Bukefalos 28 år!

Gå ur svenska kyrkan?

Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Du får nog definiera naturligt. För som jag definierar naturligt så skulle jag inte påstå att de flesta förändringar i samhället har skett naturligt.

Tja, minskad efterfrågan och behov av just den typen av organisation känns väl som den mest naturliga anledningen?
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag tycker för det första att uttrycket "särhjälp" är extremt nedvärderande. För en troende är ex. en präst precis lika "rätt" hjälp som din kurator. Vem eller vad ger dig rätten att bedöma vad som är hjälp och särhjälp? Den känslan du kände när du hade svårt att få tag på sekulär hjälp känner troligtvis en kristen om hen inte får tag på en präst. Hur kan den ömsesidiga respekten vara så himla svår?

Var man ska dra gränsen är självklart en svår fråga, en fråga jag tycker våra politiker borde diskutera mer. Jag har inget självklart svar, men jag vet åtminstone att jag tycker att de kristna är en lite för stor grupp för att bara struntas i.

Det finns en anledning till "". Jag ville inte skriva religiös hjälp, eftersom det finns grupper som inte räknas som religiösa, men som ändå kanske skulle föredra samtalshjälp med speciell inriktning. Ingen avsikt att nedvärdera.

De aktiva kristna i det här landet är ganska få. Vi är betydligt fler som inte utövar religion.

För mig låter det jättekonstigt att en kristen inte skulle kunna bli hjälpt av en sekulär kurator. En kurator är utbildad för att hjälpa människor, präst är ett religiöst ämbete. Vi har dessutom särat på kyrka och stat i det här landet.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det är ju det de inte gör. De har erbjudit präst eller inget ( i mitt fall på en högstadieskola). För mig är det fel i grunden - det ska erbjudas sekulär hjälp som förstaval.

Det skall framför allt erbjudas olika val.
Där så håller jag med.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det finns en anledning till "". Jag ville inte skriva religiös hjälp, eftersom det finns grupper som inte räknas som religiösa, men som ändå kanske skulle föredra samtalshjälp med speciell inriktning. Ingen avsikt att nedvärdera.

De aktiva kristna i det här landet är ganska få. Vi är betydligt fler som inte utövar religion.

För mig låter det jättekonstigt att en kristen inte skulle kunna bli hjälpt av en sekulär kurator. En kurator är utbildad för att hjälpa människor, präst är ett religiöst ämbete. Vi har dessutom särat på kyrka och stat i det här landet.

Fast bara för att man är i majoritet betyder det ju inte att man kan bestämma allt och köra över de som inte är det.

Det handlar kanske inte om att inte kunna bli hjälpt av, utan vad som hjälper bäst. (Sedan finns det med säkerhet även religiösa som skulle ha svårt att prata med en icke-religiös.) Jag skulle säkert kunna bli hjälpt av psykoanalys, man jag har valt KBT för jag tror mer på det. Och jag tycker det är ganska trevligt att bo i ett land där man kan få ha visst inflytande över sin vård. Det är ju det du vill också, eller hur?

Jag förstår fortfarande inte problemet med att erbjuda båda typerna av hjälp.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Och hur uppstår denna "minskade efterfrågan"?

Haha...jaa...vad ska jag svara på det? Den dagen finns det kanske inte hemlösa som behöver stöd och hjälp, det kanske inte finns ensamma människor som aldrig får besök på äldreboenden och fängelser längre? vi alla lever lyckliga och är utan behov av själasörjare? Vad vet jag? Jag är ju en själalös icke.troende som dock tror att det finns människor med andra behov än vad jag själv har. :)
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Det är många av oss "Ickekristna" som blir hjälpta av samtalsstöd med Präst också.
Jag skulle bli hjälpt av vilket samtalsstöd det vara månde oavsett religion - bara det är väl utfört.
Det kan få sitta vilken religiös stämpel på det som helst faktiskt.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Haha...jaa...vad ska jag svara på det? Den dagen finns det kanske inte hemlösa som behöver stöd och hjälp, det kanske inte finns ensamma människor som aldrig får besök på äldreboenden och fängelser längre? vi alla lever lyckliga och är utan behov av själasörjare? Vad vet jag? Jag är ju en själalös icke.troende som dock tror att det finns människor med andra behov än vad jag själv har. :)

De flesta förändringar i samhället sker ju efter påverkan och opinionsbildning. Det är det jag menar med att det inte sker "naturligt". Vet man hur, har man enorm möjlighet att påverka denna "naturlighet". det var ju knappast så att nazism var det enda naturliga för Tyskland på 30-talet. Därför tycker jag att det är viktigt att det kommer upp till debatt - ska den här typen av hjälp vara bunden till kyrkan eller inte. Idag anser jag att det är en fråga som aldrig riktigt debatteras. Man kör bara i gamla hjulspår, men ingen vet ju egentligen om det kanske finns något bättre sätt att lösa de här problemen på.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Har inte läst igenom hela tråden nu men svarar ändå.

Jag gick i tankar om att gå ur ett tag då jag var yngre. Är själv troende, dock inte så att jag går på söndagsmässa varje söndag. Är knappt i kyrkan, men tycker om miljön.
Jag har valt att stanna pga att jag tycker att de få kronorna jag betalar i skatt till kyrkan inte gör någon större skillnad för mig. Men främst för att jag sett vad mycket bra kyrkan gör. Jag har sett dem hjälpa människor genom samtal, jag har sett dem hjälpa barn som hållit på att tvångsutvisas till länder där de ska självmordsbombas, jag har sett dem hjälpa alla dem som ingen annan vill veta av. I Sthlm har jag även sett St Claras verksamheter där de är ute om nätterna och hjälper de prostituerade som faller i tårar för att ingen annan människa någonsin frågat dem hur de mår tidigare och hur de erbjuder dem hjälp med boende osv för att ta sig ur sin situation. Även hur de är ute på plattan för att dela ut mackor till de hemlösa. Sedan vet jag vilket fantastiskt jobb den svenska kyrkan gör på många ställen utomlands också. Medmänskligheten många ur den svenska kyrkan visar andra behövs enligt mig och därför valde jag att bidra med de kronorna årligen.:)
Men jag förstår givetvis de som går ur också för att de inte tror.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

De flesta förändringar i samhället sker ju efter påverkan och opinionsbildning. Det är det jag menar med att det inte sker "naturligt". Vet man hur, har man enorm möjlighet att påverka denna "naturlighet". det var ju knappast så att nazism var det enda naturliga för Tyskland på 30-talet. Därför tycker jag att det är viktigt att det kommer upp till debatt - ska den här typen av hjälp vara bunden till kyrkan eller inte. Idag anser jag att det är en fråga som aldrig riktigt debatteras. Man kör bara i gamla hjulspår, men ingen vet ju egentligen om det kanske finns något bättre sätt att lösa de här problemen på.

Som jag tidigare sagt, jag tror inte den hjälpen kyrkan utför är lukrativ nog för annan organisation. Jag tror inte någon annan än kyrkan VILL göra det de gör. Jag tror inte det är en marknad om man säger så. Det är väl också så att det är och har i alla tider varit helt öppet mål för vem som helst att utföra samma saker som kyrkan då, nu och troligtvis i morgon gör - inget hinder finns?
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Jag svarade på hur man skulle kunna veta att den man knackar på hos är extremt avog till präster. Jag påstod inget.

Så här såg det citerade ut som jag svarade och citerade:
Jag som delar ameos inställning till präster tycker att de väl kan kolla om man är medlem i svenska kyrkan eller inte. Är man inte det skickar man ingen präst.

Så tja..jag ser nog bara ett påstående. Och sen undrar jag vilka 'de' är och hur och varför de ska ha tillgång till (just) svenska kyrkans medlemsmatrikel?
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Självklart, jag gör inga ansatser att kunna beskriva religion i en mening.
det var hårddraget men jag tror du förstår min andemening. Särskilt som vi pratar om kristendom i Sverige.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Men det där är väl ändå inte alls sant!?

Om du ser hur många som kommer till kyrkan jämfört med hur mnga som kommer till byföreningens aktiviteter exempelvis så går det inte att jämföra på de alla flesta ställen i landet. Möjligen bibelbältet undantaget.

Många gudstjänster har besökare som går att räkna på handens fingrar.

Visst är det så, många gånger under årets gudstjänster, men vid stora högtider, musikgudtjänster och annat så är det stor uppslutning, åtminstone här ute på landet hos oss.

Jag är då född o uppvuxen i det bibelbältet, och självklart är det stor skillnad emot där jag nu bor.
Men jag hävdar ändå att kyrkorna spelar en stor roll för många.
Vad det gäller byföreningarnas tillställningar så behöver inte det ena utesluta det andra, ofta är det väldigt olika aktiviteter som anordnas.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Kan det kallas "stor roll" när folk går 2ggr/året?

Jag var på konsert i kyrkan förra veckan (svärmor sjunger i kören). Det spelades Mozart, besökarna bestod rätt uppenbart av äldre personer eller personer som gillar klassisk musik. Det var inte för Gud de kom.

Min mamma brukar gå på julmässa i Domkyrkan "för det är så fint med alla ljus och mysigt".
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Du får givetvis följa diskussionen bakåt. Med lite klippande av citat kan man vinkla många diskussioner.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Fast det håller inte. Även om jag själv är medlem och dessutom anställd och kan förstå hur du tänker så har jag också förstått att detta är ett problem som man som engagerad har blivit intalad. Kyrkan har massor av bra verksamhet, men jag kan tycka att om det nu är så himmelens viktigt att behålla medlemmar så får man också fundera på vad man gör med deras skattepengar. Det finns massor av församlingar som inte särredovisar begravningsavgift och kyrkoskatt ordentligt tex, skrämmande. Man missköter huvudmannaskapet och särbehandlar de som har annan religion - även om man inte ska det.

Därför håller det inte att det är folk som knappt har en aning om vad Kyrkan gör som ska betala deras kostnader.

Jag gillar inte heller allt som kyrkan gör, speciellt inte om dom fifflar med pengar, bråkar en massa inom personalgrupperna, inte kan ge präster/diakoner sparken om dom inte sköter sig mm. Att dom inte vill låta folk med annan religion hålla sina sermonier i kyrkan kan jag förstå för trots allt ska det vara en kristen kyrka. Men om dom bara vill ha förättnigar - bröllop, begravningar och sådant där i kyrkan så tycker jag dom kan få det för det är för släkt och vänner. Inget man bjuder in allmänheten till. För övrigt ser jag det som med våra vanliga skattepengar - fick jag bestämma så skulle de användas ganska annorlunda! Men vi har det bättre än i länder där man inte har allmän skatt.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Fast nu var det ju det jag citerade jag svarade på. Inget annat, utan vinkling.
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Kan det kallas "stor roll" när folk går 2ggr/året?

Jag var på konsert i kyrkan förra veckan (svärmor sjunger i kören). Det spelades Mozart, besökarna bestod rätt uppenbart av äldre personer eller personer som gillar klassisk musik. Det var inte för Gud de kom.

Min mamma brukar gå på julmässa i Domkyrkan "för det är så fint med alla ljus och mysigt".

Hur vet du varför de gick dit?
Även om det bara var äldre personer, ska inte dom ha möjlighet det då eller?

Din mamma kanske inte är specifik för resten av besökarna?
 
Sv: Gå ur svenska kyrkan?

Som jag tidigare sagt, jag tror inte den hjälpen kyrkan utför är lukrativ nog för annan organisation. Jag tror inte någon annan än kyrkan VILL göra det de gör. Jag tror inte det är en marknad om man säger så. Det är väl också så att det är och har i alla tider varit helt öppet mål för vem som helst att utföra samma saker som kyrkan då, nu och troligtvis i morgon gör - inget hinder finns?

Vi hr uppenbart olika utgångspunkter och "tro", så jag vet inte om diskussionen kommer komma vidare.

Och nej, det finns inget hinder. Men kyrkan har ett litet försprång - pengar från staten.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag skulle ha begärt utträda ur Svenska kyrkan för 3 år sedan men kom på att jag skulle ut och backpacka och jag tänkte att om nåt hände...
2
Svar
27
· Visningar
2 274
Senast: Lipperta
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 648
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Ja som rubriken lyder, varför har du valt att döpa ditt barn? Jag har försökt hitta lite info om varför man döper sitt barn och vad...
2
Svar
37
· Visningar
2 800
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp