Bukefalos 28 år!

Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Förvånar mig inte. I de flesta kretsar jag rört mig har uttalat kristna möts med mycket stor skepsis. Det är liksom lite skumt att tro på gud, sådär. När jag jobbade på en otroligt multikulturell arbetsplats möttes "svenska" kristna med större skepsis än invandrade muslimer. Förvisso var i princip alla kristna medlemmar i en särskild frikyrka, men ändå. lite som att ingen reagerade på att en kille från Mellanöstern var muslim men om en svensk född i Sverige tror på Gud, ja, då är det nåt skumt på gång.


Har du förresten nån bra länk till FoF på ämnet? Vore jätteintressant att läsa om det! (betvivlar alltså inte sanningshalten i det du skriver).
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag gick ur i somras, är uppväxt i en strikt kristen familj vilket inte varit helt enkelt. Dels för att jag inte är det minsta troende och dels för att jag redan som 5 åring gapade och skrek att jag inte trodde på gud och såg hur det hycklades till höger och vänster. Sällan har jag skådat så mycket hyckleri, otrohet och ren elakhet som hos de min familj omgav sig med, även barnmisshandel samtidigt som man ansåg som som god kristen ha rätt till detta. Otrohet mellan prästen och en h*n skulle skulle ha samtal med (vilket jag bara skulle vara tyst om osv osv.

För mig var det en del i att bli en egen individ med egna val trots att jag vänt mig mot en stor del av släkten.

Jag känner mig heller inte riktigt tillfreds med att för sakens skull bara gå till kyrkan för att döpa barn tex men inte vara delaktig annars bara för att det är "tradition".

Det enda som hänt är att vissa har en del åsikter om det,såsom att jag inte borde få gå till ÖF med mina barn, att kyrkan gör så mycket gott och varför vill jag inte stödja det. Därför valde jag att skänka pengar på egen hand istället till något jag tyckte var viktigt. Mitt äldsta barn är döpt, mitt yngsta inte. Efter att jag gick ur har det haglat in broschyrer och annat från kyrkan vilket det aldrig gjort förut.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Förvånar mig inte. I de flesta kretsar jag rört mig har uttalat kristna möts med mycket stor skepsis. Det är liksom lite skumt att tro på gud, sådär. När jag jobbade på en otroligt multikulturell arbetsplats möttes "svenska" kristna med större skepsis än invandrade muslimer. Förvisso var i princip alla kristna medlemmar i en särskild frikyrka, men ändå. lite som att ingen reagerade på att en kille från Mellanöstern var muslim men om en svensk född i Sverige tror på Gud, ja, då är det nåt skumt på gång.


Har du förresten nån bra länk till FoF på ämnet? Vore jätteintressant att läsa om det! (betvivlar alltså inte sanningshalten i det du skriver).

Visst är det ganska märkligt.

Kristna får kallas både det ena och det andra utan att man är kristnofob eller vad det nu skulle kunna kallas.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag gillar verkligen inte kristendomen , men min grabbs präst när han konfirmerade sig gillar jag jättemycket , vi skrattade gott åt varandras egenheter :D ..
Jag bad henne t om att byta helg när dom skulle konfirmeras för det var ju elitloppet just den helgen :o ----så visst är präster individer och olika men jag ogillar verkligen den stela omoderna prästen ...
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Fast jag som jobbar med bl a stöd i kris utifrån andra perspektiv än religiösa har träffat föräldrar vars barn dött som fått höra av en präst att det var guds vilja att deras barn dog. Det finns också andra exempel där präster blandat in religion i stödarbete.

Jag som delar ameos inställning till präster tycker att de väl kan kolla om man är medlem i svenska kyrkan eller inte. Är man inte det skickar man ingen präst.

Precis.

Delvis knapplån

Nog är det bön och tal om gud inblandat vid en sådan kris som ett dödsfall är om det är en präst inblandad. Att säga att en präst inte drar in sin religion vid ett sådant tillfälle är att vara ute och segla ganska ordentligt. Det är ju just det hen är där för att göra eftersom de flesta aktivt kristna söker sin tröst i just sin religion. Att det då inte ens skulle talas om gud vid ett sådant tillfälle hade ju varit väldigt märkligt.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Precis.

Delvis knapplån

Nog är det bön och tal om gud inblandat vid en sådan kris som ett dödsfall är om det är en präst inblandad. Att säga att en präst inte drar in sin religion vid ett sådant tillfälle är att vara ute och segla ganska ordentligt. Det är ju just det hen är där för att göra eftersom de flesta aktivt kristna söker sin tröst i just sin religion. Att det då inte ens skulle talas om gud vid ett sådant tillfälle hade ju varit väldigt märkligt.

Fast det hade inte varit märkligt av en präst som också är kurator och har minsta lilla intresse av att ta reda på hur klienten vill bli bemött. På Görels tema skulle jag vilja att man inte bara kollade om man är medlem i Svenska Kyrkan (eftersom knappt ca 20% av medlemmarna betraktar sig som troende kristna) utan faktiskt frågade om man vill få ett besök av en präst. En sådan fråga kan väl inte ens en fundamentalist-muslim eller fundamentalist-ateist provoceras av? Det är ju bara att säga "nej, tack.".
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Kl
Oj, vilken lång tråd det blev om detta, jag ville ju bara ha lite input för hur ni tänker, och det har jag sanningsenligt fått nu :o :D..

Jag har beslutat mig för att gå ur. Jag har skickat in via nätet och skulle få bekräftelse inom 3 vardagar på mail ( inte fått än).

Jag har tänkt själv och läst era svar, och har fått mig tankeställare och ändrat åsikt.

Min slutgiltliga svar är:

Nej, jag tror inte på någon gud. Jag är uppvuxen i ett kristet land, är genom mitt dop kristen, men mer än så är det inte.

Jag är endast i kyrkan vid eventuella begravningar, dop, bröllop och liknande. Jag är inte överförtjust i dessa tillfällen heller, när det talas om gud och det ska knäppas händer ( be) och sjungas psalmer om hur stor denne gud är (vem är han/hon/det vi sjunger och ber om??).

Jag tycker kyrkan är vacker, jag tycker att kyrkan till viss del gör ett bra jobb inom vissa saker, men som några skrivit, det gör andra organisationer också, så varför ska jag vara med i ett religöst samfund och betala pengar bara för att de OCKSÅ kan göra bra saker. Jag tror ju inte på det de pratar om...

Till viss del kan jag hålla med Ameo, jag vill inte heller prata med någon präst om jag kommer hamna i kris, däremot skulle jag inte på något sätt bli kränkt av varken frågan eller att denne vill ge mig ett stöd.

Jag kan till viss del tycka att tron är något "fint", men tyvärr finns det alltför många baksidor på detta mynt också. Jag föraktar inte de som tror, men jag vill själv bilda mig en uppfattning och rent personligt går många religösa till stark överdrift i mina ögon med att leva sitt liv efter något som det inte finns bevis på att det finns/existerar.

I min närmsta släkt har bara en person vart mer ingående troende, och det var min farmor som avled för ett par år sedan. Jag vet så väl idag att hon ville väl med allt, men samtidigt ser jag faktiskt en massa baksidor också. Det blir otäckt och sektliknande.

Det mest skrämmande är faktiskt att en syssling ( jag inte visste existerade innan) tog kontakt med mig för något år sedan. Vi har därefter träffats två gånger på hennes förslag, och jag blir mörkrädd när hon berättar hur hennes uppväxt har varit ( hon har bott hos en bror till min farmor). Jag, som alltid ifrågasätter, ställde frågan rätt ut till henne: Det du berättar är ju hemskt, du har ju inte fått någon "normal" barndom, hur ser du på det idag?

Hennes svar gjorde ont: Jag levde så, det fanns inget annat och vet man inget annat så blir det normalt, jag lider inte av det.

Hon har lite kort blivit uppfostrad av kyrkan, vart "tvingad" att umgås endast med kyrkans barn, inte fått leka som liten, utan vart "hjälpreda" i kyrkan. Inte fått vara barn, utan istället fått umgås med "gamlingar" när de haft möten mm. Usch, jag ryser av obehag av hennes berättelse:crazy:
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Kl

Hon har lite kort blivit uppfostrad av kyrkan, vart "tvingad" att umgås endast med kyrkans barn, inte fått leka som liten, utan vart "hjälpreda" i kyrkan. Inte fått vara barn, utan istället fått umgås med "gamlingar" när de haft möten mm. Usch, jag ryser av obehag av hennes berättelse:crazy:

Det kan du ju inte klandra kyrkan för. Utan hennes föräldrar som bestämde att de skulle leva så..
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det kan du ju inte klandra kyrkan för. Utan hennes föräldrar som bestämde att de skulle leva så..

Det är väl upp till var och en att göra bedömningen hur stor inblandning i problemet som kyrkan var. Så det kan man med stor sannolikhet (utan att jag vet detaljer) klandra kyrkan för. Kyrkan är viktig för personer som är troende.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det är väl upp till var och en att göra bedömningen hur stor inblandning i problemet som kyrkan var. Så det kan man med stor sannolikhet (utan att jag vet detaljer) klandra kyrkan för. Kyrkan är viktig för personer som är troende.

Och om det nu är upp till var och en att göra bedömningen..
Så antar jag att jag också får säga hur jag bedömde det som skrevs..
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Och om det nu är upp till var och en att göra bedömningen..
Så antar jag att jag också får säga hur jag bedömde det som skrevs..

Självklart - jag menar bara att slutsatsen att ansvaret enkom är vårdnadshavarnas är lite enkel. Särskilt när kyrkans auktoritet är inblandad.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det kan du ju inte klandra kyrkan för. Utan hennes föräldrar som bestämde att de skulle leva så..

Absolut, men man måste också ta hänsyn till vilken typ av kulturkrets som formar dessa föräldrars val. Jag har liiite insyn i hur det fungerar inom viss typ av (ganska vanlig) frikyrka, och där vore det heter det så fint att det är var och ens egen vilja som är rådande, men förväntningarna och outtalat vore det mycket olämpligt att tex välja en partner utanför den egna kyrkan. För att inte tala om man skulle råka vara homosexuell...den garderoben vore stängd för alltid då.

Så tja, klart att föräldrarna har sitt ansvar, men i dessa kretsar är det inte samma måttstockar som används som hos andra.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det kan du ju inte klandra kyrkan för. Utan hennes föräldrar som bestämde att de skulle leva så..

Det var hennes morföräldrar som hon bodde hos, men det hör ju inte till saken;).

Det jag ser som skrämmande, är att de, ( hennes morföräldrar) levde så religöst och gav henne denna uppväxt. Naturligtvis kan jag inte ge kyrkan ansvaret på det, men jag ger religonen skulden. Tyvärr blir ju en del människor besatta av "det rätta" ( tänker bibeln och dess budskap) och det påverkar människor , i mitt sätt att tänka, negativt ibland. Jag tror att en "vanlig" medelsvensson som tror på gud och inte gör mycket mer än så, är sund och kanske lycklig i sin tro, medans en religös person som, enligt mig, tror för mycket, blir besatt och "konstig" i sitt sätt gentemot religonen som det enda rätta.

Jag har en person ( vill inte gå in närmare på det för att ge en identitet) jag vet om, som är med i en religöst sammfund. När denne berättar vad hen gör mot sina barn, hur denne ser barnuppfostran mm så blir jag rädd.Personen har vart missbrukare innan men "bytt" liv från missbruk till gudstro. Bra att personen kommit bort från sitt missbruk ( beundrar), men att gå från det ena till det andra "missbruket" att tro gud om allt gott i livet,be i tid och otid och att uttrycka sig att guds vilja är den rätta när folk dör mm, är att för mig, gå för långt.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Precis.

Delvis knapplån

Nog är det bön och tal om gud inblandat vid en sådan kris som ett dödsfall är om det är en präst inblandad. Att säga att en präst inte drar in sin religion vid ett sådant tillfälle är att vara ute och segla ganska ordentligt. Det är ju just det hen är där för att göra eftersom de flesta aktivt kristna söker sin tröst i just sin religion. Att det då inte ens skulle talas om gud vid ett sådant tillfälle hade ju varit väldigt märkligt.

Precis min erfarenhet.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Precis min erfarenhet.

Jag arbetar med döende människor, jag har tappat räkningen hur många gånger jag varit med i samtal mellan anhöriga och själasörjare av olika slag. Jag delar ICKE er erfarenhet, utan skulle nog vilja säga att er erfarenhet är begränsad, olycklig och att den inte säger något om hur präster hanterar krissituationer med någon i kris.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Tack Honung för är du med din rika erfarenhet säger sanningen om dagens präster! Dom missionerar i allmänhet inte, är inte ute efter att omvända folk. Dom försöker efter förmåga att möta folk i den situation dom är och vara till stöd.

Angående religiös uppfostran av det strängare slaget så har det väl heller inget med Svenska kyrkan att göra? Det var ju någon slags frikyrka som dom där stackars barnen växt upp i. Jag växte också upp med en frikyrka, Filadelfia. Gick på söndagsskola och åkte på läger. Då jag var fjorton skulle en annan tjej döpas och jag förväntades också göra det och bli medlem men det ville jag inte och ingen försökte övertala mig. Jag tyckte Filadelfia var för sluten miljö och man skulle läsa och diskutera bibeln på deras sätt o s v. Jag ville och vill fortfarande vara fri. Min familj var inte rädd för påverkan från barn från icke kristna familjer. Vi hade flera sommarbarn som inte var kristna och vi umgicks med sommarstugebarnen i byn och dom var heller inte kristna. Så det är olika, dra inte alla över en kam.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Du kliver över den gräns som vår lag har definierat som förbjuden diskriminering.
Därav de starka reaktionerna.

Källa http://www.do.se/sv/Fakta/Fragor-och-svar/Allmanna-fragor-om-diskriminering/
Detta är ett uttalande som störde mig något enormt, så jag har tagit reda på exakt vad som gäller. De tog ett tag, därav det sena svaret.

Diskrimineringslagstiftningen som vi har förbjuder diskriminering inom en rad samhällsområden, t.ex skolor, arbetsgivare och sånt. Men det finns inget generellt förbud mot diskriminering. Som privatperson kan jag inte beskyllas för diskriminering.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 298
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 707
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 265
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 803
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp