Uttagna till Unghäst VM 2009

Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Jag är samtidigt lite kluven, vad står unghäst-VM för? Om nu tex Hohenstaufen vinner, vem är det som vinner då? Självklart de svenska ägarna som har en fantastisk hingst, men också tyskarna OCH hannoveranerförbundet som lyckats få fram ännu en värlsstjärna.

Hannoveranerförbundet och den tyska ägare ska (och kommer) naturligtvis få äran (ja och så ägarna).
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Tror att många fina hästar inte kommer fram till kval/uttagningar just p g a konkurrensen från (de utlandsfödda) hingstarna, det är liksom ingen idé att satsa pengar och tid.

De flesta ryttarna som ska rida unghäst-VM är professionella ryttare, och de satsar tid och pengar på hästar om de är bra oavsett nationalitet. (Tex Minna som har en svensk och en tysk.)

Jag har ärligt talat svårt att se var de fantastiska svenska unghästarna finns som ingen vill satsa på? Det kostar lika mycket tid och pengar oavsett var hästen är född... De svenska duktiga uppfödarna som föder upp bra hästar sätter dem i händerna på bra ryttare!
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det är uttagningen till Unghäst-VM vi pratar om, fyra platser. Vet man redan på förhand att t ex sex godkända hingstar ska konkurrera om de platserna tror jag man avstår kval o dyl och satsar på t ex Avel- och Sportchampionatet.

Det finns många fina unghästar runt om i landet även hos de som inte är internationella ryttare.


Jag har ärligt talat svårt att se var de fantastiska svenska unghästarna finns som ingen vill satsa på? Det kostar lika mycket tid och pengar oavsett var hästen är född... De svenska duktiga uppfödarna som föder upp bra hästar sätter dem i händerna på bra ryttare!

De svenska duktiga uppfödarna har förhoppningsvis sålt sina hästar till duktiga ryttare....
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Raderat.
Upptäckte att den slutgiltiga listan fanns längre upp i tråden.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det är uttagningen till Unghäst-VM vi pratar om, fyra platser. Vet man redan på förhand att t ex sex godkända hingstar ska konkurrera om de platserna tror jag man avstår kval o dyl och satsar på t ex Avel- och Sportchampionatet.

Det finns många fina unghästar runt om i landet även hos de som inte är internationella ryttare.


Det kostar ju inte mer att utbilda hästen och satsa till att gå unghäst VM för du måste ju ända rida Falsterbo och div kval och skall man satsa på Breeders måste ju ändå hästen vara såpass klar och utbildad och stark att den lika gärna skulle kunna gå i Falsterbo, jag menar man kan ju inte vänta med att utbilda hästen om man skall ha en chans på breeders det skall man inte inbilla sig.

Jag tror faktiskt att man försöker iallafall , trots att det är utländska hingstar med OM man nu har en så bra häst i stallet.

I fälttävlan skickar dom oxå utländska hästar men det beror i första hand på att dom vill skicka rutinerade ryttare som kan lotsa runt dessa unga hästarna på de banorna, du måste som ryttare ha tävlat svår klass (***) för att rida 7 åringarna och MsvA klass (**) för att rida 6 åringarna i finalerna i Frankrike. Först när du som ryttare uppfyllt de kraven så tas det hänsyn till resultat och sist att hästarna är svenskfödda.


Kriterier för att kvala unghästar till Unghäst-VM i Le Lion, Frankrike.

Följande kriterier gäller:

1.FEI kvalificeringskrav - se FEI:s hemsida
2.Ekipagets resultat på internationella och nationella tävlingar
3.Ryttaren skall ha erfarenhet av starter i klassen över den de har tänkt rida i unghäst-VM.
4.Det tas hänsyn till att hästen är svenskfödd när ovanstående kriterier har uppfyllts.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

kl

Denmark rules! Grattis Danmark och Andreas Helgstrand som dubbelsegrade i 5-årsfinalen!!
Detta har väl aldrig hänt tidigare i unghäst Vm:s historia, eller?

Sverige kom på 10:a, med Belamour, samt på 15 :e och sista plats, Hohenstaufen, i finalen. För den sistnämnde kan det väl ha varit lite tufft att kvala i lilla finalen med en extra tävlingsdag kan jag tänka mig.

Jag hoppas såklart att hejar på Scharmeur för Sverige i morgon, men också på Imperio i morgondagens 6 årsfinal då kompisen har dräktigt med honom.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Ja verkligen, danskarna har ett fantastiskt år, de tog ju redan rubbet i Falsterbo.

Här behövs det en del jobb om Sverige och ännu hellre SWB skall rycka upp sig.

Hur hopplöst ser det inte ut för de flesta nationerna, i 5 årsfinalen fanns bara ekipage (ryttare) som representerade DEN, GER, NED, SWE. På hästsidan blir det ännu snävare, bara tyska, holländska och danska hästar i finalen.

Heja Scharmeur!!!
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Ja, SWB får nog försöka hänga med de andra dominerande nationerna och försöka ha stenkoll på vilka blodslinjer som fungerar bäst.

Sedan är det detta med beridarverksamheten som fungerar mycket väl i de länder som är i topp, borträknat Sverige då som inte (förhoppningsvis) ännu har detta i någon bra form ( enligt mig).
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Ja, SWB får nog försöka hänga med de andra dominerande nationerna och försöka ha stenkoll på vilka blodslinjer som fungerar bäst.

Sedan är det detta med beridarverksamheten som fungerar mycket väl i de länder som är i topp, borträknat Sverige då som inte (förhoppningsvis) ännu har detta i någon bra form ( enligt mig).

Det är ju ett väldigt snävt urval av blodslinjer som kommer ifråga, årets reflektion är väl att Sandro Hit verkar vara ute så här långt.
Det blir bara Donnerhall, Florestan, Belissimo, Fleming, Jazz och någon Rubinstein hingst kvar i leken, alltså väldigt lite att plocka av. Det är ju en paradox att med den moderna tekniken blir det en betydligt större matadoravel och på sikt går det snabbt mot en snävare genetisk bas inom ridhästaveln, både på hopp och dressyr sidan.

Toppryttare verkar ju behövas för att man skall komma någon vart!
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Men om du tittar på resultaten för 3 och 4 åriga hästar, både hingstklasserna och sto/ valackklasserna så verkar Sandro Hit hänga i ganska bra i bland de tyska uppfödningarna i alla fall.

I kvalet vann Sarkozy e. Sandro Hit 4 årshingstklassen ännu en avkomma var placerad, bland de fem främsta i sto/valackklassen för 4 åringar var det två med SH blod, tvåan och två femmor i treårsklassen för hingstar hade SH blod samt även tvåan och fyran i treårsklassen för ston/valcker. Med SH blod är det oftast morfar.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Jag funderar på hingsten Quaterback, känns märkligt att en hingst med den rörligheten inte är med? nån som vet varför eller vill spekulera i varför han inte är med?
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Jag kan bara spekulera i att han nog har fått hoppa så pass mycket på bocken att han inte orkar med att tränas också under den perioden. Så vet jag att det är med en del andra väldigt populära hingstar.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Kan nog vara en rimlig förklaring, om man skall stå till tjänst för 5-600 damer per säsong så lär det tära på krafterna. Den delen måste nog också rent krasst anses vara mer lönande än att delta i detta.

Dessutom måste det vara en fruktansvärd konkurrens om platserna eftersom Tyskland bara har 7 platser/klass till sitt förfogande.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Förra året var Quaterback med i de tyska uttagningarna men blev inte uttagen, i år tävlas han inte alls. En vän till mig rider honom hemma i vardagen och på hingstvisningar, men han går inga tävlingar. Som det är nu så betäcker han otroligt mycket, och det är självklart en anledning. (Sen är det också en risk om man tar ut honom på tävling och han inte håller måtten...)

http://www.sporthasten.se/artiklar/hemma-hos-quaterback
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det är väl ett känt SH-"problem", flashiga vackra unga hästar men väldigt få avancerar till högre klasser. Över 100 godkända söner , de flesta inte presterat över lätt nivå på tävligsbanan. Ridbarheten...men med Donerhallmöderne finns det ju en och annan, Santana t ex!

Sen angående de "danska" framgångsrika blodslinjerna (som för mig är väldigt tyska) , Don Schufro och Rubinsteinblod har vi ju god tillgång till i SWB också!
Men vi har inget Blu Hors med obegränsade resurser och A Helgstrand är exporterad.

Men framför allt jättegrattis till Danmark, ta nya tag, kan dom så kan vi, mer skandinaviskt samarbete kanske?
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Håller helt med, de danska stammarna är i mina ögon tyska och Blue Hors möjligheter att köpa hästar för ganska många miljoner varje år är unikt. När man yttryckligen "inte har några begränsningar" när man köper hingstar på auktion så borde man också kunna hitta de bästa hästarna/hingstarna!

Danskarna är mycket närmre kontinenten än vad vi är både geografiskt och tankemässigt sett till aveln! De är ju så gott som i Tyskland vilket går att se i både hopp och gångartsaveln.

Här är segerritten om ingen annan lagt upp den:

http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=keQA84jAzrg

Både Rafael och Driver är e Romanov - Don Schufro. Två hingstar som inte är godkända i Sverige... En annan tanke! Båda hingstarna så tyska de kan bli...
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Jag hoppas såklart att hejar på Scharmeur för Sverige i morgon, men också på Imperio i morgondagens 6 årsfinal då kompisen har dräktigt med honom.

Jag också! Intressant att tyskarna höll honom så mycket högre än Wladimir, här i Sverige har ju placeringen varit den motsatta.

Lyllos din kompis, förresten! Är hon i Tyskland, eller hur har hon lyckats få en Imperio-bebbe?
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Scharmeur hade problem med sina byten i Falsterbo, nu satt de som de skulle! Håller också tummarna i finalen! :)
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Stoet kördes över Öresundsbron till Danmark, sedan ca 4 mil till där det finns en seminstation. Hon seminerades två gånger i en brunst och blev dräktig, så det ska bli intressant att se vad som kommer ut nästa år.

Hon sitter säkert spänd på läktaren i dag ( jag är väl bara lite avundsjuk...)
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Vad är det för sto? Jag har sett Imperio en hel den (bla hans segerrundor förra året) och det är en fantastiskt lätt hingst!
 

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: KickiH
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 017
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Nedanstående är kopierat från www.eurodressage.commen understrukningarna är gjorda av mig... Eurodressage F.O.C.U.S Great Dressage...
Svar
12
· Visningar
2 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp