Utställning

cowgirl81

Trådstartare
Har lite frågor som jag hoppas jag kan få svar på.
Har börjat intressera mig mer och mer för utställning.
Men vad bör man ha på sig?
Vad ska hunden ha på sig?
Vad ska man ha med sig till tävlingsplatsen?
Hur mycket bör man träna hemma med valp eller vuxen hund?
Tacksam för kloka svar och råd. :)
Har dock inte bestämt mig för vilken ras jag vill ha än.
 
Sv: Utställning

Hundutställning är inte speciellt märkligt, så gällande kläder som du har på dig så räcker hela, rena och prydliga kläder gott. Man bör ha kläder i en annan färg än hunden (svarta kläder till svart hund gör att hudnen inte syns när den står framför dig), men också tänkta på att allt för grälla mönster eller färger gör att du syns mer än hunden.

Hundnen ska inte ha någonting på sig, annat än ett koppel. Till utställning brukar man ofta ha ett lite kortare och smidigare koppel än vad man har till vardags. Halsbandet bör också vara lite tunnare, men inte så tunnt att en vild hund drar av det. Det är beroende på ras vad man brukar ha för typ av koppel. Något som aldrig är ok på utställning är dock sele och/eller flexikoppel. Just gällande flexikoppel (rullkoppel) så är de faktiskt förbjudna på hela utställningsområdet (av säkerhetsskäl) så det lämnar man alltså hemma.

Vad man tar med sig till utställningen är väldigt olika. Vissa har minimal packning, medan andra har halva bohaget med sig. Det som dock är absolut viktigast är ju: hunden, koppel, stamtavla/vaccinationsintyg och pengar. Andra bra saker är ju pälsvårdsutrustning (om man har en sådan ras), vattenskål + vatten, en stol att sitta på, fika, kläder för olika typer av väder (i alla fall är det inte dumt att ha med regnkläder om det är en utomhusutställning), en säkerhetsnål att fästa nummerlappen med.

Ja, man bör träna hunden inför utställning. Många missar detta och tror att domaren ska kunna bedöma hunden på ett bra sätt när den knappt kan gå i koppel eller stå upp. Hunden ska kunna trava. Den behöver inte gå fot, men bör inte dra i kopplet eller hoppa och studsa sig fram i ringen. Beroende på hur stor hudnen är så går eller springer du med den. Det brukar bara vara nödvändigt att springa med större hundar, medan medelstora/mindre hundar ofta travar fint medan ägaren går i rask takt. Detta är dock något man får träna på hemma så man märker i vilken takt som hunden rör sig bäst.
Hunden ska kunna stå upp med sidan mot dommaren. Extra snyggt är dte om hunden viftar på svansen, så stå-träningen ska vara lustfylld och utan en massa krav. Ett utmärkt sätt att sabba all glädje hos hunden är att dra och flytta i alla ben i ett försök att få den att stå rätt. En hund som får ställa sig själv och förväntnansfullt tittar på sin ägare med viftande svans ser så otroligt mycket bättre ut än den ledsna statyn, även om den fritt stående hunden inte står exakt rätt med benen.
Här ser du ett exempel på en fritt stående hund som är tränad för utställning: http://www.jessling.com/gurkans/sushigalleri6.jpg
Hon tittar förväntansfullt på godisen i min hand.

Under träning så kan du använda så mycket godis du önskar, men i utställningsringen ser det inte snyggt ut att stå och mata hunden, så under träningen så är det bra att lära hunden att vänta på sin godis. man ser ibland nervösa nybörjare som står och proppar in godis efter godis i munnen på hunden och i många fall så blir domaren irriterad och förbjuder allt godis i ringen.

När du tränar utställning, börja redan med den lilla valpen. Små mikropass som avslutas så fort valpen gör rätt. Själv tränade jag upp min senaste tik i köket från ca 8 veckors ålder. Hon fick lära sig att trava i utställningskopplet (tunn kedja) och det gick jättebra från första början. Jag gick fram och tillbaka medan jag pratade uppskattade med henne så hon tyckte det var roligt och hängde med. Sedan stanande jag och i början handlade det bara om att berömma så fort hon stanande och behåll stående position. Godis och så var passet över. När hon fattat att hon skulle stå så kunde jag genom att få henne att ta ett steg framåt elllr bakåt få henne att ställa sig rätt med benen. Ny godis och så var passet slut.
Utställningsträning innebär alltså superkorta pass som alltid ska vara lustfyllda. En ledsen vacker hund vinner inte, oavsett hur perfekt den står. En glad vacker hund vinner, även om den inte står på millimetern rätt.

Lycka till med dina framtida utställningsplaner! Med rätt inställning så är utställning jätteroligt. Dåliga förlorare brukar ledsna snabbt, vilket är lika bra, eftersom de ändå inte brukar bidra med någon trevlig stämning. Ju mer du lär dig om utställning och hundens anatomi, desto mer förstår du gällande hur domarna tänker när de dömer.
 
Sv: Utställning

Får man ställa ut dräktiga tikar?



Saxat från SKK
Dräktig tik och valptik
Dräktig tik får inte delta i prov eller tävling 30
dagar före valpning, beräknat från 63 dagar
efter första parningen, och får inte heller
delta förrän 75 dagar efter valpning oavsett
resultatet av valpningen.


Så du får ställa en dräktig tik fram till dag 33.
 
Sv: Utställning

Ja, det får den. Så här står det i reglerna: "Dräktig tik får inte deltaga i prov eller tävling 30 dagar för valpning, beräknat från 63 dagar efter första parningen, och får inte heller delta förän 75 dagar efter valpning oavsett resultat av valpningen."
 
Sv: Utställning

Du har ju redan fått svar påd en frågan, så jag tänkte bara inlägga att det är ganska dumt att ställa ut en dräktig tik, även om det görs inom den tillåtna tidsramen. Stress och smitta är saker som kan påverka dräktigheten. Jag har själv ställt ut en tik en vecka efter att hon parats, men senare än så skulle jag inte göra det.
 
Sv: Utställning

Du har ju redan fått svar påd en frågan, så jag tänkte bara inlägga att det är ganska dumt att ställa ut en dräktig tik, även om det görs inom den tillåtna tidsramen. Stress och smitta är saker som kan påverka dräktigheten. Jag har själv ställt ut en tik en vecka efter att hon parats, men senare än så skulle jag inte göra det.

Stress är nog olika beroende på vilken ras du har. Själv skulle jag lugnt ställa mina tills de är på 30:e dagen. Dels beroende på att de är så vana ställs flera gånger i månaden och dels pga att det är en lugn ras. Angående smittor så går det att vaccinerar mot herpes för att minska risken.
 
Sv: Utställning

Inte är det herpes jag är rädd för på utställningar och det smittar endast vid direktkontakt mellan hundar där den ena har herpes i aktiv form, så det kan man lätt klara sig ifrån. Jag har själv en tik med konstaterad herpes, så hon måste vaccineras innan parning. Hur hon smittats kan jag inte säga, men knappast på utställning.
Smittor som t ex kennelhosta, olika typer av infektioner etc är väl mer vad jag tänker på. Jag hade en tik (ingen avelstik) som några dagar efter en utställning drabbades av en akut och allvarlig bakterieinfektion i halsen som gjorde att hon inte kunde andas normalt och till följd av detta fick magsäcksomvridning (svalde luft och stressade över att inte kunna andas ordentligt). Hon klarade sig nätt och jämnt. Tänk om hon varit halvvägs dräktig...

Gällande stress så har även jag lugna hundar som är vana vid utställningar, men jag skulle i alla fall inte utsätta tiken för onödiga risker när hon är dräktig. Säg att någon idiot släpper fram sin aggressiva hund som attackerar min dräktiga tik. Som ett resultat så kastar tiken valparna. Sådant är verkligen inte ovanligt och det är illa nog att bli utsatt för detta med en hund som inte är dräktig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utställning

Tack för ett mycket bra svar. :) Jag hade tänkt ha ett halvstryp i kedja det är 3 lager, kan ta kort om du vill. :)
 
Sv: Utställning

Tänk på att halsband ska vara diskreta och inte dra någon uppmärksamhet till sig alls. Det är hunden du ska visa, inte någon modellvisning av halsband och koppel.

Många använder tunna koppel av retrivermodell alternativt tunna enkla kedjor med kort koppel i. Kopplet ska inte hänga och slänga så man kan slå knut på det som "blir över" och dölja det i handen om man har ett tunt koppel.
 
Sv: Utställning

För att få ett humm om vilken typ av koppel som används på din ras så kolla vad dom andra använder. Själv har jag halvstryp rätt tunn kedja och så ett tunt läderkoppel som jag lätt kan slänga över axlen när hunden står på bordet eller dölja i handen när de står på marken.
 
Sv: Utställning

Kolla med din länsklubb och lokala bruksklubb, de anordnar ibland utställningsträningar som är väldigt lärorika. Man får ringträna, öva ställa upp hunden på bord om det ska göras och främmande människor tittar på hundens tänder. Superbra övning och man får hjälp och goda råd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur! Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad...
Svar
3
· Visningar
387
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
853
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 132
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 211
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp