Utvisningsfallet som uppmärksammats i media

Ok trodde det var samma som i USA! Har en kompis med svenska föräldrar som har dubbla medborgarskap och utgick från att det var samma.

Tycker vårt system är knepigare då, om man utgår från föräldrarnas hemland. Finns ju ingenting som garanterar att barnet har någon som helst anknytning till det landet.
Det finns väl två huvudprinciper för medborgarskap: jord eller blod. Dvs, antingen så är alla som föds i ett land medborgare (vilket kan göra det knepigt om föräldrarna bor utomlands tillfälligt när barnet föds), eller så blir alla som är barn till medborgare också medborgare (vilket kan ställa till det om familjen emigrerat till ett land föräldrarna inte är medborgare i). Sverige har blodsprincipen, USA har jord.
 
Det finns väl två huvudprinciper för medborgarskap: jord eller blod. Dvs, antingen så är alla som föds i ett land medborgare (vilket kan göra det knepigt om föräldrarna bor utomlands tillfälligt när barnet föds), eller så blir alla som är barn till medborgare också medborgare (vilket kan ställa till det om familjen emigrerat till ett land föräldrarna inte är medborgare i). Sverige har blodsprincipen, USA har jord.
Jag fattar inte 🙈. Om amerikaner får barn i Sverige, vart blir barnet medborgare då? :confused:
 
Principen för medborgarskap är i stora drag så här: länder tillämpar antingen jus sanguini - blodsprincipen eller jus soli territorialprincipen.

I Sverige (och nästan alla europeiska länder) ser man på jus sanguini. Dvs. när ett barn föds är myndigheterna intresserade av huruvida föräldrarna är svenska medborgare eller inte.
Om någondera föräldern är svensk medborgare => barnet blir svensk.
Om ingendera är svensk = barnet kan inte bli svenskt.

I USA utgår man istället från den andra principen, territorialprincipen, jus soli kallad. Där struntar man i vad föräldrarna har för medborgarskap och ger alla barn amerikanskt medborgarskap.

Båda metoderna har sina för- och nackdelar.
 
Känns som barnkonventionen inte riktigt fått råda...?
Vi politiker manglas om vikten och innebörden av barnkonventionen och jag hade i min enfald trott att barnets bästa var att få stanna i den trygga miljö den har.

Men tydligen inte.
 
Känns som barnkonventionen inte riktigt fått råda...?
Vi politiker manglas om vikten och innebörden av barnkonventionen och jag hade i min enfald trott att barnets bästa var att få stanna i den trygga miljö den har.

Men tydligen inte.
Barnets bästa är en del av beslutsprocessen, men det är inte hela beslutsunderlaget. I de allra flesta fall tar man hänsyn till barnets bästa, men jag tror att just i Tims fall har man lite missat den biten.

Sen är det ju som allting annat i Sverige en byråkratisk process. Att besluta att han ska utvisas är en grej, men att sen få det överklagat eftersom han saknar någon som kan ta emot honom i hemlandet är undantaget som gör att en utvisning inte kan ske. Det händer ju hela tiden. De allra flesta som döms till fängelse och sedan utvisning, blir ju aldrig utvisade, eftersom de kan hävda anhörighet etc och stannar därför kvar i Sverige.
 
Jag var inblandad i ett liknande fall för många år sedan (innan barnkonventionen blev lag). Litet barn, hen var väl 4-5. Fosterhemsplacerad från födelsen, modern försvunnen. Enda anhöriga var pappan som satt i fängelse för mord i Frankrike. Men barnet ansågs ha anknytning till Frankrike iom pappan. Att han skulle sitta ett antal år och dessutom redan bedömts av svenska myndigheter som olämplig spelade ingen roll. Barnet skickades till Frankrike och omhändertogs av franska myndigheter.
 
I Europa är jus sanguini (alltså medborgarskap genom föräldrars härstamning) det dominerande.
Jus soli är "Nya Världens" påhitt, dvs USA & Kanada, samt Sydamerika.

Enligt IMF verkar en del europeiska stater ha något slags blandsystem, men jag vill minnas att det t.ex är svårt att få tyskt medborgarskap om man inte har endera en tysk förälder eller gifter sig med en tysk.

Visa bifogad fil 77244
Intressant att mixländerna i Europa till stor del består av de länder som har haft kolonier och som (i alla fall i vissa fall) haft många medborgare från de f.d. kolonierna som invandrat i samband med/efter frigörelsen. Deras f d. kolonier har jus sanguin eller mix .... Man kan fungera på om det är en slump?
En extrem är schweiz som "håller hårt" i sitt blod. Det lär vara extremt svårt att bli schweizisk medborgare även om man flyttar dit. Men utflyttade har rätt till medborgarskap i tre generationer.
 
Funderar lite kring treåriga ”Tim” vars fall väckt stor debatt dom senaste dagarna. Självklart väcker ett sånt här fall mycket känslor hos människor och även hos mig. En sak som jag dock inte begriper är, han är ju född i Sverige, blir man inte automatiskt svensk medborgare då? Allt annat känns ju jättekonstigt?

När jag föddes så blev inte jag svensk medborgare automatiskt. Samma sak gäller mamma. Trots att vi båda är födda i Sverige. Men om inte jag missminner mig så hade väl det blivit ändrat så att om man föds i Sverige så skulle man automatiskt bli svensk? Det känns ju konstigt att en liten pojke ska kunna bli utvisad ur det land han föddes?
 
Intressant att mixländerna i Europa till stor del består av de länder som har haft kolonier och som (i alla fall i vissa fall) haft många medborgare från de f.d. kolonierna som invandrat i samband med/efter frigörelsen. Deras f d. kolonier har jus sanguin eller mix .... Man kan fungera på om det är en slump?
En extrem är schweiz som "håller hårt" i sitt blod. Det lär vara extremt svårt att bli schweizisk medborgare även om man flyttar dit. Men utflyttade har rätt till medborgarskap i tre generationer.
Ja, jag är själv ganska dålig på både stats- och folkrätt så jag kan inte mixländernas orsaker desto mer ingående.

Schweiz och Tyskland har ju båda väldigt strikta principer för vem som får bli medborgare, minns att jag för mycket länge sedan fick lära mig om Tysklands lagstiftning på området. Men jag har glömt resonemanget och har inte följt med om de uppdaterat sig heller.

Svenskar som får barn i länder där man automatiskt blir medborgare vid födseln kan f.ö. meddela Skatteverket om att de fått barn och att de önskar att barnet även ska ha svenskt medborgarskap. Det är möjligt att ha dubbelt medborgarskap, så barnet kan ha det om föräldrarna önskar.
 
När jag föddes så blev inte jag svensk medborgare automatiskt. Samma sak gäller mamma. Trots att vi båda är födda i Sverige. Men om inte jag missminner mig så hade väl det blivit ändrat så att om man föds i Sverige så skulle man automatiskt bli svensk? Det känns ju konstigt att en liten pojke ska kunna bli utvisad ur det land han föddes?
Är/var din pappa medborgare i ett annat land? Tidigare var lagen sådan att det krävdes att fadern var svensk medborgare för att barnet automatiskt skulle bli medborgare.
 
När jag föddes så blev inte jag svensk medborgare automatiskt. Samma sak gäller mamma. Trots att vi båda är födda i Sverige. Men om inte jag missminner mig så hade väl det blivit ändrat så att om man föds i Sverige så skulle man automatiskt bli svensk? Det känns ju konstigt att en liten pojke ska kunna bli utvisad ur det land han föddes?
Nope, vi går endast på om åtminstone en förälder är svensk medborgare eller ej.
 
I det här fallet är det knepigt men om vi skulle ge alla barn som föds här medborgarskap så blir det omöjligt i längden. Det enda de som vill flytta hit i så fall behöver göra är att se till att få ett barn här och sedan kan de stanna här för evigt oavsett om de har skäl till det eller inte. Skillnaden mellan Sverige och USA är att vi, vanligen, inte delar på föräldrar och barn medan USA inte har några problem med att låta barnet stanna och slänga ut föräldrarna.
I grunden är det väl att länderna historiskt haft olika "behov". De amerikanska kontinenterna har ju varit "i behov av" medborgare. Då är det praktiskt om alla som föds där blir medborgare, så att man har något att bygga nationen av. Många europeiska och asiatiska länder har genom historien haft omfattande, mer eller mindre tillfälliga, utbyten av folk och då kan det kanske vara smidigare att hålla koll på varifrån kommer ursprungligen jämfört med var de blivit födda som kan ha varit en plats där deras föräldrar för tillfället råkade befinna sig.
 
Svenskar som får barn i länder där man automatiskt blir medborgare vid födseln kan f.ö. meddela Skatteverket om att de fått barn och att de önskar att barnet även ska ha svenskt medborgarskap. Det är möjligt att ha dubbelt medborgarskap, så barnet kan ha det om föräldrarna önskar.
Ja numera går det att ha dubbelt medborgarskap även som svensk. Förr var man tvungen att välja.

Dubbla medborgarskap är inte alltid så roligt. speciellt inte för killar. många boende i andra länder som avsade sig amerikanska medborgarskap som de fått med födseln när de riskerade att bli skickade till vietnam.

Kände som ung en tjej som alltid hade problem i gränskontroller. Hon var född på en båt till sydamerika och fick automatiskt medborgarskap i det första land som båden anlände till. Med detta och brittiskt medborgarskap p g a engelsk pappa men uppväxt i Sverige med svensk mamma tyckte gränspoliserna att det var misstänkt att hon bröt på sitt "modersmål". Tror hon ansökte om svenskt medborgarskap som vuxen.
 
Jag har också varit inblandad i liknande fall. Normalt sett ska ju barn få stanna till de är 18 (därav alla deporteringar av fd ensamkommande flyktingbarn) men det gäller då att de inte har någon anknytning alls till sitt hemland, för då får de åka. Det finns, som @MJLee säger, många barn mellan 0-18 som är i liknande situation.

Utlänningslagen står över barnkonventionen och barnkonventionen gäller, med modifikation givetvis och praxis och tolkningar, framförallt landets egna medborgare, inte de som kommer hit och ansöker om uppehållstillstånd oavsett om de är födda här av föräldrar som gjort det eller inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 533
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 917
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp