Uttrycket adoptera hund (utbruten från Annonsera mera hundar)

Om jsg köper godis för 20 spänn s0 käper jag godis.
Varför skulle summan avgöra ordet??
Förr köpte man kattungar för 1 kr per tass
Det var fortfarande ett köp.

Barn adopteras. Byter man pengar gör en hund så köper man. Eller får till skänks
Jag vet inte om jag skulke jämföra levande varelser med godis. Jag förstår vad du menar, jag försöker bara förstå hur allt det hänger ihop. Man betalar väl också för barn?
 
Varför skulle ålder göra skillnad i benämning??

Fattar inte. Jag har köpt hästar i varierande åldrar. Köpt
Människor verkar vilja göra skillnad på "denna hunden har bott hos mig hela livet och är min från början" och "denna hunden har jag inte uppfostrat utan tagit över".
 
Om pengar har skiftat ägare har ett köp genomförts. Jag har en jag har köpt som valp, en jag har köpt som vuxen omplacering och en jag har tagit emot som omplacering (gratis)
Om jag betalar för ett barn, är den köpt då? (förlåt om jag låter dum jag är bara förvirrad)
 
När jag tittat på annonser så är det inte jättemånga annonser på hundar numera som kostar under 5000 kr, ens om hunden är gammal. Eller har fel som gör att den är besvärlig. Gatuhundarna brukar vara de "billigaste" tycker jag. De kostar väl runt 5000 kr.
I omplaceringsgrupper är det inte ovanligt att hundar går på runt 3-4000, vissa är gratis. 90% av dem blandraser. Vet inte vilka som är gatuhundar men säkert vissa av dem.
 
Jag vet inte om jag skulke jämföra levande varelser med godis. Jag förstår vad du menar, jag försöker bara förstå hur allt det hänger ihop. Man betalar väl också för barn?

Adoption har ju använts på människor eftersom "köpa" kopplas till handel av människor som är väldigt tabu, och som sagd ovan är för du betalar för administrationen (vilket iofs. hundhärbärgen också säger sig ta pengar för). Handel med djur känner jag är mest tabu i länder som USA där många djurrättsaktivister började använda "adoption", oftast sådana som var emot uppfödning av tamdjur. "Adopt don't shop" t.ex. Fått höra från amerikanare att "endast kallhjärtade människor som ser sina djur som ting säger sig köpa djur." En hel del djurägare i USA avskyr även ordet "ägare" (owner) utan säger att dom är "pälsföräldrar" eller bara "föräldrar". Adoption i referens till hundköp kom ju just via den engelsktalande världen.
 
Adoption har ju använts på människor eftersom "köpa" kopplas till handel av människor som är väldigt tabu, och som sagd ovan är för du betalar för administrationen (vilket iofs. hundhärbärgen också säger sig ta pengar för). Handel med djur känner jag är mest tabu i länder som USA där många djurrättsaktivister började använda "adoption", oftast sådana som var emot uppfödning av tamdjur. "Adopt don't shop" t.ex. Fått höra från amerikanare att "endast kallhjärtade människor som ser sina djur som ting säger sig köpa djur." En hel del djurägare i USA avskyr även ordet "ägare" (owner) utan säger att dom är "pälsföräldrar" eller bara "föräldrar". Adoption i referens till hundköp kom ju just via den engelsktalande världen.
Tack!! Nu förstår jag!!

Allt detta är så förvirrande haha. Tack för en bra förklaring 🌸
 
I omplaceringsgrupper är det inte ovanligt att hundar går på runt 3-4000, vissa är gratis. 90% av dem blandraser. Vet inte vilka som är gatuhundar men säkert vissa av dem.

Undrar hur många som verkligen är gatuhundar dock, eller om definitionen har ändrats? Jag fick alltid lära mig att en gatuhund var typ född och uppväxt på gatan, ibland i generationer, medan hemlösa kunde hamna på gatan men räknas in i kategorin hemlös.
 
Om du betalar ”ägaren” till barnet pengar och då övertar barnet så har du köpt det, men det är så olagligt att jag tycker inte att det är jämförbart alls
Adoptionskostnader brukar ju uppstå men jag är inte insatt i hur det fungerar. Men som någon förklarade verkar det inte gå till föräldrarna 🙂
 
Undrar hur många som verkligen är gatuhundar dock, eller om definitionen har ändrats? Jag fick alltid lära mig att en gatuhund var typ född och uppväxt på gatan, ibland i generationer, medan hemlösa kunde hamna på gatan men räknas in i kategorin hemlös.
Gatuhundar i min uppfattning handlar om förvildade hundar. En hemlös och tam på-gatan-hund är väl ingen gatuhund?

Jag är dock inte rätt människa att fråga om definitioner
 
Jag tycker det är problematiskt med termer som adoption och pälsföräldrar och att i största allmänhet förmänskliga djur.
Att förmänskliga sin hund är att göra den en otjänst, den behöver inte klemas bort eller styras ut i outfits eller bli ens bäbis en hund mår mycket bättre av att man behandlar den som en hund och att man har förståelse för dens drifter och att den får utrymme att ge utlopp för dem ibland.
Jag älskar mina hundar som familjemedlemmar men de mår bäst av att få vara hundar och inte att jag tolkar in en massa mänskligt nonsens för att tillfredsställa mitt behov av att ha nåt att överföra mina känslor på.
 
Inte alla men många av de hundarna som säljs i Sverige som gatuhundar med ordet adoption är sannolikt överväxta hundar från valpfabriken och liknande. Det är väldigt naivt att tro att ingen tjänar pengar på en oreglerad industri med stora kassaflöden och låg kontroll. Säkerligen med flera mellanhänder för att "tvätta" dem till gatuhundar.

Apropå barnadoption så är det ett förbannat snår av människohandel, även där med ligor och mellanhänder så att förmedlarna kan tro att de gör rätt fastän det egentligen är någon som tjänar storkovan på stulna barn. Det har väl blivit bättre men nya bevis uppdagas hela tiden tyvärr 😢
 
Människor verkar vilja göra skillnad på "denna hunden har bott hos mig hela livet och är min från början" och "denna hunden har jag inte uppfostrat utan tagit över".
Jag ser mer att vissa vill göra skillnad på att de har köpt en renrasig hund vs de har en hund som de har adopterat. Båda för att skilja sig från de som medvetet köpt en blandrashund. Det är lite det intrycket jag får ibland när jag hör folk pratar. Både de som köpt en renrasig valp och de som säger att de har adopterat (oftast då en blandras) vill ju skiljas från de som köper en blandrasvalp, speciellt den som adopterat en blandrashund, där har det verkligen varit viktigt att markera att de adopterat hunde3n osv, inte bara köpt en blandrasvalp från blocket. utan mer gjort en god gärning och tagit hand om en redan vuxen omplacering osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp