Uttagna till Unghäst VM 2009

Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Kun en ska med. Camilla Erlandsen og Hølmkærs Athos. Dansk hest.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Dessa är KWPNs uttagna hästar
5-year olds

* Jennifer Sekreve - Zambuka
* Hans Peter Minderhoud - Zizi Top
* Johan Rockx - Zero Gravity
* Gerdine Maree - Ziësto
* Robin Beekink - Zaragossa
* Miranda Rongen - Zico
o Reserve 1: Annarein Kerbert staat - Zolena
o Reserve 2: Lynne Maas - Zamora
o Reserve 3: Karin van Dijk-Euser - Zarava

6-year olds

* Emmelie Scholtens - Westenwind
* Annemieke Vincourt - Kansas C
* Dieuwertje van Donselaar - TC Wanted
* Patrick van der Meer - Karolus van Wittenstein
* Emmelie Scholtens - Westpoint
* Madeleine Witte-Vrees - Wynton
o Reserve 1: Roger Schulkens - Wortila
o Reserve 2: Christa Laarakkers - Wolly Ann
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Nu har ju 5-årsfinalen klarats, 6-åringarna går i morgon, och om inga katastrofer inträffar där, har jag redan nu gjort min egen uttagning, efter vad som visats så här långt. Belamour är jag osäker på men de andra borde vara självklara.

Nu ligger de nominerade på ASVHs hemsida:
http://www.asvh.se/document/verden_09.pdf

Nominerade till Unghäst-VM i dressyr. Slutgiltig uttagning i Falsterbo.

5- åringar
Belamour 1151, hingst e Bellisimo M-Lord Sinclair I, uppf Heinrich och Wilhelm Strunk, äg Flyinge AB. Ryttare Susanne Gielen
Greetings, valack, e Don Romantic-Nocturne, uppf Malin och Dag Erlandsson, äg Ingrid Nyström. Ryttare Sandra Sterntorp
Hohenstaufen II 1160, hingst e Hohenstein-Langata Express xx, uppf. Hans-Guenter Berner, äg Tullstorp Dressage AB/Åke Björsell. Ryttare Minna Telde
Red Make Up, valack, e Master-Chirac, uppf Eva Albertsen, äg Minna Telde AB. Ryttare Minna Telde

6- åringar
Paridon Magi, valack e Don Primero-Napoleon, uppf Niclas Magnusson, äg Lövsta Stuteri. Ryttare Caroline Palmgren
Peridot SB, hingst e Panasso-Davignon I, uppf/ägare Metafor AB/Stjärnbro stuteri. Ryttare Helena Larson
Scharmeur 1167, hingst e Schwadroneur-Napoleon, uppf. Lise-Lotte Ljung, äg Sundsmåla Gård. Ryttare Malin Rinné
Wladimir O.A. 1138, hingst eFlemmingh--Florestan I, uppf O. Anema, äg Birgitta Kjellin Häst AB/Stall André AB/Stut. Stubbäng. Ryttare Pernilla André Hokfelt
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Och så här tycker jag:

5- åringar

Dalwhinnie 1180, hingst e De Niro-Rohdiamant, uppf Birgitta & Torsten Hansson, äg Birgitta & Torsten Hansson och Västra Hoby Stuteri AB. Ryttare Mattias Jansson

Greetings, valack, e Don Romantic-Nocturne, uppf Malin och Dag Erlandsson, äg Ingrid Nyström. Ryttare Sandra Sterntorp

Red Make Up, valack, e Master-Chirac, uppf Eva Albertsen, äg Minna Telde AB. Ryttare Minna Telde

6- åringar

Daphna, sto e Blue Hors Hertug-Master, uppf. Poul-Erik Lang, äg Camilla Larsson. Ryttare Camilla Larsson

Paridon Magi, valack e Don Primero-Napoleon, uppf Niclas Magnusson, äg Lövsta Stuteri. Ryttare Caroline Palmgren

Peridot SB, hingst e Panasso-Davignon I, uppf/ägare Metafor AB/Stjärnbro stuteri. Ryttare Helena Larson

Scharmeur 1167, hingst e Schwadroneur-Napoleon, uppf. Lise-Lotte Ljung, äg Sundsmåla Gård. Ryttare Malin Rinné
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Detta är vad jag också skulle önska, men då skulle man redan före uttagningarna, gått ut och sagt att endast svenskfödda var aktuella, som man nu gör inför HopphästVM uttagningarna.

Har man sagt A får man säga B.:devil:

Skulle mer än gärna se att man hade en enhetlig linje till nästa år.

Möjligheten till Wild Cards finns ju som kan användas av icke svenskfödda hästar. Är de av en sådan otrolig kvalite att "hemförbundet" vill göra en "Florencio" igen är det ju en utmärkt merit för hästen i fråga.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Möjligheten till Wild Cards finns ju som kan användas av icke svenskfödda hästar. Är de av en sådan otrolig kvalite att "hemförbundet" vill göra en "Florencio" igen är det ju en utmärkt merit för hästen i fråga.
Håller med men Florencio togs ju inte ut via Wild Card så han är inget bra exempel på just det.

Det är ju inte bara Falsterbo som ligger till grund för uttagningarna, därför tycker jag att Dalwhinnie 1180 också kan få chansen.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Så har Belgien tagit ut sina hästar, en av reserverna är född i Belgien men så har väl det inte funnits så stor dressyravel där. De har ju däremot en finfin hoppavel.

The selected horses for Belgium are:

5-year olds

Andre de Vlieger - Zunora S (KWPN, by San Remo x Wolkentanz)
Dominique Mohimont - Belafonte (Hann, by Belissimo M x Wendekreis)
Reserve 1: Nick van Laer - Londen van de Roshoeve (Hann by Londonderry x Akzent II)
Reserve 2: Tom Heylen - Highlight (Hann by His Highness x Sunlight xx)
Reserve 3: Dominique Mohimont - Zidane (KWPN by Sir Sinclair x Jazz)

6-year olds

Philippe Jorissen - Agneta (Rhinelander, by Abanos x Entree)
Nick van Laer - Dayano (Holsteiner, by Dolany x Linaro)
Reserve 1: Bjorn Vileyn - Delano H (BWP, by Münchhausen x Wendekreis)
Reserve 2: Andre de Vlieger - Waldemar S (KWPN, by Lanciano x Symfone)
Reserve 3: Philippe Jorissen - Der Konig DAH (Old, b Dormello x Rubinstein)
 
Senast ändrad:
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Och Frankrike

Based on the performances of the French riders and horses at the final young horse qualifier in Vierzon, France, July 9-12, 2009, Francqueville selected the following pairs:

5-year olds

Jessica Michel - Socrate de Hus (Hann, by Stedinger x Trajan)

Myriam Victor Thomas - Qwismel d'Hebecourt (Selle Francais, Karamel de Lauture)

6-year olds

Sylvie Corellou - Wakensho (Hann, by Wolkentanz I x Hohenstein)
Franck David - Rossini

Reserve: Alain François - Dinky Toy
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Men kan Daphna verkligen bli uttagen med 64% i kvalet och inte ens en finalplats :confused:
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det tror jag framgår i flera tidigare inlägg....
Han tillhör KWPN och tycker de att han är tillräckligt bra kan han ju få ett Wild Card av dem.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det ska ju inte bara vara Falsterbo som gäller, det har ju varit tränings-tävling innan.
Ekipaget var med förra året och kan säkert göra en bättre insats iår.
Dessutom tycker jag det är roligt om vi kan skicka något sto också.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Tyvärr blev det 100% rätt på min gissning. Men jag ger mig inte utan hittar något nytt att klaga på!!!!!!!!
Tycker det borde vara lämpligt att sätta ut vilket förbund hästarna tillhör. Tycker man är väldigt dålig på detta, både på sådana evenemang som Bruksprovet, i Hingstkatalogen, på diverse hemsidor där hingstarna står med, och nu även här.
Sätt ut vilket förbund hästen tillhör. Lika irriterad som jag blir när svenskfödda hästar helt plötsligt tas över av andra förbund, samma sak gäller här.
Det finns ju etablerade förkortningar att ta till.
Wladimir O.A. (KWPN)
Hohenstaufen II (Hann)
Belamour (Westf) (tror jag, lite osäker här men "41" nummer borde tyda på det)
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Det tror jag framgår i flera tidigare inlägg....
Han tillhör KWPN och tycker de att han är tillräckligt bra kan han ju få ett Wild Card av dem.

Fast det är ju ganska löjligt resonerat! han är svenskägd och verkar i svensk avel, och kommer - förutsatt att han inte säljs - få merparten av sina avkommor här.

Men om poängen är att sända ekipage som inte har en chans att placera sig och därigenom sälja SWB, go ahead.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Var någonstans har jag skrivit att jag tycker så?
Läs inlägg 17 och 25.

Jag förstår precis varför du vill skicka svenskuppfödda hästar, men hästar som inte håller måttet är meningslöst att skicka, eller hur? De håller inte måttet.

Wladimir, däremot, kommer att få en del svenska avkommor - helsvenska - och det är ett bra för de stoägare som väljer att betäcka med honom att han är meriterad och testad i stora sammanhang.
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Var det 4 av 12 placerade 5-åringar som var svenskfödda?

Jag är samtidigt lite kluven, vad står unghäst-VM för? Om nu tex Hohenstaufen vinner, vem är det som vinner då? Självklart de svenska ägarna som har en fantastisk hingst, men också tyskarna OCH hannoveranerförbundet som lyckats få fram ännu en värlsstjärna.

Det som är lurigt är vilken flagg hästen ska tävla under, och det är riktigt lurigt. Som det ser ut nu så är det ägaren det hänger på, men jag får det inte riktigt att gå ihop.

Hohenstaufen (HANN) - tysk uppfödd - svensk ägd - svensk ryttare = tävlar för Sverige

Charon (SWB) (reserv) - svenskuppfödd - svenskägd - tysk ryttare = tävlar för Sverige

Våra tyska hingstar som är USA-ägda får inte tävla för USA för de går med tyska ryttare. Hade de ridits av amerikansk ryttare så hade det då uppenbarligen varit okej...

Det måste varit svårt att skriva de där reglerna!:angel:

Egentligen skitsamma, det är en mycket trevlig tävling med fina hästar och alla som har något med vinnande hästar att göra blir glada! Ska man hårddra så borde det bara vara svenskuppfödda, svenskägda hästar med svenska ryttare på, men då blir det vissa år inte mycket för svenskarna att heja på! ;)
 
Sv: Uttagna till Unghäst VM 2009

Som jag skrev i inlägg 25; det är bättre att inte skicka iväg hela kvoten.
Finns det bara två svenskfödda som duger - skicka dom och inga mer.

Tror att många fina hästar inte kommer fram till kval/uttagningar just p g a konkurrensen från (de utlandsfödda) hingstarna, det är liksom ingen idé att satsa pengar och tid.

Vi har haft fantastiska avelsframsteg om man tittar på Blup, tillgång till hur många hingstar som helst från världens alla hörn m m men kan ändå inte ta ut fyra svenskfödda hästar ur varje kull.....

De svenskfödda hästarna har haft enorma framgångar som dressyrhästar (skulle leda världsrankingen om det togs hänsyn till stoantalet) är dressyravel nu på tillbakagång?
 

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: KickiH
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 017
Senast: SeagirlM
·
C
Avel Nedanstående är kopierat från www.eurodressage.commen understrukningarna är gjorda av mig... Eurodressage F.O.C.U.S Great Dressage...
Svar
12
· Visningar
2 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp