08: or är ett märkligt yttryck speciellt numer med tanke på att så få har sådana nummer och nu bara mobiltelefoner 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
08: or är ett märkligt yttryck speciellt numer med tanke på att så få har sådana nummer och nu bara mobiltelefoner![]()
Ja precis sådär har svenne använt inför mina öron, nedsättande mot en grupp svenskar. Antingen av invandrare eller av svenskar som umgås mycket med invandrare och ogillar vissa svenskar beteende, då har det ordet kommit fram. Det har aldrig varit ett ord utan innebörd, ett ord vilket som helst utan just ett ord för att poängtera det negativa med den typen av människor. Svennar. Dem. Inte vi. Det är denna synen jag ogillar och därför har jag svårt för att förstå att man bara låter ordet glida förbi. Jag tycker att det är bra att du reagerade.Ja, eller folk bara, eller inget alls (bara ett puckat inlägg tycker jag egentligen från början)... I det här fallet var det ju enkom "svennar" som skulle vara dumma nog att åka ut och resa i Sverige så mycket de kunde, inte folk, inte kineser, inte boende i sverige. Det satte minst sagt fart på min hjärna ...
Det används som ett nedsättande ord och jag ogillar det också i allra högsta grad.Jo, kanske. Det spelar kanske inte jättestor roll. Men anses svenne inte vara ett nedsättande ord numera? Det var ett glåpord ungdomarna i Tensta eller Rinkeby hojtade efter väktaren när de blev utkörda från tunnelbanan i min ungdom. Är det ett ord man kan bära med stolhet numera? Jag har verkligen inget svar själv, därför frågar jag![]()
Det är fullt möjligt att jag missat något, hör extremt sällan ordet, men även om det ofta används i negativ kontext - är verkligen ordet i sig nedsättande? Används det inte för att beskriva "typisk svensk" på ett eller annat sätt? När blev det i något sammanhang negativt att vara svensk?
Nej, jag skulle inte använda ordet själv, men jag kan verkligen inte likställa det med att använda blatte eller liknande.
...fast det heter väl ändå inte finskar?? Finnar tror jag är rätt, eller finländare. Finskar låter för mig, med finska rötter, helt galet.I neutrala sammanhang är det varken nedsättande eller upphöjande. Samma som tex finnar.
Mer av en vardaglig variant på Svenskar resp Finskar.
Svarar på eget inlägg...fast det heter väl ändå inte finskar?? Finnar tror jag är rätt, eller finländare. Finskar låter för mig, med finska rötter, helt galet.
Du kunde lika gärna ha sagt släktingens namn. Spot onJa precis sådär har svenne använt inför mina öron, nedsättande mot en grupp svenskar. Antingen av invandrare eller av svenskar som umgås mycket med invandrare och ogillar vissa svenskar beteende, då har det ordet kommit fram. Det har aldrig varit ett ord utan innebörd, ett ord vilket som helst utan just ett ord för att poängtera det negativa med den typen av människor. Svennar. Dem. Inte vi. Det är denna synen jag ogillar och därför har jag svårt för att förstå att man bara låter ordet glida förbi. Jag tycker att det är bra att du reagerade.
Tro mig, vi i resten av landet vet vem som avses...![]()
![]()
![]()
Min första hardcore lektion i sociolingvistik.Ungefär som kärring kan sägas både ilsket och mjukt beroende på avsikt. En bekant kallade sin partner kär-ing. Kära käring
Grammatik har aldrig varit min grej...fast det heter väl ändå inte finskar?? Finnar tror jag är rätt, eller finländare. Finskar låter för mig, med finska rötter, helt galet.
En finska är en finne av kvinnligt kön. Finskor är flera finnar av kvinnligt kön, eller alternativt skor man har på när man är på fin festGrammatik har aldrig varit min grejtänkte på svenskar och finskor men det lät ju inte helt rätt
![]()
Får skylla på att jag är från FinlandEn finska är en finne av kvinnligt kön. Finskor är flera finnar av kvinnligt kön, eller alternativt skor man har på när man är på fin fest![]()
Dålig ursäktFår skylla på att jag är från Finland![]()
Ja vad vill du att jag ska säga då? Tänkte fel i att det heter finnar/finskor/finskar och grammatiken däribland.Dålig ursäkt![]()