Utställningstråden 2018

Ursäkta men jag förstår verkligen inte?
Dels, som jag skrev i tillägget men du var tyvärr för snabb för att se mitt svar hehe, så är frågan intressant oavsett när jag får valp. Men framförallt undrar jag vad min erfarenhet av valpar har med saken att göra?

Jag gillar att ställa och hade gärna ställt valpen relativt tidigt förutsatt att individen skulle klara av det. Det har väl inget med min erfarenhet av att ha egen valp att göra? :)

Ok . Jo jag tänker att har du ingen erf av att ha valp så blir det överkurs att ett år framåt fundera på en stor utställning eftersom du inte ens i dagsläget har valpen och det heller som sagt i sak inte finns så mycket annat än miljöträning för utställning eller en bedömning för dagen på valp att ha i vinning ?

Du hade ju åsikter om inofficiell på valp och då har jag och några fler erbjudit reflektioner på det utifrån din uppfattning osv.
 
Ok . Jo jag tänker att har du ingen erf av att ha valp så blir det överkurs att ett år framåt fundera på en stor utställning eftersom du inte ens i dagsläget har valpen och det heller som sagt i sak inte finns så mycket annat än miljöträning för utställning eller en bedömning för dagen på valp att ha i vinning ?

Jag har viss erfarenhet av att ha valp, jag har 0 erfarenhet av att ställa valp. Varför jag inte skulle få ställa en fråga i ett diskussionsforum om hur andra har tänkt i detta förstår jag inte. Vissa ställer inte för att vinna eller få specifika priser, vissa gör det för att det är trevligt.
 
Jag har viss erfarenhet av att ha valp, jag har 0 erfarenhet av att ställa valp. Varför jag inte skulle få ställa en fråga i ett diskussionsforum om hur andra har tänkt i detta förstår jag inte. Vissa ställer inte för att vinna eller få specifika priser, vissa gör det för att det är trevligt.
Hm... vi verkar inte förstå vad den andra skriver .
Jag har kommenterat som flera övriga även om det inte gått fram tydligt - att debutera med valp på en så stor tillställning som My dog tycker många är mindre lämpligt.
 
Hm... vi verkar inte förstå vad den andra skriver .
Jag har kommenterat som flera övriga - att debutera med valp på en så stor tillställning som My dog tycker många är mindre lämpligt.

Det är en åsikt jag uppskattar och tackar för, det var som sagt därför jag ställde frågan. Men jag uppfattar att du la så mycket fokus på att jag ska ha valp för första gången. Det uppskattar jag inte riktigt. Jag är ganska säker på att många förstagångsköpare nu för tiden har bra mycket mer koll på saker och ting än vad vissa köpare som haft hund innan har. Då har jag ändå lite bra erfarenheter sen innan, jag har bara aldrig haft valp.

Aja, nu ska jag inte kapa den här tråden mer. Jag tror som du säger att vi kanske missförstår varandra. :)
 
Det är en åsikt jag uppskattar och tackar för, det var som sagt därför jag ställde frågan. Men jag uppfattar att du la så mycket fokus på att jag ska ha valp för första gången. Det uppskattar jag inte riktigt. Jag är ganska säker på att många förstagångsköpare nu för tiden har bra mycket mer koll på saker och ting än vad vissa köpare som haft hund innan har.

Aja, nu ska jag inte kapa den här tråden mer. Jag tror som du säger att vi kanske missförstår varandra. :)

Vad bra att du förstod nu vad jag avsett i sammanhanget :up:
 
Vad bra att du förstod nu vad jag avsett i sammanhanget :up:

Ja, fast nu hittade jag en sak till jag måste fråga om. Så jag kan sova gott sen, hehe. :angel:

Vad menade du med att jag hade åsikter om inoff på valp? Det hade jag inte. Jag skrev att det var slöseri med pengar när man har vuxen hund vilket jag hade. :)
 
Okej, det var samma länk jag hade hittat sen innan och tyvärr är det ingen inoff mellan det att valpen fyllt 4 månader och my dog :/

Tack ändå. Jag får helt enkelt ta det som det kommer och se vad individen klarar av. Det är ingen stress att ställa på mydog direkt. :)

Jag kan tydligen inte räkna för det var det visst. Men lite väl långt bort hehe :angel:
 
@machafuko Haha. Det där med långt bort har en tendens att krympa i hundvärlden. Jag surar fortfarande för att missa speciale med en dag 🙄

Haha det har ju det :laugh:

Men tänker att det kanske inte är allt för bra att åka väldigt långt med en 4-månaders(?) och dessutom är jag beroende av min sambos skjuts och han gillar inte utställningar så tror inte han vill åka 9 timmar enkel väg för det. :angel:
 
Haha det har ju det :laugh:

Men tänker att det kanske inte är allt för bra att åka väldigt långt med en 4-månaders(?) och dessutom är jag beroende av min sambos skjuts och han gillar inte utställningar så tror inte han vill åka 9 timmar enkel väg för det. :angel:

Oj, näe, inte värt! Jag sätter 2-2,5 timme enkel väg som maxavstånd när det bara är inoff.
 
9
Haha det har ju det :laugh:

Men tänker att det kanske inte är allt för bra att åka väldigt långt med en 4-månaders(?) och dessutom är jag beroende av min sambos skjuts och han gillar inte utställningar så tror inte han vill åka 9 timmar enkel väg för det. :angel:

9 timmar? Nä fy! Åker jag knappt för en vanlig tävling. Haha.
 
Idag ställde vi för sista gången i valpklass. Det var 5e gången jag ställde henne som valp och jag har tyckt att det varit superbra träning! Nu vet hon vad som förväntas av henne och då blir hon trygg och väldigt peppad. Hon gillar när det är mycket folk och hundar och det har varit kul att se. BIR och HP blev det men vi hade ingen konkurrens.
IMG_20180526_151244_591.jpg
 
Igår var vi på första utställningen för i år och första gången i unghundsklass. Lyckades med så mycket som CERT, Nordic CERT och BIR! Fast roligast var ändå kritiken som sa bland annat "glad" och "mycket bra attityd" :D

Mindre glad vovve som tröttnat på att posera:
IMG_20180527_221626.jpg
 
Måste ju gratulera @Linda_A för den fina placeringen på Atibox igår :bump:
Så himla roligt att se svenska hundar i stora finalen!

Iris fick ett slätt Excelent, första gången hon inte knep ett CK så även om jag är jätteglad över hennes excelent kan jag inte låta bli att vara lite besviken. Blivit bortskämd med att det alltid gått så bra :angel:
Men det var en bra klass med 18 fina boxrar.
Det kom fram folk och frågade över hennes stam och jag träffade en polska som äger hennes pappa, det var kul!
Atibox var en upplevelse! Det var.... speciellt.. att se hur hundarna hanteras i andra länder.
Vi såg hundar som spenderade natten i sina små flygburar i bilarna i hotellets garage, kissandes lite här o där inne på hotellet, bajs över hela gräsplättarna utanför hotellet och valpar som absolut inte ville mer bli runtsläpade i ringen osv...
Men oxå många fina upplevelser med många fina hundar och trevligt folk!
 
Helgen bjöd på strålande solsken och Qines debut i utställningsringen. BIR-valp mot kullsystern :) skötte sig riktigt bra, trots att hon gått in i höglöp, dagen till ära. Ingen placering i valpBISet, men hon skötte sig helt ok även där. Vi har framtiden att se an :)

För Tassa gick det sämre, släta exc båda dagarna. Pga rörelserna. Även domaren i Finland sa att hon var lite ”lös” i rörelserna, och tre domare i rad bör inte vara ett sammanträffande. Jag får ta och leta reda på ett grustag och börja sätta muskler på tjejen :D

Mentorn ställde virvelvinden Boris till BIM dag 1 och BIR dag 2. Han är fin lilla gosepojken. Utom när han kissar på min väska för att berätta att löptikarna i buren intill är hans... :D

Nu är det paus fram till Vännäs/Tromsö. Har dock bestämt mig för att avstå Vännäs, jag orkar inte riktigt med utställningar två dagar i rad, och Tromsö är klart ”viktigare” än Vännäs.
 
Måste ju gratulera @Linda_A för den fina placeringen på Atibox igår :bump:
Så himla roligt att se svenska hundar i stora finalen!

Tack så mycket! :) Och var inte alltför besviken över det missade CK:et, det var riktigt tufft i många klasser. I Breezes klass var det 24 hundar och bara fem CK:n. Gissa om mitt hjärta satt i halsgropen när hon skulle plocka bort en av dem inför finalen! Att vi sedan "bara" kom fyra i finalen var bara ett antiklimax i ca 2 sekunder, sen var jag överlycklig igen. Vår uppfödare trodde inte hon skulle ha en enda hund i finalerna men hon fick med tre! En (Breeze) blev fyra, en blev trea och så vann hon finalen för gula tikveteraner.

Det skiljer sig onekligen en hel del i hur hundhållningen är i olika länder, inte minst när det gäller att plocka upp efter sig! Men på det stora hela var det en härlig tillställning, även om jag igår kväll insåg att jag suttit ner i fem minuter mellan 09.00 och 18.00 eftersom vi hade en massa hundar som ställdes på förmiddagen och sen skötte jag insläppet i finalringen på eftermiddagen.

Mindre roligt är att det nu tjafsas en del i sociala medier om dubbelhandling. Utställningen hade dispens att använda FCI regler, men ändå ska det beklagas till höger och vänster. Personligen tycker jag bara att det är urfånigt att det är förbjudet för det är jäkligt snyggt när det görs på rätt sätt.
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 811
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp