Uttrycket "svennar"

Maktstrukturer har ju inte med ett ords innebörd som öknam eller inte så jag förstår inte din koppling där. Menar du isf att en grupp i maktstrukturer underläge per definition inte kan ge en starkare grupp öknamn eller att öknamnen blir mildare på något sätt beroende på vilken grupp som myntar dem?
Jag vände på din fråga för att vida hur knepig den var i sammanhanget. Jag anser inte att utlämning är ett negativt ord utan ett ord som berättar något men det var också en parentes. Poängen var att ordet blatte är ett öknamn för utlänningar och svenne är ett öknamn för svenskar och det är ett lika fult ord som används i samma kontext.
Du missar min poäng. Jag gör ingen som helst koppling mellan öknamn och maktstrukturer - tvärtom. Vad jag menar är att i blatte finns det så mycket mer än ett negativt ord och jag har inga som helst problem med att svara på din vända fråga. Det är personer som utsätts för diskriminering på arbetsmarknaden, våld, förakt med mera. Det är den biten jag efterfrågar när jag frågar efter det negativa i att vara svensk, jag syftar inte på enbart orden. Så ja, jag anser att frågan är högst relevant i sammanhanget.

Jämför med att en miljonär använder ett öknamn mot en fattig, och en fattig använder ett öknamn mot en miljonär. Jag skulle inte försvara något av dem, men det förstnämnda vore så otroligt mycket värre pga maktstrukturer och samhällssyn.
 
Att du vänder på frågan blir konstigt för mig, för min fråga var seriöst ställd, i vilket sammanhang är det negativt att vara svensk?
En ung kille (svenskt utseende kliver på en bus med 90% icke svenskar och ett gäng icke utländska killar börjar tracka "den djävla svennen" . Kliv av bussen finniga svenne. Positivt att vara svensk då? (Obs verklig händelse)
Fast nej, det är inte samma ord. Vilken nationalitet menar du att blatte är? Och du ser inte skillnad i maktstrukturer där?
Med ditt resonemang ovan så tolkar jag det som att du tycker :Ok jävligt tarvligt för den finniga svensken -men han är svensk, född här och har på något sätt ändå "makten" över de med utlänsk härkomst. Det är än värre för en person med utlänsk härkomst att kliva på en buss med 90% svenskar där ett gäng svensk födda killar vrålat kliv av bussen blatte.
 
En ung kille (svenskt utseende kliver på en bus med 90% icke svenskar och ett gäng icke utländska killar börjar tracka "den djävla svennen" . Kliv av bussen finniga svenne. Positivt att vara svensk då? (Obs verklig händelse)
Med ditt resonemang ovan så tolkar jag det som att du tycker :Ok jävligt tarvligt för den finniga svensken -men han är svensk, född här och har på något sätt ändå "makten" över de med utlänsk härkomst. Det är än värre för en person med utlänsk härkomst att kliva på en buss med 90% svenskar där ett gäng svensk födda killar vrålat kliv av bussen blatte.

Är man vit så har man ett övertag i vårt samhälle... lyft ögonen och se skillnaden mellan strukturer och individuella händelser.

Den vita person som påstår att hen inte tillhör en privilegierad majoritet i Sverige har sovit under samhällskunskapen... eller har aldrig ens funderat på sina privilegier.
 
En ung kille (svenskt utseende kliver på en bus med 90% icke svenskar och ett gäng icke utländska killar börjar tracka "den djävla svennen" . Kliv av bussen finniga svenne. Positivt att vara svensk då? (Obs verklig händelse)
Med ditt resonemang ovan så tolkar jag det som att du tycker :Ok jävligt tarvligt för den finniga svensken -men han är svensk, född här och har på något sätt ändå "makten" över de med utlänsk härkomst. Det är än värre för en person med utlänsk härkomst att kliva på en buss med 90% svenskar där ett gäng svensk födda killar vrålat kliv av bussen blatte.
Jag syftar inte på enstaka individuella upplevelser, utan större sammanhang.

Det är tråkigt att du väljer att tolka istället för att svara på mina frågor eller ställa egna.
 
Jämför med att en miljonär använder ett öknamn mot en fattig, och en fattig använder ett öknamn mot en miljonär. Jag skulle inte försvara något av dem, men det förstnämnda vore så otroligt mycket värre pga maktstrukturer och samhällssyn.
Nedsättande ord används mot varann -härkomst, sexuell läggning, kön osv. Genom ditt resonemang är det ändå lite mer OK för minioriteter att använda nedsättande ord "uppåt" än det är tvärtom. Kränkande ord i möte med varann är lika oavsett vem som har "makten".
 
Nedsättande ord används mot varann -härkomst, sexuell läggning, kön osv. Genom ditt resonemang är det ändå lite mer OK för minioriteter att använda nedsättande ord "uppåt" än det är tvärtom. Kränkande ord i möte med varann är lika oavsett vem som har "makten".
Jag har inte någonstans sagt att det är okej att använda orden, tvärtom har jag mer än en gång skrivit att jag inte skulle försvara den anmälningen alls. Däremot finns det en stor skillnad i bakgrund och orden i sig är därför inte att likställa med varandra.
 
Jag är pissetrött på att det är ok för en grupp i samhället att skrika jävla svennehora efter en "ursvensk" men det är inte ok att skrika jävla blattehora till någon med utländsk härkomst. Hur ska vi kunna få ihop samhället till ett samhälle om det är ok för någon grupp att kränka en annan? Rasism är rasism oavsett åt vilket håll den riktas.
Jag ger fullständigt fan i maktstrukturer (för ja de finns) i det här fallet för att bete sig som en rövhatt är inte ok oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
 
Jag är pissetrött på att det är ok för en grupp i samhället att skrika jävla svennehora efter en "ursvensk" men det är inte ok att skrika jävla blattehora till någon med utländsk härkomst. Hur ska vi kunna få ihop samhället till ett samhälle om det är ok för någon grupp att kränka en annan? Rasism är rasism oavsett åt vilket håll den riktas.
Jag ger fullständigt fan i maktstrukturer (för ja de finns) i det här fallet för att bete sig som en rövhatt är inte ok oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
YES!! Så ska en slipsten dras! Bra skrivet!!
 
Jag är pissetrött på att det är ok för en grupp i samhället att skrika jävla svennehora efter en "ursvensk" men det är inte ok att skrika jävla blattehora till någon med utländsk härkomst. Hur ska vi kunna få ihop samhället till ett samhälle om det är ok för någon grupp att kränka en annan? Rasism är rasism oavsett åt vilket håll den riktas.
Jag ger fullständigt fan i maktstrukturer (för ja de finns) i det här fallet för att bete sig som en rövhatt är inte ok oavsett om man heter Anders eller Ahmed.

Men är det nån som tycker att det är okej att kränka?
 
Jag är pissetrött på att det är ok för en grupp i samhället att skrika jävla svennehora efter en "ursvensk" men det är inte ok att skrika jävla blattehora till någon med utländsk härkomst. Hur ska vi kunna få ihop samhället till ett samhälle om det är ok för någon grupp att kränka en annan? Rasism är rasism oavsett åt vilket håll den riktas.
Jag ger fullständigt fan i maktstrukturer (för ja de finns) i det här fallet för att bete sig som en rövhatt är inte ok oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
Jag har också svårt att se skillnaden faktiskt. Tilltalar någon mig svenne så tar jag illa upp för jag ser ordet som en nervärderande benämning på en svensk person. Säger någon blatte till en person med utländsk härkomst denne med all rätt illa upp också. Det är i mottagarens känsla orden ska värderas och då funkar ingen av orden, varesig svenne, blatte, svennehora eller blattehora eller något annat jävla uttryck som är nedsättande. Man säger inte sånt och jag anser inte att det är något man kan tåla.
 
Jag som växt upp i rätt så utsatta områden och varit den enda "svennen" i klassen från 1an till 9an, och sedan gått i gymnasie där jag var en av tre "svennar" ser stor skillnad på hur man använder ordet svenne. Det är ju laddningen på ordet som gör det.

Jag har fått uppleva både "Men du är skönaste svennen jag vet, wallah!" och "Sharmuta, din jävla svenne kelb!" och jo, det är skillnad. Dock har faktiskt svenskar jag stött på i sådana sammanhang varit snabbast med att använda svenne som nedvärderande ord för svensk.
Jag är helt okej med ordet svenne när det används för att beskriva mellanmjölkssvenskar som mig själv, men tycker det är dumt att använda ord/benämningar som skällsord i syfte att kränka, och det gäller alla.

Det hände inte ofta, men jag har själv använt ordet blatte och även ordet paki, när jag var yngre. Det var så vi pratade och kommunicerade i de områden jag växte upp. Men jag använde aldrig orden nedvärderande eller kränkande, och ingen verkade bry sig det minsta förutom att de tyckte det var kul att svennen äntligen mjukade upp sig lite och pratade deras språk :D

Med det sagt, ser jag TS originalfråga som att personen som använde ordet svenne faktiskt använde det på ett nedvärderande sätt. Jag hade inte reagerat nämnvärt, men jag hade kanske ifrågasatt om personen hade använt ordet svenne flertalet gånger på ett nedvärderande sätt.
 
Men är det nån som tycker att det är okej att kränka?
Jag tolkar många inlägg i den här tråden och i liknande trådar som att man ursäktar kränkningen med maktstrukturer i samhället. Det är det jag vänder mig mot. Det finns maktstrukturer som är extremt unkna men att tro att de någonsin kommer bli bättre av att man försvarar rövhattbeteende med hänvisning till dem är att förenkla situationen rejält. Om Anders blir kränkt av Ahmed och får höra att det inte är synd om Anders eftersom han tillhör den privilegierade 'klassen' så lär Anders vara sisådär intresserad av att delta i att riva ner de maktstrukturerna. Risken är väl snarare att han med tiden blir SD :crazy:
Självklart är det aldrig okej att kränka någon oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
 
Jag tolkar många inlägg i den här tråden och i liknande trådar som att man ursäktar kränkningen med maktstrukturer i samhället. Det är det jag vänder mig mot. Det finns maktstrukturer som är extremt unkna men att tro att de någonsin kommer bli bättre av att man försvarar rövhattbeteende med hänvisning till dem är att förenkla situationen rejält. Om Anders blir kränkt av Ahmed och får höra att det inte är synd om Anders eftersom han tillhör den privilegierade 'klassen' så lär Anders vara sisådär intresserad av att delta i att riva ner de maktstrukturerna. Risken är väl snarare att han med tiden blir SD :crazy:
Självklart är det aldrig okej att kränka någon oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
Men vem säger att det är okej att kränka någon?
 
Ja svaret har du i inlägget du citerar. Ska jag namnge enskilda personer? (Om så så kommer det inte ske av ett antal skäl)
Det folk säger är ju att det inte är samma sak att kalla någon bla**e som svenne just på grund av maktstrukturer i samhället. Om det får Anders att gå till SD så var det ju tråkigt, men jag kommer inte att ändra min ståndpunkt på grund av det.
 
Jag tolkar många inlägg i den här tråden och i liknande trådar som att man ursäktar kränkningen med maktstrukturer i samhället. Det är det jag vänder mig mot. Det finns maktstrukturer som är extremt unkna men att tro att de någonsin kommer bli bättre av att man försvarar rövhattbeteende med hänvisning till dem är att förenkla situationen rejält. Om Anders blir kränkt av Ahmed och får höra att det inte är synd om Anders eftersom han tillhör den privilegierade 'klassen' så lär Anders vara sisådär intresserad av att delta i att riva ner de maktstrukturerna. Risken är väl snarare att han med tiden blir SD :crazy:
Självklart är det aldrig okej att kränka någon oavsett om man heter Anders eller Ahmed.
Om du tolkar mina inlägg så, så är det inte någonstans jag försvarar beteendet. Det jag har satt mig emot är att blatte och svenne är "samma" ord. För mig är det stor skillnad i ordens betydelse, främst pga maktstrukturer. Det innebär inte att jag anser att det ena är okej att använda, bara att det inte är jämförbart på det sätt som gjorts i tråden.

Vad gäller omvänd rasism är det ju något som främst började användas av vit makt-grupper, i syfte att upprätthålla maktbalansen till vitas fördel. De underlägsna slår tillbaka och då är det ju bekvämt att hävda att de gör exakt det som de utsatts för och det är inte okej... Vi ser ju samma fenomen bland vita män och feminism.

Tänk ett scenario med barn på en skolgård. Barn A har utsatts för mobbing under ett års tid av ett gäng barn, med barn B i spetsen. Det har varit en kombination av ord och fysiska otrevligheter som knuffar och slag. En dag slår barn A tillbaka. Hen säger något riktigt elakt till barn B och knuffar hen i backen. Otrevligt? Ja. Våldsamt agerande? Ja. Något som bör uppmuntras och ses som okej? Absolut inte. Mobbing? Nej. Lika illa som det barn A blivit utsatt för? Inte i närheten. Barn A slår tillbaka för att barn A inte längre accepterar att bli illa behandlad av barn B och de andra.

Sen kan man ju välja hur man ser på saken. Väljer man att bara se den där knuffen så är det såklart att man anser att barn A har gjort fel och varit elak. Sätter man knuffen i ett sammanhang och sätter sig in i barn A:s situation och vad hen har blivit utsatt för så ser man det antagligen annorlunda.
 
Jag tolkar många inlägg i den här tråden och i liknande trådar som att man ursäktar kränkningen med maktstrukturer i samhället. Det är det jag vänder mig mot. Det finns maktstrukturer som är extremt unkna men att tro att de någonsin kommer bli bättre av att man försvarar rövhattbeteende med hänvisning till dem är att förenkla situationen rejält. Om Anders blir kränkt av Ahmed och får höra att det inte är synd om Anders eftersom han tillhör den privilegierade 'klassen' så lär Anders vara sisådär intresserad av att delta i att riva ner de maktstrukturerna. Risken är väl snarare att han med tiden blir SD :crazy:
Självklart är det aldrig okej att kränka någon oavsett om man heter Anders eller Ahmed.

Och jag tolkar det inte alls som att någon ursäktar kränkningar för att man fokuserar på maktstruktur och the bigger picture.
 
En ung släkting till mig skrev på sociala medier - Nu kommer alla svennar åka runt i landet som om det finns någon morgondag- (gällande beslutet att öppna upp för resor i Sverige från och med den 15 juni).
Jag tog fruktansvärt illa upp i egenskap av medborgare med svensk härkomst och gav släktingen en rejäl avhyvling (frågade bland annat om hon tyckte det var lika roligt om hon bytt ut svennar mot blattar i sin kommentar).

Hon gav förklaringen att det var tänkt som ett skämt och att hon tillhör en annan generation som av den anledningen inte läser in ordet Svenne som ett skällsord.

Jag känner väl att jag kanske överreagerade på sätt och vis, men vill fråga lite fler om hur ordet svennar upplevs av er. Jag menar, det skulle aldrig falla mig in att bunta ihop ett gäng personer med utländsk härkomst och kalla dem blattar, och skulle inte heller kalla folk för spaggar, snedögon, svennar eller något annat (som jag anser i alla fall)nedsättande, och definitivt inte på sociala medier.

Kanske ska tillägga att släktingen inte helt sällan uttrycker hur hon "skäms för att vara svensk" osv. vilket jag också tycker rätt illa om, men har knipit käft om det hittills (jag kan ju trots allt låta bli att läsa ).

En snabb googling säger att ordet "svenne" bara är ett slang av ordet svensk, medan ordet "blatte" egentligen betyder samma sak om n-ordet, så det blir ju extremt märkligt att jämföra dom två orden?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp