Uttrycket "svennar"

Ja, eller folk bara, eller inget alls (bara ett puckat inlägg tycker jag egentligen från början)... I det här fallet var det ju enkom "svennar" som skulle vara dumma nog att åka ut och resa i Sverige så mycket de kunde, inte folk, inte kineser, inte boende i sverige. Det satte minst sagt fart på min hjärna ...
Ja precis sådär har svenne använt inför mina öron, nedsättande mot en grupp svenskar. Antingen av invandrare eller av svenskar som umgås mycket med invandrare och ogillar vissa svenskar beteende, då har det ordet kommit fram. Det har aldrig varit ett ord utan innebörd, ett ord vilket som helst utan just ett ord för att poängtera det negativa med den typen av människor. Svennar. Dem. Inte vi. Det är denna synen jag ogillar och därför har jag svårt för att förstå att man bara låter ordet glida förbi. Jag tycker att det är bra att du reagerade.
 
Jo, kanske. Det spelar kanske inte jättestor roll. Men anses svenne inte vara ett nedsättande ord numera? Det var ett glåpord ungdomarna i Tensta eller Rinkeby hojtade efter väktaren när de blev utkörda från tunnelbanan i min ungdom. Är det ett ord man kan bära med stolhet numera? Jag har verkligen inget svar själv, därför frågar jag :p
Det används som ett nedsättande ord och jag ogillar det också i allra högsta grad.
 
Det är fullt möjligt att jag missat något, hör extremt sällan ordet, men även om det ofta används i negativ kontext - är verkligen ordet i sig nedsättande? Används det inte för att beskriva "typisk svensk" på ett eller annat sätt? När blev det i något sammanhang negativt att vara svensk?

Nej, jag skulle inte använda ordet själv, men jag kan verkligen inte likställa det med att använda blatte eller liknande.
 
Det är fullt möjligt att jag missat något, hör extremt sällan ordet, men även om det ofta används i negativ kontext - är verkligen ordet i sig nedsättande? Används det inte för att beskriva "typisk svensk" på ett eller annat sätt? När blev det i något sammanhang negativt att vara svensk?

Nej, jag skulle inte använda ordet själv, men jag kan verkligen inte likställa det med att använda blatte eller liknande.

Nej, det kanske inte alltid är neutralt/deskriptivt men som benämning på en privilegierad majoritet går det liksom inte jämföra med tex blatte.
 
Ja precis sådär har svenne använt inför mina öron, nedsättande mot en grupp svenskar. Antingen av invandrare eller av svenskar som umgås mycket med invandrare och ogillar vissa svenskar beteende, då har det ordet kommit fram. Det har aldrig varit ett ord utan innebörd, ett ord vilket som helst utan just ett ord för att poängtera det negativa med den typen av människor. Svennar. Dem. Inte vi. Det är denna synen jag ogillar och därför har jag svårt för att förstå att man bara låter ordet glida förbi. Jag tycker att det är bra att du reagerade.
Du kunde lika gärna ha sagt släktingens namn. Spot on ;)
 
Ungefär som kärring kan sägas både ilsket och mjukt beroende på avsikt. En bekant kallade sin partner kär-ing. Kära käring
Min första hardcore lektion i sociolingvistik. :)
Hamnade i ett gäng äldre män som hade det som frekvent språkbruk, som nybakad ung tjej från skolan och tyckte det var hypervidrigt att omtala deras partner så bakom deras rygg. Innan jag insåg att jag totalt missförstod både syftningen och värderingen av ordet.

Skulle inte säga det är givet att man hör skillnad på uttalet. Det är ju etymoligiskt samma ord, bara med en betydelse-/värdeglidning som gått olika långt i olika sammanhang. (Och den gruppen som jag träffade tror jag bara hade den neutrala/positiva formen i sin vokabulär; precis som jag enbart hade den negativa)
 
Det handlar mycket om skillnaden mellan en etnisk privilegierad majoritetsbefolkning som allmänt har tolkningsföreträde och ett stort socialt och kulturellt kapital. Svenskar använder (gör man det fortfarande?) Norrbagge för att beskriva norrmän. Ett explicit nedsättande ord med innebörden att norrmän allmänt är dumma och envisa som får. Men, frågar du en norrman om hen upplever det som nedsättande eller rasistiskt skulle 99.9% skratta. Samma sak med norgehistorier som i princip alla går ut på hur enfaldiga norrmän är. Återigen är det inte en norrman som skulle se det som nedlåtande utan bara dra en likadan historia om hur enfaldiga svenskar är.

Varför är det då en sån skillnad? Därför att norrmän och svenskar har samma sociala och kulturella kapital. De är båda etniska majoriteter med ett medvetet och omedvetet privilegium, vitt om du så vill. Blatte började som ett nedsättande ord för en minoritet från utomeuropeiska länder med låg intelligens, brottslig läggning och ovälkomna bidragsberoende etniskt lägre stående parasiter. Sven är ett vanligt förnamn i Sverige, likaså smeknamnet Svenne. Det har inte ursprungligen haft någon negativt laddad betydelse. Även idag är det en del 'svennar' som beskriver sig så i förhållande till 'blattar' som inte är svenskar. Dvs ett ord beskriver en svensk, ett ord betyder utlänning. Många andra generationens yngre svenskar med utomeuropeiska föräldrar har accepterat att de aldrig kommer att vara svenskar för delar av befolkningen i Sverige. Att använda blatte blir då ett slags trotsigt, det här är vad jag är, deal with it.

Blatte har genomgått en språklig utveckling där personer som tillhör minoritetsgruppen ifråga har tagit tillbaka ordet och nu använder det som en egenbeskrivning av sig själva medvetet och omedvetet i syfte att förvandla en negativ beskrivning av sig själva till en slags 'svenne' beskrivning av tillhörighet. En fråga som ofta ställs är varför N-ordet är så stötande och rasistiskt när det används av vita och andra etniska grupper för den delen när många svarta hiphoppare och även vanliga svarta hälsar varandra med det. Återigen handlar det om ett rasistiskt nedsättande ord som 'tagits tillbaka' av den etniskt förtryckta minoriteten. Samma sak när en del kvinnor kallar varandra för 'ho, en förkortning av Whore. Ett nedsättande ord som kvinnor har återerövrat för att omvandla ordet från en negativt sexistisk beskrivning till något trotsigt positivt som tillhör kvinnor inte förolämpningen män har använt och använder det som.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp