Utställnings fråga!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare diartistakasha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 002
D

diartistakasha

Har precis fått min nr lapp för sofiero utställningen, alltid lika kul:)
Denna gång stod det dock: denna hund kan ingå i en avelgrupp!
Hur funkar det? Är jag tvungen att ställa upp och hur vet jag det? hur fungerar hela den grejen liksom. (stannar aldrig så länge att jag har kläm på det:o)
Kan jag pga det vara "tvungen" att vara med dan efter i stora ringen om gruppen tar sig dit. Vad får jag ut av det i sånt fall. Blir det nån "merit " för mig och min hund? det är ju ändå lite omständigt att fara den vägen en dag till;)

Sv: Utställnings fråga!

Nej, ingen kan tvinga dig att ingå i en avelsgrupp. Det betyder ju att din hunds mamma eller pappa har minst 4 avkommor med. Föräldrardjuren behöver inte vara anmälda själva utan får hem ett papper där de står att de har avelsgrupp. Vill de vara med så åker de dit.

Är din hunds uppfödare på utställningen? Denne har säkert koll på om det ska vara ngn avelsgrupp. Men eftresom du inte hört ngt så är det mest troliga att det bara råkat bli 4 syskon anmälda. Kankse kan du ringa och fråga?

Avelsgrupperna visas bland de sista och man ska ha så lika individer som möjligt. Ni är inte tvugna att vara med i Stora Ringen även om ni går så långt men är det en bra grupp kan det vara roligt att visa upp.

Blir ingen merit för din hund utan mer för föräldern till den.

Ok då fattar jag lite bättre:)
Min hunds uppfödare har lagt av tyvärr och sålt av sina djur så därifrån får jag nog ingen info tyvärr. Men det är nog som du säger att det bara råkat bli fyra sysskon anmälda. Kan ju bli lite roligt att se på släkten lite:)

Nya ägarna till min hunds mor far visserligen runt en del på uts.så kanske ska de dit man vet ju aldrig. Men jag antar att det då är brukligt att höra av sig i sånt fall om de nu har planer på att ställa upp med en avelsgrupp?

Grupperna anmäls på plats om man ska visa dem, så det brukar bestämmas på grundval av hur den individuella bedömningen går, och om folk har tid och lust att stanna. Ingen kan tvinga dig att vara med, men det är roligt.:laugh:

Om avelsdjursägaren anser att din hund ska vara med i gruppen så är du tvingad av utställningsreglerna att vara med. faktum är att om du skulle avvika så kan avelsdjursägaren faktiskt anmäla dig. När du anmäler till en utställning så godkänner du samtidigt de regler som gäller. Hur många läser dem egentligen...?

Gruppen tävlar endast en dag, så du behöver inte åka till utställningen mer än en gång. Däremot så måste du vara kvar hela dagen om avelsgruppen går vidare till finaltävlingarna och avelsdjursägaren anser att gruppen ska tävla där. För just din hund är detta ingen direkt merit, men det är en merit för avelsdjuret.

Eftersom en avels- och uppfödargrupp automatiskt skrivs in i katalogen när kriterierna för dem uppfylls, så är det inte alls säkert att grupperna verkligen kommer till start. Det är avelsdjursägarens skyldighet att på utställningen informera de som ska ingå i gruppen, om den kommer till start. Om du stannar kvar tills rasen är färdigbedömd, så märker du om du förväntas deltaga eller inte.

Det du skriver har jag också hört i alla år.
Men sen för ett tag sedan kollade jag upp detta. Och jag ser ingenstans i några regler att det står så.
Däremot så står det att Ägare av avelshund/avelstik ska i så god tid
som möjligt meddela respektive avkommas
ägare att hunden ska ingå i avelsgrupp och
delta i avelsklass. Det tillhör god kynologisk
sed att delta med sin hund i Avelsklass (samma står om uppfödargrupp).
Jag kan inte tolka detta som det är ett tvång..

En sak som jag har varit säker på att jag läst, men kanske jag drömt det :angel: Det är att om uppfödaren vill att hunden ska vara med, så kan man lämna hunden på utställningen och uppfödaren är skyldig att sen se till så hunden kommer hem till ägaren.
Men jag har nog drömt det, för hittar inte det ;)

Det du skriver har jag också hört i alla år.
Men sen för ett tag sedan kollade jag upp detta. Och jag ser ingenstans i några regler att det står så.
Däremot så står det att Ägare av avelshund/avelstik ska i så god tid
som möjligt meddela respektive avkommas
ägare att hunden ska ingå i avelsgrupp och
delta i avelsklass. Det tillhör god kynologisk
sed att delta med sin hund i Avelsklass (samma står om uppfödargrupp).
Jag kan inte tolka detta som det är ett tvång..

En sak som jag har varit säker på att jag läst, men kanske jag drömt det :angel: Det är att om uppfödaren vill att hunden ska vara med, så kan man lämna hunden på utställningen och uppfödaren är skyldig att sen se till så hunden kommer hem till ägaren.
Men jag har nog drömt det, för hittar inte det ;)

Tidigare var det ett tvång att lämna ut hunden, och då fick uppfödaren ombesörja transport etc. om hundägaren ville åka hem. Numera är tvånget borttaget, så det är upp till hundägarens goda vilja.

Här står det mera om avelsklass http://www.skk.se/pdf/regler/utstbest.pdf på sidan 18.

Du är inte tvungen att delta men som det står så tillhör det "god kynologisk sed" att delta med sin hund om avelshundens ägare önskar det.
Jag personligen ser det som en ära att få ingå med min hund i avels eller uppfödarklass och inte som en belastning.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 935
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 914
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka