Uttrycket adoptera hund (utbruten från Annonsera mera hundar)

I omplaceringsgrupper är det inte ovanligt att hundar går på runt 3-4000, vissa är gratis. 90% av dem blandraser. Vet inte vilka som är gatuhundar men säkert vissa av dem.
Ok, det visste jag inte. Det är några år sedan jag kollade efter hund (3 år nu snart) och då var det svårt att hitta en omplacering till ett pris under 5000 kr, hittade till och med hundar med ålder på ca 8-10 år för 4000 kr och det kändes lite väl mycket för visserligen en renrasig hund, men av stor ras.
 
Adoption har ju använts på människor eftersom "köpa" kopplas till handel av människor som är väldigt tabu, och som sagd ovan är för du betalar för administrationen (vilket iofs. hundhärbärgen också säger sig ta pengar för). Handel med djur känner jag är mest tabu i länder som USA där många djurrättsaktivister började använda "adoption", oftast sådana som var emot uppfödning av tamdjur. "Adopt don't shop" t.ex. Fått höra från amerikanare att "endast kallhjärtade människor som ser sina djur som ting säger sig köpa djur." En hel del djurägare i USA avskyr även ordet "ägare" (owner) utan säger att dom är "pälsföräldrar" eller bara "föräldrar". Adoption i referens till hundköp kom ju just via den engelsktalande världen.
Är med i några huskygrupper och har märkt hur mycket kritik vissa som faktiskt föder upp husky får, bara för att de föder upp. Det finns ju så många i på rescueställen som ingen vill ha redan så varför avla mer. Förstår resonemanget, men samtidigt tänker jag att vettig avel ska ju få bedrivas.
 
Jag har stor förståelse för att man vill "adoptera" och man kan ju göra en otroligt stor skillnad för individen, men jag tycker att man lurar sig själv när man inte väljer att se helheten. Det blir snabbt en pengamaskin som inte gynnar någon.

Det sticker även i mig av ordet "adoption" du man vill få det till att låta som något jag inte håller med om.
 
Är med i några huskygrupper och har märkt hur mycket kritik vissa som faktiskt föder upp husky får, bara för att de föder upp. Det finns ju så många i på rescueställen som ingen vill ha redan så varför avla mer. Förstår resonemanget, men samtidigt tänker jag att vettig avel ska ju få bedrivas.
Jag håller helt med, annars kommer ju buskaveln ta över helt och dessutom är det otroligt stor skillnad på hundar som är mentalt bra och friska än en hund som man inte vet vad den har i bagaget rent genetiskt.
 
Man köper en hund enligt mig oavsett om den kostar 1000kr eller 30000kr, kan väll sträcka mig till att man övertar en hund om man får den gratis.

Tar man en sk gatuhund skulle jag t.o.m. kalla det postorder-köp snarare än adoption 🤯
 
Om jag betalar för ett barn, är den köpt då? (förlåt om jag låter dum jag är bara förvirrad)
Du är inte dum bara onödigt tillkrånglad. och märker ord.:)

Man köper inte barn. Människohandel är förbjudet i lag och straffbart. Tack och lov!!

Men alla andra sityationer när pengar utväxlas för någonting - det är ett köp, eller försäljning, beroende på vilken sida du är på.

Hundar är ingen särskild annan kategori. Strikt så är det en vara där köplag etc gäller.
 
Jag har stor förståelse för att man vill "adoptera" och man kan ju göra en otroligt stor skillnad för individen, men jag tycker att man lurar sig själv när man inte väljer att se helheten. Det blir snabbt en pengamaskin som inte gynnar någon.

Det sticker även i mig av ordet "adoption" du man vill få det till att låta som något jag inte håller med om.
Därför letade jag på blocket bland privatpersoner när jag letade omplaceringshund. Jag ville inte ha en gatuhund och bidra till valpfabrikerna utan ta emot en hund som ska omplaceras helt enkelt. En som inte passar i familjen den var avsedd för. Svårt att sålla även där känner jag, men lättare än FB grupperna där rescuehundarna snabbt märktes på annonserna.
 
Jag håller helt med, annars kommer ju buskaveln ta över helt och dessutom är det otroligt stor skillnad på hundar som är mentalt bra och friska än en hund som man inte vet vad den har i bagaget rent genetiskt.
Ja och man vill kanske inte ha en rescuehusky som man inte ens vet om den är renrasig heller, utan en renrasig till utställning eller drag liksom. Så förstår faktiskt inte hur man kan vara så hemskt anti.
 
Så enligt dig är det inte skillnad på att köpa en valp och köpa en vuxen hund? 🙂
Nä, det är ingen skillnad att köpa en vuxen hund, en valp, ett föl eller en vuxen häst.

Varför skulle det vara det?

Den där begreppsapparaten med "omplacering" handlar om något annat än den penningmässiga transaktionen, men är också ett slags "kulturfråga".

I hästvärlden (eller för den delen bland lantbruksdjur) så säljer man hästar som är äldre eller yngre. Om man märker att just jag och mina ambitioner, inte passar med en viss hästindivid eller att man måste avstå häst, t.ex. p.g.a. av jobb, studier eller sjukdom, så säljer jag den, till någon annan som (förhoppningsvis) passar med den hästen.

I hundvärlden, så kallas samma grej ofta "omplacering". Det tycker jag är lite tråkigt, eftersom det tyvärr eventuellt antyder endera av två saker: hunden är "svår" av ngn anledning, eller att hundägaren inte kan hantera den hunden, snarare än att t.ex. livssituationen har förändrats, eller att man efter något år inser att man valde "fel" hund....
 
Jag menade "ge bort" som att du inte tar emot hunden utan du ger hunden till någon annan (med eller utan kostnad). Man kan inte säga "jag har omplacerat min hund" och mena att man har fått en hund. Då säger man jag har adopterat en hund, men adoptera skulle vara förmänskligande. Jag undrade vad för ord man skulle använda istället för adoptera.
Nej då säger man, jag har köpt en omplacering/äldre hund/unghund eller vad som nu passar. Säljaren säger, jag har sålt min hund.

Ger man bort något så ja, då ger man bort något. Då säger man, jag har fått hunden/omplaceringen. Den som gett bort sin hund säger, jag har gett bort min hund.

Man adopterar barn. Djur är inte barn.
 
Är med i några huskygrupper och har märkt hur mycket kritik vissa som faktiskt föder upp husky får, bara för att de föder upp. Det finns ju så många i på rescueställen som ingen vill ha redan så varför avla mer. Förstår resonemanget, men samtidigt tänker jag att vettig avel ska ju få bedrivas.

Jag har t.om blivit av med vänskaper med engelsktalande just för att jag var "elak" och "självisk" som köpte en hund (renrasig dessutom!), till skillnad från dom som "adopterade", att jag brukar därmed oftast undvika folk som använder ordet "adoptera" i sammanhang med hund. :cautious: Mycket anti-uppfödning och anti-rashund i dom cirklarna enligt min erfarenhet. Angående vettig avel så har jag också haft den diskussionen med sådana personer, och då är det "finns inga seriösa uppfödare", "ja men börja med nya raser då när alla hemlösa är borta" om inte "bra, djur ska inte födas upp för vårt nöje". Jag har dock sett vissa härbärgen och organisationer för hemlösa hundar i USA och Storbritannien som inser att det är faktiskt bättre att lära framtida hundägare hur man hittar en seriös uppfödare och att undvika BYB/valpfabriker. :up: Lite som vi gör med katter i Sverige, där SVERAK samarbetar mycket med föreningar för katthem!

För övrigt, inte helt individernas fel. Vissa som har velat lyssna och lära säger att dom har matats in sen barndom att det är själviska personer som köper hund för dom vill ha en hund som passar soffan typ, att all uppfödning sker i valpfabrik-stil eller på bakgården och det är mest utseendet som är skillnaden mellan olika raser. Vissa har blivit fascinerade av våra inhemska raser och älskar hur seriösa uppfödare verkligen brinner för sin ras och tar så väl hand om sina hundar. Liksom ett helt nytt perspektiv och bild av hundägande och hunduppfödning än den dom är van vid.
 
Jag har t.om blivit av med vänskaper med engelsktalande just för att jag var "elak" och "självisk" som köpte en hund (renrasig dessutom!), till skillnad från dom som "adopterade", att jag brukar därmed oftast undvika folk som använder ordet "adoptera" i sammanhang med hund. :cautious: Mycket anti-uppfödning och anti-rashund i dom cirklarna enligt min erfarenhet. Angående vettig avel så har jag också haft den diskussionen med sådana personer, och då är det "finns inga seriösa uppfödare", "ja men börja med nya raser då när alla hemlösa är borta" om inte "bra, djur ska inte födas upp för vårt nöje". Jag har dock sett vissa härbärgen och organisationer för hemlösa hundar i USA och Storbritannien som inser att det är faktiskt bättre att lära framtida hundägare hur man hittar en seriös uppfödare och att undvika BYB/valpfabriker. :up: Lite som vi gör med katter i Sverige, där SVERAK samarbetar mycket med föreningar för katthem!
Så märkliga människor det finns faktiskt. Jag förstår att random människa som vill ha hund kanske kan kasta ett getöga på den amerikanska motsvarigheten till hundstallet först kanske och se om det finns någon passande där, men man måste ju kunna avla vettigt och köpa sådant också tycker jag.

Bra att man har börjat samarbeta!

Men... jag är också av åsikten att man skulle behöva avliva fler hundar och katter än vad man faktiskt gör.... och inte rädda till varje pris.
 
Så märkliga människor det finns faktiskt. Jag förstår att random människa som vill ha hund kanske kan kasta ett getöga på den amerikanska motsvarigheten till hundstallet först kanske och se om det finns någon passande där, men man måste ju kunna avla vettigt och köpa sådant också tycker jag.

Bra att man har börjat samarbeta!

Men... jag är också av åsikten att man skulle behöva avliva fler hundar och katter än vad man faktiskt gör.... och inte rädda till varje pris.

Jag tror organisationer som PETA och liknande hade mycket effekt på folk i flera årtioenden, men man har även börjat inse vad för en grupp dom egentligen är. Med internet är det ju mycket lättare att hitta information just runt djurköp, även om det inte alltid känns som folk googlar nog. :cautious:

I USA så ser vissa ned på "kill shelters", antar vissa ser liknande på det här, alltså rädda till varje pris?
 
Jag tror organisationer som PETA och liknande hade mycket effekt på folk i flera årtioenden, men man har även börjat inse vad för en grupp dom egentligen är. Med internet är det ju mycket lättare att hitta information just runt djurköp, även om det inte alltid känns som folk googlar nog. :cautious:

I USA så ser vissa ned på "kill shelters", antar vissa ser liknande på det här, alltså rädda till varje pris?
Det är bara synd att det ofta är djuren som får betala priset för att människor vill rädda det till varje pris. Ett dött djur lider inte, men jag kan tycka att ett djur som är skadat och får tillbringade många och ännu fler månader på ett shelter i en bur faktiskt är ett lidande för en sådan social varelse som en hund är.
 
Jag ser mer att vissa vill göra skillnad på att de har köpt en renrasig hund vs de har en hund som de har adopterat. Båda för att skilja sig från de som medvetet köpt en blandrashund. Det är lite det intrycket jag får ibland när jag hör folk pratar. Både de som köpt en renrasig valp och de som säger att de har adopterat (oftast då en blandras) vill ju skiljas från de som köper en blandrasvalp, speciellt den som adopterat en blandrashund, där har det verkligen varit viktigt att markera att de adopterat hunde3n osv, inte bara köpt en blandrasvalp från blocket. utan mer gjort en god gärning och tagit hand om en redan vuxen omplacering osv.
Hmmm okej då har vi olika uppfattningar. Min renrasiga schäferhund med stamtavla är en omplacering och även min terrier som också hade stamtavla. Ingen av dem har jag haft sen valp och båda varit "goda gärningar" (akuta fall) om man nu ska sätta sig själv på en piedestal. Sedan har jag en labbe som jag har köpt som valp. Labben skulle jag inte kalla omplacering 🤷‍♀️
 
Är med i några huskygrupper och har märkt hur mycket kritik vissa som faktiskt föder upp husky får, bara för att de föder upp. Det finns ju så många i på rescueställen som ingen vill ha redan så varför avla mer. Förstår resonemanget, men samtidigt tänker jag att vettig avel ska ju få bedrivas.
Det påminner mig om folk som är emot seriös kanin- och katt- uppfödning. Skulle all uppfödning läggas ned direkt så skulle ju årtionden av avelsarbete förloras, för att inte tala om människor som vill ha djur med vissa egenskaper.
 
Hmmm okej då har vi olika uppfattningar. Min renrasiga schäferhund med stamtavla är en omplacering och även min terrier som också hade stamtavla. Ingen av dem har jag haft sen valp och båda varit "goda gärningar" (akuta fall) om man nu ska sätta sig själv på en piedestal. Sedan har jag en labbe som jag har köpt som valp.
Jag vet inte vad vi har olika uppfattningar om? Att adoption ofta används av någon som inte vill bli ihopblandad med någon som gärna köper blandrashund som valp?

Jag har en renrasig husky med stamtavla köpt som omplacering på blocket. Jag letade efter en omplacering just. Däremot har jag aldrig adopterat hundar oavsett om jag haft blandras eller renras, från valp eller vuxen. Men jag ser ofta att det finns människor som känenr ett behov av att påtala att de adopterat sin blandrashund som vuxen... eftersom det är så skambelagt att ha köpt en blandrashund som valp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp