Tack för alla svar! Jag inser när jag läser tråden att det sannolikt handlar mycket om på vilket sätt barnen badar. Förra sommaren var vi plikttrogna med UV-kläder, men barnen badade oftast i vår plaskpool på tomten en stund och om vi var vid en strand doppade de sig någon enstaka gång. Eller två, men lekte mest på land. Jag tyckte ofta att det blev överflödigt med UV-kläderna som dessutom inte såg särskilt sköna ut när de sen blivit blöta. Men inser smidigheten i att ha dem om man badar länge och/eller exponeras för flera timmar sol.
Nu var jag faktiskt inne en sväng på Åhléns på lunchen och såg att de reade ut UV-kläder så jag köpte till båda barnen. Köpte dock inte hel dräkt eftersom det är hopplöst att byta blöja/gå på toaletten i utan det fick bli de där tröja och shorts är separat. Men annars gillade jag idén med skjorta. Känns väldigt skönt att ta på efter att man tagit av blöta badkläder! Vad jag vet skyddar de ungefär som solskydd 15-20 så är det mycket sol och/eller långa stunder så bör man nog smörja under. Så jag kanske skaffar lite alternativ till dem. UV-kläder för långa dagar på stranden, skjortor och T-shirts för ombyten och för kortare dopp eller i skuggan bakom huset kan de ha sina vanliga badkläder.
Vi har såklart med fler uppsättningar UV-kläder till stranden och låter inte barnen gå runt i blöta kläder