Utryck som jag tycker illa om

Vilket uttryck tycker du är till minst hjälp när du får det.

  • Det som inte dödar stärker

    Röster: 10 5,3%
  • Det finns mening i allt

    Röster: 42 22,3%
  • Det där är väl inte så farligt

    Röster: 35 18,6%
  • Ryck upp dig.

    Röster: 101 53,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    188
  • Omröstning stängd .
xScreen-Shot-2019-01-16-at-12_53_58-PM_png_pagespeed_ic_Rl57Uga2zO.jpg


Såatteh. "Ryck upp dig" måste vara det mest menlösa uttryck som någonsin lämnat någons läppar.
 
Jag kan säga den översta... till mig själv när allt gått åt helvete. Aldrig att jag skulle säga någon av dem till någon annan på allvar (jag har gjort det till kompisar men då är det en del av de interna skämten och med glimten i ögat).

Floskler tillför liksom inget. "Ryck upp dig" har ingen sagt till mig någon gång... och tur är det.
 
Jag har lite svårt för "Jag beklagar" som sägs när någon har dött och någon annan får veta det. Visst man vet ju inte alltid vad man ska säga, men "jag beklagar"... alltså, ibland säger folk det och så går livet vidare sekunden efter liksom. Nej, du beklagar inte alls, du bryr dig inte för fem öre egentligen, det där var något du sa bara för att liksom.

Är det inte bättre att säga något som kanske är mer sant? Tex "Förstår att det måste vara jobbigt" eller "vad hemskt" eller "det låter jobbigt" eller liknande, som man nästan mer kan stå för än "Jag beklagar". Eller varför säga något om man ändå inte bryr sig?
 
Jag har lite svårt för "Jag beklagar" som sägs när någon har dött och någon annan får veta det. Visst man vet ju inte alltid vad man ska säga, men "jag beklagar"... alltså, ibland säger folk det och så går livet vidare sekunden efter liksom. Nej, du beklagar inte alls, du bryr dig inte för fem öre egentligen, det där var något du sa bara för att liksom.

Är det inte bättre att säga något som kanske är mer sant? Tex "Förstår att det måste vara jobbigt" eller "vad hemskt" eller "det låter jobbigt" eller liknande, som man nästan mer kan stå för än "Jag beklagar". Eller varför säga något om man ändå inte bryr sig?
Bra fråga?
Men man vet inte varför folk inte bryr sig men du har så rätt.
 
Jag har lite svårt för "Jag beklagar" som sägs när någon har dött och någon annan får veta det. Visst man vet ju inte alltid vad man ska säga, men "jag beklagar"... alltså, ibland säger folk det och så går livet vidare sekunden efter liksom. Nej, du beklagar inte alls, du bryr dig inte för fem öre egentligen, det där var något du sa bara för att liksom.

Är det inte bättre att säga något som kanske är mer sant? Tex "Förstår att det måste vara jobbigt" eller "vad hemskt" eller "det låter jobbigt" eller liknande, som man nästan mer kan stå för än "Jag beklagar". Eller varför säga något om man ändå inte bryr sig?

Fast det Är ju just en fras som visar att man bryr sig, men inte riktigt vet hur man ska uttrycka sig tänker jag. Man kan vara väldigt ledsen å någons vägnar men om man inte står personen nära är det jättesvårt att hitta någonting att säga, tycker jag. Att någon använder en standardfras betyder inte alls att en inte bryr sig.
Personligen tycker jag att "jag beklagar sorgen" säger just det. Att man är ledsen att någon är ledsen, och att man förstår varför.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 725
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 605
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp