Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Eftersom det är en del folk här som rör sig en hel del inom utställningsvärlden så tänkte jag passa på att fråga: är det någon som känner till domaren Fernando M Rodrigues från portugal? Om ja, vad tycker ni om honom?
Känner ni någon som ställde för honom på svensk vinnare? Var de nöjda?
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Norrköping var spännande för vår del. Efter att ha sprungit 7-8 varv i BHKL så slutade vi som tvåa efter en hund med säkert 10 titlar. Lite surt eftersom domaren hade uppenbart svårt att välja mellan oss. ;)

Så: ÖKL Excellent, ck, 2:a bhkl, reserv-cacib blev vår skörd. Ev. att reserv-cacibet omvandlas eftersom hannen som fick cacib redan är C.I.E... Någon som har koll på hur det fungerar förresten?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ställde för honom i Norrköping... Han sa rätt saker på min ras iaf. Men hälsade inte, frågade inget och log inte en enda gång. Rätt trist måste jag säga.
Däremot när han dömde mexikanska nakenhundar innan oss så pratade han mycket och hade öppen kritik.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Bara en nyfiken fråga, var det samma ringsekreterare för båda raserna? Tänkte om det kunde påverkat honom att våga vara med öppen/att han blev mer stängd.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Han måste ta ett pris på jaktprov (dvs lägst en 3:a i ÖKL i vårt fall eftersom han är för gammal för UKL). I jaktprovet ingår dels en vattenapport om 40-60 meter i vass, ett spår på 200 m där han ska apportera jaktbart vilt samt en fält/skogs/fjäll-del där han ska visa upp sina fantastiska ståndegenskaper (samt lite mer apportering). ;) Jag grämer mig fortfarande över att jag inte startade i fält i UKL med honom...
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Camaro ställdes i Norrköping. Gick i öppenklass och fick Very Good.
Kritiken:
A bitch with a strong well made head, with good lenght of neck and good topline. Well moving. Moderately angulated, but has nice big frontfeet and good spring of pastern. Colour is a little bit light.

Vi har inte fått excellent sen västerås tidigt i våras så det börjar kännas tradigt.. Men jag får ändå vara nöjd, hon verkade tycka att det var lite småkul och det är en stor framgång ;)

På söndag ska hon ställas för en domare som gillade henne väldigt mkt som junior. Vi hoppas att hon fortfarande gillar vad hon ser, men det är ju inte säkert..
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ställde för honom i Norrköping... Han sa rätt saker på min ras iaf. Men hälsade inte, frågade inget och log inte en enda gång. Rätt trist måste jag säga.
Däremot när han dömde mexikanska nakenhundar innan oss så pratade han mycket och hade öppen kritik.

Okej, anledningen att jag frågar är att många av de som var där med vit herde var mycket missnöjda, han hade tydligen uttryckt sitt missnöje över de svenska vh och tyckt att de flesta var under all kritik, hittat en massa att gnälla på som inte alls stämde och delat ut ck i efterhand när bedömning redan var slut... Det var till och med nån som tog sin hund och åkte innan bedömning för att de tyckte att domaren var konstig..
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag har en kompis som ställde heeler för honom i norrköping och hon var väldigt nöjd med domaren och det jag såg av honom så verkade han helt okej.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag ställde American Akita i Norrköping.

Hanen går i unghundsklassen och fick excellent och CK samt kom tre i konkurransen med ett reserv cert.

Tiken går i öppenklassen och fick även hon excellent med CK och kom tvåa i konkurransen med cert och cacib då ettan var fullmeriterad.


mycket lyckad helg :bump::bump::bump:
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag har en kompis som ställde heeler för honom i norrköping och hon var väldigt nöjd med domaren och det jag såg av honom så verkade han helt okej.

Okej, kanske bara var vh-folket som hade otur. Morgontrött domare kanske?:D

Grattis till fina resultat by the way!
Har oxå en American akita, men han är kastrerad för husfridens skull (har 3 tikar) ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Okej, kanske bara var vh-folket som hade otur. Morgontrött domare kanske?:D
Jag fick ungefär samma intryck av honom som falukorw, ställde juniortiken för honom i Norrköping (vi gick precis före VH btw). Fick kritik på en del saker som hon har fått bra kritik på förut bl.a. rörelserna men då gräset var rätt så högt (ur en liten tibbes perspektiv) så visade hon sig inte från sin bästa sida. Han frågade inte ens om åldern vilket de brukar göra, så ingen domare jag känner någon större lust över att ställa för igen oavsett vilken hund det gäller.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja just det, hörde att det uppstod viss förvirring när det började krylla av små tibbar i ringen:D
De med vh hade inte blivit meddelade att det blivit ändringar och att tibbarna skulle ut före.
Ingen av vh-folket jag pratat med hitills tänker någonsin ställa för den domaren igen... tråkigt att det blir så:crazy:
 
Sv: Utställningstråden 2011

Som sagt så var jag i Norrköping och ställde båda mina, fick en 2:a domarändring på juniortiken i sista minuten så det kändes ju mindre roligt. Hade anmält henne just för att det var en finsk domare (Annuka Paloheimo) som skulle döma men sedan fick den domaren för många anmälda, eller vad det nu var, så alla juniortikar skulle då i stället dömas av Hans Lethinen. Då han också var finsk så gjorde det mig inte så mycket men på söndagen när det var dags så satt det en fin lapp vid ringen där det stod att han var sjuk och det blev då i stället portugisen, då visste jag direkt att det inte skulle gå något vidare för henne.

I alla fall så blev resultaten very good på juniortiken och excellent och 2:a i ökk för hanen, är förvånad över att han fick excellent över huvudtaget då domaren tydligt föredrog mindre och något mer kompaktare hundar men jag tackar och tar emot :)

Nästa utställning är en liten inofficiell för skoj skull bara och sedan är det Gimo för hanen.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja jag var säkert minst lika förvirrad som dom men jag klagar inte, jag fick titta på en massa snygga VH i stället under tiden som de före min tjej blev bedömda ;) :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

.... Hade anmält henne just för att det var en finsk domare (Annuka Paloheimo) som skulle döma .....

ooo, Annuka Paloheimo!!!! hon stod för lilltjejens första cert, har aldrig fått så fin kritik varesig förr eller senare, och hon var dessutom supertrevlig och bra med hundarna. ska hon någon gång döma min ras igen så kommer jag definitivt att ställa :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Eftersom det är en del folk här som rör sig en hel del inom utställningsvärlden så tänkte jag passa på att fråga: är det någon som känner till domaren Fernando M Rodrigues från portugal? Om ja, vad tycker ni om honom?
Känner ni någon som ställde för honom på svensk vinnare? Var de nöjda?

Han dömde min ras, Rottweiler när vi ställde nere i Tvååker. Han gillade jag (en av dom få jag vill ställa för igen), han var trevlig och frågade lite om hundarna. Kände igenom hundarna ordentligt. Visst vi fick oxå springa ett par jävla många varv men han var oehört nogrann! Mycket bra kritik fick jag på båda hundarna till skillnad från första dagen där domaren var ute å cyklade lite..
Nova (junior) fick exc + 2:a Plac och Mega (Ökl) fick excl, 1:a plac+CK bästa tik och BIM.
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningstråden 2011

Ja hon var jättetrevlig både mot handler och hundar däremot var hennes bedömning lite hipp som happ i alla fall den dagen men förmodligen berodde det på att hon skulle med något flyg så bedömningen blev som ett löpande band :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vad krävs för att bli nordisk utställnings champion? Måste man få tre cert i tre olika nordiska länder?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vad krävs för att bli nordisk utställnings champion? Måste man få tre cert i tre olika nordiska länder?

Man ska vara champion i tre nordiska länder. Sen ansöker man om NORD UCH hos SKK och "byter ut" de tre titlarna mot den nya.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 230
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
26
· Visningar
1 511
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 518
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 697
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp