Utställningstråden 2018

Tack så mycket! :) Och var inte alltför besviken över det missade CK:et, det var riktigt tufft i många klasser. I Breezes klass var det 24 hundar och bara fem CK:n. Gissa om mitt hjärta satt i halsgropen när hon skulle plocka bort en av dem inför finalen! Att vi sedan "bara" kom fyra i finalen var bara ett antiklimax i ca 2 sekunder, sen var jag överlycklig igen. Vår uppfödare trodde inte hon skulle ha en enda hund i finalerna men hon fick med tre! En (Breeze) blev fyra, en blev trea och så vann hon finalen för gula tikveteraner.

Det skiljer sig onekligen en hel del i hur hundhållningen är i olika länder, inte minst när det gäller att plocka upp efter sig! Men på det stora hela var det en härlig tillställning, även om jag igår kväll insåg att jag suttit ner i fem minuter mellan 09.00 och 18.00 eftersom vi hade en massa hundar som ställdes på förmiddagen och sen skötte jag insläppet i finalringen på eftermiddagen.

Mindre roligt är att det nu tjafsas en del i sociala medier om dubbelhandling. Utställningen hade dispens att använda FCI regler, men ändå ska det beklagas till höger och vänster. Personligen tycker jag bara att det är urfånigt att det är förbjudet för det är jäkligt snyggt när det görs på rätt sätt.

Jo jag har sett att det blivit mycket tjaffs... Tycker faktiskt att det sköttes bra, hade förväntat mig betydligt med liv runt ringarna :laugh:
Tråkigt att de ska tjaffsa om det, särskilt de som inte ens var på plats!
Tycker inte heller att det är så farligt om de sköter det snyggt :)
Superskoj att det gick så bra för uppfödaren o så roligt för Emma :banana:
 
Jo jag har sett att det blivit mycket tjaffs... Tycker faktiskt att det sköttes bra, hade förväntat mig betydligt med liv runt ringarna :laugh:
Tråkigt att de ska tjaffsa om det, särskilt de som inte ens var på plats!
Tycker inte heller att det är så farligt om de sköter det snyggt :)
Superskoj att det gick så bra för uppfödaren o så roligt för Emma :banana:

Ja, det hade ju sagts till innan att endast en handler var tillåten i ringarna, för på Atibox förra året kom ju mer och mer folk in i ringarna efter hand så hundarna hade ont om plats att springa på. Så lite mera ordning var det. Men det är inte lätt att hålla svensk ordning på sydeuropéer när det handlar om de stora finalerna mot slutet. ;)
 
Hur har ni lärt era hundar att stå bra? Jag hade tänkt ställa Hudson inoff på tollarspecialen och försöker träna på det men han sätter sig mest. Det är min första hund så jag vet inte riktigt hur man lär in det :)
 
Hur har ni lärt era hundar att stå bra? Jag hade tänkt ställa Hudson inoff på tollarspecialen och försöker träna på det men han sätter sig mest. Det är min första hund så jag vet inte riktigt hur man lär in det :)

Höj inte armen med godiset (om du använder godis men oavsett samma) för högt utan ”få dragläge” på hunden så att säga.
I början kan du inte alltid heller stå långt framför hunden utan du får flytta fram din position successivt efterhand det funkar.

Om den sätter sig, ignorera och ”hitta dragläget” och utifrån det börja bara om igen :)

Noga att använda samma tecken och röstkommando om du använder rösten.
 
Hur har ni lärt era hundar att stå bra? Jag hade tänkt ställa Hudson inoff på tollarspecialen och försöker träna på det men han sätter sig mest. Det är min första hund så jag vet inte riktigt hur man lär in det :)

Klickat in det, när hunden står naturligt. I början bara att de ska stå, därefter börja bygga upp ett snyggt stående längre stunder och längre ifrån. Belöna gärna med något kladdigt i tub för att få in en lugnande belöning och en sträckning i halsen.
 
Höj inte armen med godiset (om du använder godis men oavsett samma) för högt utan ”få dragläge” på hunden så att säga.
I början kan du inte alltid heller stå långt framför hunden utan du får flytta fram din position successivt efterhand det funkar.

Om den sätter sig, ignorera och ”hitta dragläget” och utifrån det börja bara om igen :)

Noga att använda samma tecken och röstkommando om du använder rösten.
Klickat in det, när hunden står naturligt. I början bara att de ska stå, därefter börja bygga upp ett snyggt stående längre stunder och längre ifrån. Belöna gärna med något kladdigt i tub för att få in en lugnande belöning och en sträckning i halsen.

Tack!
 
Varmt i Norrköping idag - Skalman fick kalasfin kritik, men slätt excellent. Han behöver mogna mer tyckte domaren och få lite mer bredd i ansiktet.
Hans lillasyster Stina som jag hade med mig (strax över 9 månader) blev däremot BIR och tog sitt första cert :love:
Vi gick direkt hem efteråt, för det var varmt - men har beslutat oss för att åka upp en sväng med bil i eftermiddag och vara med i gruppfinalen. Åker hon ut bums, så har vi i alla fall visat en fin heeler och det är ju inte så länge som heeler har fått vara med i finalerna då dom bara varit godkända av FCI 1 år :)
 
Varmt i Norrköping idag - Skalman fick kalasfin kritik, men slätt excellent. Han behöver mogna mer tyckte domaren och få lite mer bredd i ansiktet.
Hans lillasyster Stina som jag hade med mig (strax över 9 månader) blev däremot BIR och tog sitt första cert :love:
Vi gick direkt hem efteråt, för det var varmt - men har beslutat oss för att åka upp en sväng med bil i eftermiddag och vara med i gruppfinalen. Åker hon ut bums, så har vi i alla fall visat en fin heeler och det är ju inte så länge som heeler har fått vara med i finalerna då dom bara varit godkända av FCI 1 år :)

Grattis! :) Ska du ställa i Vänersborg nästa helg också?
 
Vi har varit på inoff idag, ville vara med när @igbest och Maze skulle göra debut så jag anmälde Sid också :)
bis-2blkkjuni2018.jpg

BIS-2 vuxen, drygt 11 månader gammal :love:
 
Fick testa på att ställa min kompis amstaff för någon månad sedan och har sedan dess varit iväg på lite inoffer med henne. Nu fick Portis hänga med på en inoff idag och fick HP och blev BIM. Han är ju trots allt amerikanare, men himla fin kritik fick han! :D Han fick se sig slagen av en typisk utställningsheltie, sobel och engelsk, som var superfin!

"Tilltalande helhet. Fina proportioner. Aningen grov i sitt huvud. Fina ögon och öron. Snygg hals och överlinje. Välvinklad. Utmärkt kropp. Bra ben och tassar. Rör sig med utmärkt steg. Fin päls och färg. Snyggt presenterad!"

Utställning är inget jag vill hålla på med på heltid, men det blir absolut fler utställningar för både amstaffen, Portis och Ivy.
19.png
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 082
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 670
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp