Bukefalos 28 år!

Uttorkad häst...

FeatherCloud

Trådstartare
Tänkte höra om någon kan hjälpa mig i mina funderingar...
Hade equiterapeut ute för genomgång av hästen igår. Enligt henne är min häst smått uttorkad, skinnet gick tillbaka ganska långsamt när hon nöp i det på halsen osv... Jag tror att det kan stämma, och hon sa även att det är därför hon är så pass stingslig och "öm" i huden...
Någon som varit med om liknande samband tidigare? :confused:

Hon gav mig tipset att byta till vattenhink istället för vattenkoppen så att jag skulle se hur mycket hon dricker, och det har jag gjort, problemet är bara att hon knappt dricker något! Sätter in vattenhinkar i boxen och när jag kommer dagen efter är bara hälften borta, ca 5-10 liter, max!
Dessutom hör det till saken att hon kissar ganska mycket, för att dricka så lite, eller om det nu är så att hon dricker normalt (i hagen när jag inte ser) men kissar ut det "direkt". Boxen är alltid jätteblöt t.ex.

Hur ska jag göra för att få henne att dricka mer, alt. behålla vätskan i kroppen? det är ju ganska tydligt att hon har vätskebrist, men hur avhjälper jag det?
Vore tacksam om någon som vet vill svara, är lite orolig av mig... :(
 
du kan ju blöta allt foder, både höet och kraftfodret. sen så kanske du kan smaksätta vattnet med fodervinäger el "betforvatten".
 
det var bra tips! tack så mycket!
hon får redan hösilage istället för hö, och betfor både morgon och middag, ska testa om hon tycker det är godare med vatten som smakar betfor nu också! :)
 
Testa att ge löst salt i maten istället för att ha saltsten. Salt = törstig häst = dricker ! (logiskt va ;))

Har du torkat ur vattenkoppen nu, så att du ser att den är torr varje dag, så hon inte är där och "tjyvdricker".

Hur många hästar går i din hästs hage? Får de vatten i badkar eller hinkar? Om du har jättetråkigt en dag så kan du ju sitta och glo på hästen hela dagen och se hur mkt hon dricker. :angel:

Äppeljuice kan du också ha i vattnet, eller äppelcidervinäger.

MVH Nina
 
I hösilage finns det ju redan ganska mycket vatten... och i betforn oxå... kan det inte hända att hon får i sig ganska tillräckligt då? Våra hästar verkar ställa om sig på vintern, så det förbrukar mindre vatten (isisar) kanske gör din också det?
 
Det tog några dagar innan min häst lärde sig att dricka ur hinkarna jag ställde in. Nu har jag bytt till en annan hink så nu har han slutat dricka i den igen. :angel:

Men det verkar som om han kommer igång med drickandet igen så smått.

mvh Jessica
 
Min stallkompis häst drack jättedåligt, fick då rådet av veterinären att hälla lite äpplejuice i hästens vattenhinkar.

Har dessutom läst i Christina Plancks bok att om hästen har natriumbrist (saltbrist) kommer den inte att dricka. Har du saltsten i boxen? Slickar hästen på den?
 
Tänk på att hon dricker i hagen också och att det finns mycket vatten i hösilage och betfor som tidigare nämnts. Jag tror inte det är onormalt med en häst som dricker 10 liter inne på natten om den har hösilage, betfor och vatten i hagen.
Sen tror jag inte det är en bra idé att ge löst salt. Det är bra med löst salt om hästen jobbar mycket och svettas mycket, annars funkar saltsten.
/Liv
 
hm.. tack för alla tips!
ska prova det där med äppeljuice också, har hört det från flera ställen.
saken är att jag TROR att hon dricker ungefär normalt, dvs. ugnefär så mycket en häst bör dricka varje dag, men sen kissar hon (såvitt jag ämrkt) enormt mycket! boxen är som sagt alltid jätteblöt, så jag tror att hon kissar ut all vätska.

ska införskaffa en "ren" saltsten nu istället för den salt och mineralsten jag har nu... och som sagt prova att blöta allt foder mer, ge b-vitamin och "smaksätta" vattnet...
så får vi se!

men som sagt, vet någon vad det kan bero på om man har en häst med "överaktiv" blåsa?? :) :confused:
 
Köp salt som du ger löst istället, en mängd varje dag. Krafft säljer det t.ex.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581
Hästvård Mitt sto, född 2001, har tappat sitt hull på ganska kort tid, främst i samband med torkperioden som var i början av augusti hos oss. Då...
Svar
1
· Visningar
600
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 055
Senast: Soffan74
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp