Utställningsokunnig

Carolininen

Trådstartare
Är det överhuvud taget lönt att ställa ut om man vet att hunden har ett fel enligt rasstandarden? Eller gör man bort sig totalt då?:crazy:

Mvh C
 
Sv: Utställningsokunnig

Beror väl på vad hunden har för fel kan jag tycka.

Men tycker man de är kul att ställa ut, så why not?
 
Sv: Utställningsokunnig

Jag har ställt ut mitt strävhår som både har för kort päls för rasstandarden, och saknar skägg. Nu råkade det gå åt skogen å det grövsta för oss av andra anledningar, men det är roligt att få en bedömning i alla fall.;)

Vad är det för fel hunden har?
 
Sv: Utställningsokunnig

Har hunden ett diskvalificerande fel enligt standarden är det väl bara att ställa om det är så att man vill ha en bedömning på hunden i övrigt. Många låter bli att ställa sådana hundar för att de inte vill lägga ut pengarna när de inte har vinstchans, men bryr man sig inte om sådant så är det bara att ställa!
Är det inte ett diskvalificerande fel så kan det ju gå helt okay på utställningen ändå. Ingen hund är helt perfekt och en hund med ett litet fel kanske är så otroligt bra i övrigt att den ändå kan knipa en placering.
 
Sv: Utställningsokunnig

Jag har fått mig berättat om en lockig rottis som fick cert, så omöjligt är det ju inte. O en del US är för höga enligt standard men premieras ändå.
 
Sv: Utställningsokunnig

En långhårig schäfer kan också knipa ett cert.

Berättat av en chockad ägare som ställde enbart för att få en bedömning.
 
Sv: Utställningsokunnig

Ingen hund i hela världen är exakt som den idealhund som rasstandarden beskriver. Denna idealhund har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Alltså har alla hundar fel mot rasstandarden, så frågan är bara vad för typ av fel det handlar om hos din hund? En del raser listar fel, allvarliga fel och disvalificerande fel i sin rasstandard och då är det ju självklart att om hudnen har något av dessa fel så bedöms det ju hårdare än om den bara har en brist i något annat. Många raser (t ex de som har England som hemland) har inga diskvalificerande fel alls listade i rasstandarden, utan där ska alla fel bedömas i förhållande till hundens övriga förtjänster och brister. Vissa fel är dock alltid diskvalificerande hos alla raser och det är t ex hanhundar som inte har två normalt utvecklade och belägna testiklar.
Bettfel brukar också bedömas hårt hos de flesta raser.
 
Sv: Utställningsokunnig

En långhårig schäfer kan också knipa ett cert.

Berättat av en chockad ägare som ställde enbart för att få en bedömning.
Jag har jobbat som ringsekreterare i schäferringen många gånger och har då frågat domarna om just långhårig schäfer. Problemet är att schäferns pälslängd finns i alla varianter, så det är inte alltid enkelt att säga att det är en långhårig schäfer eller en välpälsad schäfer. Hos mellantingen så kan man ofta göra underverk genom att trimma bort fanor på ben, svans och öron, så ser hunden inte lika typiskt långhårig ut längre. En riktigt långhårig schäfer blandas dock sällan ihop med de korrekt pälsade, utan det är främst de som är i mellanskiktet som kan slinka igenom.
 
Sv: Utställningsokunnig

Någon gång när jag känner att jag har lite för mycket pengar över tänker jag ställa min på rasspecial, trots att hans tänder är fel, just för att få en bedömmning på resten av hunden.
 
Sv: Utställningsokunnig

Vår gamla hund var 10 cm högre i mankhöjd än maxhöjden. Vissa utställningar blev vi utdömda direkt och på endel BIR med flera BIS-resultat.

Jag skulle väl iof aldrig ställa ut ex. en rottis med collienos :D

Testa får du se!
Lycka till!
 
Sv: Utställningsokunnig

Till Alla:
Hunden som är en New Foundland har ganska täta hasor bak. Dvs han är kobent vilket benämns som ett fel i rasstandrarden.
Mitt okunniga öga tycker för övrigt att han verkar fin. Kanske har han inte så täta tassar bak som hade varit önskvärt.

Vad kul att ni säger det, för det hade ju som Ni säger varit kul att få reda på vad någon kunnig tycker om honom.

Så om jag kommer som total nybörjare till en utställning med en kobent hund så kommer inte alla att skratta och peka på mig?:)

Någar andra tips om man vill komma igång med utställning?
Hur tränar man hunden att stå?
Han går fint i koppel och lyder bra! Är absolut inte reserverad mot främlingar:)

MVH
 
Sv: Utställningsokunnig

Tack!

Inga fler tips?

BIR = bäst i ras (?)
BIS = Best in show (?)
Cert = ?
Stämmer det att om hunder får ett visst antal cert så blir den champion?

Mvh
 
Sv: Utställningsokunnig

Först går man in med hunden i ringen för "kvalitetsbedömning". Då kollar domaren hur hunden är jämfört med vad rasstandarden säger hur hunden ska vara. När det är klart får man kvalitetspris. Antingen får man 1a (rött plastband), 2a (blått band), 3a (gult band) eller 0a (för diskvalicificerande fel eller aggressivitet).
Alla hundar som fått 1a i kvalitet går vidare till konkurrensbedömning. Där döms alla hundar i en klass som fått 1a mot varandra. Domaren kan då ge CK till de hundar som han tycker att är fina nog att tävla om Cert.

Alla hundar med CK ur de olika klasserna (som är förkortning för certifikatkvalitet) går sedan vidare till "bästa tik" eller "bästa hane". För de allra flesta raserna är det i dessa klasser som Cert delas ut. Det delas då ut ett cert till hanhund och ett till tik och det är vinnande hund i respektive klass som får cert - om den inte redan är champion. Då får 2an certet, eller 3an, om 2an är champion osv.
Har hunden 3 cert och är över 2 år gammal så blir den champion.

----
(tillägg)
Hunden som blivit bästa tik och hunden som blivit bästa hane går sedan vidare till tävlan om bäst i rasen. Hunden som blir bäst i rasen (BIR) går sedan vidare till "bäst i gruppen" (BIR-vinnarna ur en och samma rasgrupp tävlar mot varandra) och den hund som blir BIG går vidare till tävlan om BIS (bäst i show).
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningsokunnig

Precis: BIR = bäst i ras
BIG = bäst i grupp
BIS = bäst i show
Och får man tillräckligt många cert blir den champion förutsatt att inga arbetsmeriter krävs. Hur det är i din ras vet jag inte, inte heller hur många cert som krävs. Dock ska det sista certet tas efter det hunden fyllt två år.

Tips: se om du kan hitta nån ringträning på nån klubb i närheten, åk och titta på utställningar för att se hur andra gör och kanske prata och få tips av nån med din ras.
Ställ första gången på inofficiell för att träna.
Träna in ett stå kommando du kan använda vid utställning.

Lycka till
 
Sv: Utställningsokunnig

Tack!! Vilken bra förklaring! Den ska jag spara på något sätt.

När hunden har blivit bedömd får man ett utlåtande även om man inte går vidare, eller hur?
 
Sv: Utställningsokunnig

Japp, man får utlåtande även om hunden inte går vidare. Kritiklappen (där det står skrivet precis vad domaren sa om hunden) får du så snart hunden är klarbedömd för dagen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 883
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 599
Senast: jemeni
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp