Bukefalos 28 år!

Utställning

I

Instant

Jag ska skaffa valp nu och har tänkt mig att ställa ut den. Men jag vet verkligen inget om utställning, så jag behöver lite hjälp från er. :) Berätta om hur det går till, klasser, minsta ålder, vad man behöver träna, de olika momenten. Men andra ord allt. :)
Tack! ;)
 
Sv: Utställning

Minsta ålder är sex månader. Tror jag. Det ligger däromkring hursomhelst.

Det finns valpklass, juniorklass, öppen klass, veteranklass, o.s.v. jag har säkert glömt några.

Var på vår första utställning i helgen, då var vi fem st. i ringen. Först fick vi gå en-två rundor, sedan köa till bordet där hunden ställdes upp och kändes igenom (domaren kollar tänder, testiklar, huvudform etc.), sist fick vi en och en gå från domarbordetbordet och tillbaka och sist ställa upp hunden framför domarbordet, detta för att hunden ska ses gå framifrån och bakifrån.
 
Sv: Utställning

championklass och unghundsklass finns också.

På en officiell utställning måste hunden vara 9 månader för att få vara med i juniorklass och tävla om cert. Går att ställa i valpklass innan men då tävlr man bara mot andr valpar.

Först går alla hundar i klassen in i ringen och domaren får en överblick. Därefter bedöms varje hund för sig och det delas ut 1:a, 2:a och 3:a beroende på vad domaren tycker om hunden. Flera hundar kan få varje siffra, det är alltså inte en ranking. Får du en 2:a eller 3:a får du inte tävla vidare ngt mer men får du en 1:a går du in och tävlar mot de andra i din klass. Där placerar domaren 1-5 och delar ut ev. ck (certifiktkvalite) och hp (hederspris). Alla hundar som sedan fått ck tävlar mot varandra, tikar för sig och hanar för sig. Där placerar domaren 1-5 och delar ut ett cert till den hunden som placerar sig främst. Sedan möts bästa hanen och tiken och tävlar om BIR (bäst i rasen) och BIM (bäst i motsatt kön). Den BIR vinnande hunden går sedan vidare och tävlar mot andra raser i BIG (bäst i gruppen). Alla BIG vinnande hundar tävlar sedan i BIS (best in show) där utställningens bästa hund koras.

Fattar du nåt? Blev nog lite snurrigt så här på kvällskvisten... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Utställning

Ett tips är att åka och titta på en utställning innan du ställer själv.

Prata med din uppfödare också, de brukar kunna hjälpa till.
 
Sv: Utställning

Tack så mycket för svaren! :) Men vad är det jag behöver träna med min kommande valp?
 
Sv: Utställning

Gå fint i koppel, stå fint, stå på bord, titta på tänder.
 
Sv: Utställning

Okej!

Vart hittar man kommande utställningar? :crazy:
 
Sv: Utställning

Den kennelklubb du tillhör, SKK och SKK:s tidning "Hundsport".
 
Sv: Utställning

Okej!

Men när jag köper valpen så "måste" jag alltså bli medlem både i SKK och i min kennelklubb?
 
Sv: Utställning

Du måste inte, men det kan ju vara bra. :) I.o.m. medlemskap i kennelklubben blir du även medlem i SKK. :)
 
Sv: Utställning

Okej! :) Är man medlem i länets kennelklubb eller stadens? :crazy:

Tex. ska jag bli medlem i "Växjö kennelklubb" eller "Smålands kennelklubb"?
 
Sv: Utställning

Okej! :) Är man medlem i länets kennelklubb eller stadens? :crazy:

Tex. ska jag bli medlem i "Växjö kennelklubb" eller "Smålands kennelklubb"?

Det är länet :) Ett tips är också att gå med i din rasklubb, då kan du även ställa ut på deras rasspecial utställningar :)
 
Sv: Utställning

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utställning

:bow: Jag har två st Siberian husky`s som jag ställer lite runt om i Sverige.
Det är jätte kul och man träffar jätte mycket människor.

Alltså det här med vad och hur du ställer hunden är vad ud har öfr ras.
Det finns inte många raser man ställer på samma sätt, precis som vad domaren vill se från varje ras.
Som jag vet vissa bullterriers ska man gå med medans jag som har en drag hund får springa som en galning då som ska se lyften i seget och samförest mellan fram och bak i traven.
Visa jakt raser ska man hålla upp svansen på mindre raser får ju stå på ett bord (och där har man sätt några panik slagna hundar flygga ned för).

Du kan ju gå in på min hemsida www.Frida.se i min dagbok finns där lite uts bilder (dom är ganska långt ned på sidan) men så ställer jag mina hundar( nu ställer jag den ena mer än den nadra efter osm de har gått bättre för honom)
Jga har ställt ut honom 3 gånger.
Första gången blev han BIS 1:A (BEST IN SHOW)
Andra gången blev han BIS:3:A
Och nu sist i malmö kom han bland dom 10 bästa valparna i den stora ringen.

Men förutom en massa körning och annat ås kan jag verkligen rekomendera att orova ställa ut någon gång..när du vet vilken ras du ska ha så åk ut på massa utsällnigar runt om i sverige och se hur dom ställer sina hundar och fråga framför allt.
 
Sv: Utställning

Tack för alla svar! :bow:

Nu måste jag ju bara fråga, är det någon som ska åka på utställning i Småland eller Blekinge som ni har inplanerat? :) Eller kanske kan tipsa om en ändå? :)
 
Sv: Utställning

Tack för alla svar! :bow:

Nu måste jag ju bara fråga, är det någon som ska åka på utställning i Småland eller Blekinge som ni har inplanerat? :) Eller kanske kan tipsa om en ändå? :)

Det är en utställning i Ronneby den 11-12 augusti =) Om du går in på Skk:s hemsida och klickar på "Verksamhet" och sedan "Kalendarium" därefter klickar du på "Utställningar" så kan du se när alla utställningar är och vart :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: Lisalei
·
Hundträning Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord? Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt...
Svar
5
· Visningar
611
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 274
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 088
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp