Uttagna till Unghäst VM 2009

Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Når man tittar på Anreas Helgstrands ritt i repris, så tenker man at her finns det faktisk ännu mer. Han rider "safe". Vilken häst, och så snyggt riden. Fullt fortjänad seger, och GRATTIS DANMARK!
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Vad är det för sto? Jag har sett Imperio en hel den (bla hans segerrundor förra året) och det är en fantastiskt lätt hingst!

Ett diplomsto e. Amiral-Krevad -Pontus-Chanteclair xx som f ö har ett jätteläckert stoföl e. Tailormade Temptation vid sidan i år.

Hon fastnade för Imperio när hon såg honom på unghäst VM förra året.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Vilken helt fantastiskt häst!!!
Varför är en häst som Honnerups Driver valack måntro...?
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Med en morfar som ger testikkelproblem och en far som ger OCD, så kan man ju spekulera. Som det ser ut på Hestedata är han inte visad som hingst.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Fast det har väl inte stoppat danskarna innan?
På gott och på ont...
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Nä, klapphingstar gör väl inte mycket nytta i aveln.
Skramlar det dessutom marackas om den så... :eek:
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Med en morfar som ger testikkelproblem och en far som ger OCD, så kan man ju spekulera.


Rafael har som sagt var samma kombination, och han betäcker ju en hel del här i Sverige så det lär nog inte bero på det...
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Når man tittar på Anreas Helgstrands ritt i repris, så tenker man at her finns det faktisk ännu mer. Han rider "safe". Vilken häst, och så snyggt riden. Fullt fortjänad seger, och GRATTIS DANMARK!

Tänkte precis samma sak, mjukt och avspänt även om hästen säkert är lite spänd så bara böljar den fram :love:
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Rafael har som sagt var samma kombination, och han betäcker ju en hel del här i Sverige så det lär nog inte bero på det...

Driver kan vel ha något problem från far/morfar, även om inte Rafael har det?!
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Med en morfar som ger testikkelproblem och en far som ger OCD, så kan man ju spekulera. Som det ser ut på Hestedata är han inte visad som hingst.

Jaså...jag visste inte att man hade konstaterat att dessa båda hingstar NEDÄRVDE de problem Du skriver om???
Att de själva är bråckopererade respektive har konstaterad OCD är klart men mig veterligen har man inte därutöver någon bevislig nedärvning, men jag förmodar att Du har fler och mer initierade uppgifter än jag??
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Jaså...jag visste inte att man hade konstaterat att dessa båda hingstar NEDÄRVDE de problem Du skriver om???
Att de själva är bråckopererade respektive har konstaterad OCD är klart men mig veterligen har man inte därutöver någon bevislig nedärvning, men jag förmodar att Du har fler och mer initierade uppgifter än jag??

Det var så jag menade. Med andra ord hårt att dissa en hingst pga hingstarna i stammen och samtidigt tycka det är okej på en annan.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det var så jag menade. Med andra ord hårt att dissa en hingst pga hingstarna i stammen och samtidigt tycka det är okej på en annan.

Såklart hade dom inte dissat Driver pga. han far eller morfar i stammen - snarare tvärtom. Men det är ingen hemlighet at det er två lidelser med en viss arvbarhet. Et antal Romanov-avkom har OCD, det vet alla som har varit på letan efter sådan. Dom har endast kårad et fåtal hingstar i DK med lidelsen, och dom har alla varit extraordinära. I farten kommer jag på Leandro, Levisto, Romanov og Temple Wind XX. Dom har automatisk fått 5 på extremiteter. Med 5 på ben blir det svårt!

Testikkelproblem är arvelig. Jag har själv född upp en urhingst efter Don Schufro, och jag vet om handfull flera som har haft en eller ingen testiklar på plats vid två års alder. Min Don Schufro är tilverkad året innan pungbrocksoperationen, och Don Schufro tappade sin ena testikkel just i dagarna jag skulle ha sperma för at tilverka et helsyskon. Då talade dom om på Blue Hors at han hade ovanligt stora testiklar, och at dom trodde det kunne vara derfor han fått brock? Har inte hört tal om det efteråt. Dom har vel antingen drillat medarbetarna i vad dom ska säja, eller så var det en teori eller ingenting, eller vad vet vel jag. :crazy:

Självklart är det oavsett ren spekulation om det är arven från far eller morfar i en diskvalificerande grad som er grunn til at Driver är vallack. Men jag är enig med den som tyckte det är konstigt, och spesielt at han inte är visat als.
 

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: KickiH
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 017
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Nedanstående är kopierat från www.eurodressage.commen understrukningarna är gjorda av mig... Eurodressage F.O.C.U.S Great Dressage...
Svar
12
· Visningar
2 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp