Utträde ur Svenska kyrkan

Seabaz

Trådstartare
Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände kunde det kanske vara bra att behålla medlemskapet. Anyways!
Nu funderar jag på utträde igen men så igen, jag är mitt i processen utvandring och jag och min pv vill ju gifta oss någon gång i framtiden (här i Aus, på en strand, med vigselförrättare).

Nu funderar jag på om det är dumt med utträde pga detta? Jag vet imte hur det fungerar men kanske nån här på kära buke(-ncyklopedi) kan svara? :)
 
Gift er borgerligt? Oklart hur det funkar i Aus dock. Varken jag eller min gubbe är med i svenska kyrkan, vi kommer gifta oss borgerligt. Nu ska vi inte ha ett bröllop men om vi hade velat hade vi ju kunnat flytta vigselförrättaren till vart vi nu vill gifta oss.
 
Om du ska gifta dig i svenska kyrkan behöver en av makarna vara medlem i kyrkan. Ska ni gifta er på en strand i Australien finns det väl andra vigselförättare än en präst från svenska kyrkan?

För mig är det ett konstigt val att vara med i kyrkan för att man får grejer. Man är enligt mig med i kyrkan för att man är en troende kristen. Finns ingen annan anledning jag kan komma på som motiverar ett medlemskap.
 
Om du ska gifta dig i svenska kyrkan behöver en av makarna vara medlem i kyrkan. Ska ni gifta er på en strand i Australien finns det väl andra vigselförättare än en präst från svenska kyrkan?

För mig är det ett konstigt val att vara med i kyrkan för att man får grejer. Man är enligt mig med i kyrkan för att man är en troende kristen. Finns ingen annan anledning jag kan komma på som motiverar ett medlemskap.

Fast för alla var det inte ett val att bli medlem. Passiv tvångsanslutning a la 1900-tal. Fast jag håller med dig, men kan ändå förstå att en del blir "kvar" när systemet varit som det varit.
 
Om du ska gifta dig i svenska kyrkan behöver en av makarna vara medlem i kyrkan. Ska ni gifta er på en strand i Australien finns det väl andra vigselförättare än en präst från svenska kyrkan?

För mig är det ett konstigt val att vara med i kyrkan för att man får grejer. Man är enligt mig med i kyrkan för att man är en troende kristen. Finns ingen annan anledning jag kan komma på som motiverar ett medlemskap.

Jag kan komma på massor med anledningar som skulle kunna vara rimliga till att vara medlem i Svenska kyrkan (och motsatsen att inte vara det).

Men jag blir alltid förvånad över när folk som inte är med i kyrkan har såna starka åsikter om huruvida andra borde, eller har rätt att vara med. Medlemsskapet är väl rimligtvis upp till den enskilde medlemmen, och den som erbjuder det (Svenska kyrkan).

(nu menar jag inte just dig Ramona utan allmänt, har ingen aning om ifall du är med i kyrkan eller inte).
 
För mig är det ett konstigt val att vara med i kyrkan för att man får grejer. Man är enligt mig med i kyrkan för att man är en troende kristen. Finns ingen annan anledning jag kan komma på som motiverar ett medlemskap.

Jag med medlem i svenska kyrkan trots att jag inte är troende kristen. Jag tycker att kyrkan gör en väldig massa bra saker med sin diakoniverksamhet, förvaltningen av kulturarv, krisberedskap och barnverksamhet som jag gärna stöder även om jag inte är kristen.
 
Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände kunde det kanske vara bra att behålla medlemskapet. Anyways!
Nu funderar jag på utträde igen men så igen, jag är mitt i processen utvandring och jag och min pv vill ju gifta oss någon gång i framtiden (här i Aus, på en strand, med vigselförrättare).

Nu funderar jag på om det är dumt med utträde pga detta? Jag vet imte hur det fungerar men kanske nån här på kära buke(-ncyklopedi) kan svara? :)
Men det är väl bara att gifta sig borgligt? Det borde väl gå även i Australien?
 
Jag med medlem i svenska kyrkan trots att jag inte är troende kristen. Jag tycker att kyrkan gör en väldig massa bra saker med sin diakoniverksamhet, förvaltningen av kulturarv, krisberedskap och barnverksamhet som jag gärna stöder även om jag inte är kristen.

Fast att tycka detta är bra saker och vilja stötta den verksamheten är väl att vara kristen?
 
Fast att tycka detta är bra saker och vilja stötta den verksamheten är väl att vara kristen?
Jjag är inte kristen eller troende och det kan ju inte någon annan tala om för mig huruvida jag är eller inte bara för att jag tycker att diakonin och krisberedskapen är värt att stötta
 
Jag är inte troende eller så och jag vet inte var du @Ramona har fått det till att jag som medlem får massa saker av kyrkan? :confused:
Jag har aldrig bett om att bli medlem (född på 80-talet) och har innan aldrig brytt mig heller om jag är eller inte är. Men nu när jag börjat brytt mig och vill gå ur men samtidigt den sitts jag är i..

Och nu tänker jag "kontorsmässigt" om det kan ställa till något för mig om jag utvandrar Sverige och sedan gifter mig här och det ska väl ändå registreras i Sverige också att man har gift sig? Men det är klart nu när jag tänker här att som någon sa, borgligt då såklart, det går att regga hos skatteverket, det hade jag inte ens tänkt på! Tack @karamelldrottningen :)
 
Jag är inte troende eller så och jag vet inte var du @Ramona har fått det till att jag som medlem får massa saker av kyrkan? :confused:
Jag har aldrig bett om att bli medlem (född på 80-talet) och har innan aldrig brytt mig heller om jag är eller inte är. Men nu när jag börjat brytt mig och vill gå ur men samtidigt den sitts jag är i..

Och nu tänker jag "kontorsmässigt" om det kan ställa till något för mig om jag utvandrar Sverige och sedan gifter mig här och det ska väl ändå registreras i Sverige också att man har gift sig? Men det är klart nu när jag tänker här att som någon sa, borgligt då såklart, det går att regga hos skatteverket, det hade jag inte ens tänkt på! Tack @karamelldrottningen :)

Det är skatteverket som registrerar alla äktenskap, oavsett vigsel :) Att inte vara medlem i svenska kyrkan utgör inga hinder alls i frågan om vigsel så länge man inte är intresserad av att gifta sig kyrkligt.

Viktiga är att ni fixar hindersprövningen hos skatteverket, annars blir det ingenting:)
 
Det är skatteverket som registrerar alla äktenskap, oavsett vigsel :) Att inte vara medlem i svenska kyrkan utgör inga hinder alls i frågan om vigsel så länge man inte är intresserad av att gifta sig kyrkligt.

Viktiga är att ni fixar hindersprövningen hos skatteverket, annars blir det ingenting:)
Alltså på skoj tänkte jag att jag går in och läser om hindersprövning....

OMG detta tog ju en helt ny vändning :rofl:
Verkar ju skitkrångligt!

Hmm... Kan jag gifta mig i Australien med min aus-pv utan att vi gör hindersprövning från Sverige? Eller är det ett måste oavsett? (för att jag ska kunna skriva mig som gift och ev ändra namn med osv...)

Servicekontor? Ambassad? Herregud om jag måste besöka ambassaden här är som att flyga från Stockholm till Kanarieöarna för det besöket :crazy::crazy:
 
oh, btw... vi är inte förlovade ens

Däremot är vårt partnerskap registrerat i QLD, Aus. vilket betyder i stort sett att vi är gifta redan.... Ska det anmälas till Sverige med eller?
 
Jag är inte troende eller så och jag vet inte var du @Ramona har fått det till att jag som medlem får massa saker av kyrkan? :confused:
Jag har aldrig bett om att bli medlem (född på 80-talet) och har innan aldrig brytt mig heller om jag är eller inte är. Men nu när jag börjat brytt mig och vill gå ur men samtidigt den sitts jag är i..

Och nu tänker jag "kontorsmässigt" om det kan ställa till något för mig om jag utvandrar Sverige och sedan gifter mig här och det ska väl ändå registreras i Sverige också att man har gift sig? Men det är klart nu när jag tänker här att som någon sa, borgligt då såklart, det går att regga hos skatteverket, det hade jag inte ens tänkt på! Tack @karamelldrottningen :)
I Sverige så är det inget alls som skiljer mellan hur det administrativa "kontorsmässiga" hanteras när ett giftermål registreras oavsett om vigselförrättaren är knuten till kyrka, moske, något annat eller inget alls.

Om du är permanent utflyttad och ingen av er är folkbokförd i Sverige och inte heller vigseln sker i Sverige då är det väl helt efter reglerna i det andra landet som ert giftermål ska ske?
Oavsett vem som gör det får du väl ett australiskt vigselbevis (eller liknande) och någon registrering i deras folkbokföring.

(Tror inte man registrerar något i Sverige innan det ev. är aktuellt att flytta tillbaka och folkbokföra sig igen, att man då flyttar över med de uppgifter som är aktuella.
Var skulle det skrivas in - du finns ju inte i folkbokföringen liksom ;).
Men det är väl enkelt att fråga Skatteverket om det finns behov av att skicka kopia på något papper när det blir aktuellt?)
 
Senast ändrad:
Alltså på skoj tänkte jag att jag går in och läser om hindersprövning....

OMG detta tog ju en helt ny vändning :rofl:
Verkar ju skitkrångligt!

Hmm... Kan jag gifta mig i Australien med min aus-pv utan att vi gör hindersprövning från Sverige? Eller är det ett måste oavsett? (för att jag ska kunna skriva mig som gift och ev ändra namn med osv...)

Servicekontor? Ambassad? Herregud om jag måste besöka ambassaden här är som att flyga från Stockholm till Kanarieöarna för det besöket :crazy::crazy:
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/A...dborgare/Vigsel-i-Australien-och-Nya-Zeeland/

Svensk hindersprövning handlar bara om att skicka papper...
Görs via ambassaden om du bor utomlands.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
21 664
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp