Utryck som jag tycker illa om

Vilket uttryck tycker du är till minst hjälp när du får det.

  • Det som inte dödar stärker

    Röster: 10 5,3%
  • Det finns mening i allt

    Röster: 42 22,3%
  • Det där är väl inte så farligt

    Röster: 35 18,6%
  • Ryck upp dig.

    Röster: 101 53,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    188
  • Omröstning stängd .
Jag har lite svårt för "Jag beklagar" som sägs när någon har dött och någon annan får veta det. Visst man vet ju inte alltid vad man ska säga, men "jag beklagar"... alltså, ibland säger folk det och så går livet vidare sekunden efter liksom. Nej, du beklagar inte alls, du bryr dig inte för fem öre egentligen, det där var något du sa bara för att liksom.

Är det inte bättre att säga något som kanske är mer sant? Tex "Förstår att det måste vara jobbigt" eller "vad hemskt" eller "det låter jobbigt" eller liknande, som man nästan mer kan stå för än "Jag beklagar". Eller varför säga något om man ändå inte bryr sig?

Det är lite dubbelt för mig... för jag tycker om de gamla formerna när det gäller sorg. De har hjälpt mig igenom pappas bortgång, jag visste liksom hur allt fungerar eftersom sådant var viktigt för pappa.

Om jag säger "Jag beklagar förlusten" så menar jag det verkligen, för mig är det ett vedertaget uttryck som har respekt och en massa annat inbakat i sig. Sedan, beroende på situationen, kanske det inte är läge att fortsätta prata om sorgen men är det det så gör man det.
 
Jag hatar att höra "Man får ingen börda man inte orkar bära". :rage:
Nähä, varför tar folk livet av sig då, för att det är så förbannat roligt? :banghead:
Nu är jag inte på väg att ta livet av mig (längre) men ungefär den får jag höra angående mina hundar just nu. ”De har hamnat hos dig för att du ser till att hitta vad som är fel på dem”. Ja, men vad hjälper det att hitta felet när man inte kan lösa det? Felen avlöser varandra, bufferten sjunker med blixtens hastighet och ändå är tre hundar fortfarande långt ifrån botade. Kan åtminstone inte en av dem bli frisk så jag får iallafall lite hopp?

”Du är så stark” är också ett hatuttryck. Nej, jag var inte stark, jag hade bara stå ut eller kasta mig framför tåget som alternativ.

Ett tredje är ”Tänk på dem som älskar dig”. Jaha? Så jag som var deprimerad till den graden att jag gjorde flera självmordsförsök som ingen förstår hur jag överlevde ska tänka på andra? Men de som jag ska tänka på ska inte behöva tänka på vad som hade varit bäst för mig utan bara vad som var bäst för dem? Schysst fördelning 😑
 
"Ryck upp dig" ogillar jag starkt.

"Bättre sent än aldrig" fick jag höra när min bror bröt benet och jag var ledsen för hans skull (han kunde inte spela fotboll - hans favoritintresse och favoritaktivitet på hela veckan).
Eh ok, så det är bättre att han bryter benet sent än att han inte gör det alls? :meh:

"Det finns en mening med allt" får jag ibland höra när jag förklarar att jag inte pratar minnen om farfar för att han dog innan jag föddes. Så, vad är då meningen med att han dog vid 54 års ålder, i en hjärtinfarkt på väg hem från jobbet en morgon för snart 20 år sedan? Och vad är meningen med att vi barnbarn aldrig fått träffa honom? Konstigt nog är det nästan bara de som har alla sina far- och morföräldrar kvar vid livet som säger så :banghead:
 
”Det är inte hur du har det utan hur du tar det” :meh:

Fast det uttrycket tycker jag är ganska så bra faktiskt. Ligger absolut en poäng i det. Sen beror det självklart på omständigheterna. Vet att jag sa det en dag på jobbet när jag hade arbetsuppgifter upp över öronen och inte visste i vilken ände jag skulle börja. Ett problem för dagen sas, inget som skulle påverka mig nämnvärt efter arbetstid mer än att jag skulle vara trött.
 
Fast det uttrycket tycker jag är ganska så bra faktiskt. Ligger absolut en poäng i det. Sen beror det självklart på omständigheterna. Vet att jag sa det en dag på jobbet när jag hade arbetsuppgifter upp över öronen och inte visste i vilken ände jag skulle börja. Ett problem för dagen sas, inget som skulle påverka mig nämnvärt efter arbetstid mer än att jag skulle vara trött.

Det är tur man får tycka olika här i livet :)
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:

För mig beror det på vem som säger det.
 
Jag har råkat ut för att ngn sagt ” vad du ser trött ut” och denne person tänker att hen är snäll och visar att hen ser mig. Jag tänker istället att det är en härskarteknik som gör att jag känner mig ännu mer trött och går in på toa och förfäras över min ”trötta” spegelbild. Jag hade faan aldrig sagt så till någon :crazy:
Oj, det händer att jag säger så, jag har till och med råkat säga "Du ser fördjävlig ut" till en person jag just då raggade på, men då är det kopplat till en bekymrad och omtänksamhet från min sida.
 
Oj, det händer att jag säger så, jag har till och med råkat säga "Du ser fördjävlig ut" till en person jag just då raggade på, men då är det kopplat till en bekymrad och omtänksamhet från min sida.
Tror det beror på vad man har för relation till varandra. Jag och sambon kan säga så till varandra och jag och mina kollegor som jobbar natt kan säga "Oj vad trött du ser ut" för det gör man ofta när man jobbar natt. Men om någon annan skulle säga det så skulle jag nog ta illa upp faktiskt.
 
Oj, det händer att jag säger så, jag har till och med råkat säga "Du ser fördjävlig ut" till en person jag just då raggade på, men då är det kopplat till en bekymrad och omtänksamhet från min sida.
Hade min man sagt det så hade jag nog också tänkt att han ville vara omtänksam, men då hade jag oxå blivit serverad te och mackor samt blivit lite ompysslad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 273
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 568
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp