Utställning!

C

cryingbabygirl

Ska ställa ut vovven för första gången, både för mig och honom... :) Vad är det man ska tänka på, och hur går det till...? Har varit på ett par utställningar, men har aldrig tänkt på hur det igentligen går till ;) bara att dom går runt lite å så kollar domaren lite på dom? hehe
Tacksam för tips!
 
Åk på en utställning utan hund innan du ska ställa ut nu då och verkligen SE vad de gör. Titta särskilt på hur utställarna ställer hundar av din ras. Olika hundar ska ju ställas upp olika beroende på ras. Om du åker på en inofficiell utställning nu första gången och om din hund är valp så är det ju inte så höga krav på hunden. Om din hund däremot är vuxen så krävs att domaren får titta på hundens tänder (dvs hunden ska tillåta det :D) och ta på hunden över hela kroppen. Sen kan det vara bra att träna på att hunden ska trava runt i ringen och inte gå över i... eh.. galopp heter det på hundar också va? :confused:

Tala gärna om för domaren att det är er första utställning. Då brukar de vara hjälpsamma och tydligare med instruktionerna hur du ska springa och sånt...

Lycka till! :)
/JES
 
Kolla med brukshundklubben om de har någon ring- o koppelträning. Det brukar dom ha här i uppsala, och det är gratis om man är medlem :)
 
Hundarna tävlar i klasser efter ålder. Valpklass är alltid inofficiell, d.v.s. resultaten registreras inte. På vissa utställningar fins valpklass I (4-6 månader) resp. II (6-9 månader) och ibland finns bara valpklass II.

De övriga klasserna är:

juniorklass (9-15 månader), unghundsklass (15-24 månader), öppen klass (över 24 månader), jakt/bruksklass (för hundar med speciella meriter, beror på ras), championklass (för hundar som är champions) och veteranklass (över 7 år).

Förutsatt att samtliga hundar av rasen bedöms i samma ring (vilket inte alltid är fallet) börjar man vanligen med ALLA valpar och därefter kommer hanhundarna och sedan tikarna.

Först visas klassens samtliga deltagare i grupp. Ni går in och ställer upp hundarna i nummerordning. Därefter brukar hela gänget trava ett eller flera varv. Efter detta går domaren igenom varje hund indviduellt. När det är din hunds tur tar du fram den till domaren och ställer upp den på mark eller bord, beroende på ras. Domaren känner igenom hunden och tittar på den och ber sedan dig att trava runt eller i en triangel. Ofta får man sedan trava fram och tillbaka, men detta beror helt på domaren. Titta på hur h*n gör med de som är före dig! När traven är klar ställer du upp hunden på marken framför domarens bord och kritiken skrivs. Här är det extra viktigt att hunden står snyggt!

På officiella utställningar får hunden efter den individuella visningen ett kvalitetspris: 1, 2, 3 o.s.v. Får man en 1:a (=rött band) får man tävla vidare. Övriga färger på banden har tävlat färdigt och man får kritiken direkt.

När alla hundar i klassen har fått individuell bedömning är det dags för konkurrensklassen för de som fått 1 pris. Hela gänget tas in och hundarna ställs upp. Nu är det ju en tävling mot andra så här gäller det att få sin hund att se extra fördelaktig ut och att den går BRA, för nu ser ju domarna bara hundarna några sekunder eftersom det är fler att titta på.

Domaren brukar sedan avtacka de hundar som h*n inte har för avsikt att placera. Oavsett antalet hundar i klassen placeras max 5 st. Hur rangordningen bestäms mellan övriga är olika från domare till domare. Ibland får man springa runt ännu mer, ibland görs inte detta. Viktigt är i alla fall att när hunden står still skall den vara uppställd och när den rör sig skall den "visas".

När placeringen i klassen är klar delas övriga priser ut. Alla hundar som här får CK går vidare till bästa hane/tikklassen, där man tävlar mot CK-vinnare från övriga klasser. Annars går denna klass till precis som konkurrensklassen i den egna klassen.

Exakt hur din hund skall ställas och visas beror på ras. Vilken ras är din hund och var är det för typ av utställning? Officiell eller inofficiell? Vem arrangerar utställningen?

Anneli
 
Tack för alla svar! :)
Verkar inte va så svårt, bara han kan stå uppställd då :crazy:
Vovven är en 13 månaders amstaff hane...
är det någon som vet om dom har någon ringträning i sthlm?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
656
Senast: Milene
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp