UV-kläder

Tack för alla svar! Jag inser när jag läser tråden att det sannolikt handlar mycket om på vilket sätt barnen badar. Förra sommaren var vi plikttrogna med UV-kläder, men barnen badade oftast i vår plaskpool på tomten en stund och om vi var vid en strand doppade de sig någon enstaka gång. Eller två, men lekte mest på land. Jag tyckte ofta att det blev överflödigt med UV-kläderna som dessutom inte såg särskilt sköna ut när de sen blivit blöta. Men inser smidigheten i att ha dem om man badar länge och/eller exponeras för flera timmar sol.

Nu var jag faktiskt inne en sväng på Åhléns på lunchen och såg att de reade ut UV-kläder så jag köpte till båda barnen. Köpte dock inte hel dräkt eftersom det är hopplöst att byta blöja/gå på toaletten i utan det fick bli de där tröja och shorts är separat. Men annars gillade jag idén med skjorta. Känns väldigt skönt att ta på efter att man tagit av blöta badkläder! Vad jag vet skyddar de ungefär som solskydd 15-20 så är det mycket sol och/eller långa stunder så bör man nog smörja under. Så jag kanske skaffar lite alternativ till dem. UV-kläder för långa dagar på stranden, skjortor och T-shirts för ombyten och för kortare dopp eller i skuggan bakom huset kan de ha sina vanliga badkläder.

Vi har såklart med fler uppsättningar UV-kläder till stranden och låter inte barnen gå runt i blöta kläder 😄 Det tycker inte jag heller verkar särskilt bekvämt, men det är iofs inte speciellt skönt att ha blöta kalla badkläder oavsett sort. Barnen (och vi föräldrar) tar av oss de blöta badkläderna efter bad och byter om till nya torra 😊

Är det egentligen någon skillnad vad gäller skydd mot solen mellan en vanlig vit t-shirt eller skjorta och speciella UV-kläder? Jag har aldrig varit med om att bli solbränd "genom" en t-shirt till exempel (och min dotter har aldrig blivit det heller).
Jag blev (och blir) bränd genom vita kläder. Rejält röd. Jobbat ute mycket och trots spf 50 och långärmat brände jag mig alltid, speciellt på axlarna.

Antar att det beror på hur känslig man är.

--
Jag har köpt uv kläder till sonen. Vågar inte chansa om han är lika känslig som jag är.

Jag blev (och blir) bränd genom vita kläder. Rejält röd. Jobbat ute mycket och trots spf 50 och långärmat brände jag mig alltid, speciellt på axlarna.

Antar att det beror på hur känslig man är.

--
Jag har köpt uv kläder till sonen. Vågar inte chansa om han är lika känslig som jag är.

Ja det är säkert olika hur känslig man är och såklart även olika hur mycket/länge man normalt vistas i solen. Jag är ingen värmeälskare, så undviker gärna direkt solljus annat än vid just strand- och badaktiviteter. Och blir uttråkad av att vara på stranden mer än några timmar, så varken jag eller dottern har väl exponerats för sol i jättemånga timmar i sträck.

Vad gör ni vars barn vägrar att ha något på huvudet? Köpt både klassisk solhatt, keps mm, till dottern men hon bara tar av den. Hon blir riktigt, riktig arg/ledsen så fort något kommer på huvudet.. Hon har ärvt min väldigt ljusa rödlätta ton också. Eller finns det någon modell på solhatt eller dylikt som är enklare för henne att acceptera? Känns ju lite kladdigt att smörja in huvudet med solskydd 😔

Vad gör ni vars barn vägrar att ha något på huvudet? Köpt både klassisk solhatt, keps mm, till dottern men hon bara tar av den. Hon blir riktigt, riktig arg/ledsen så fort något kommer på huvudet.. Hon har ärvt min väldigt ljusa rödlätta ton också. Eller finns det någon modell på solhatt eller dylikt som är enklare för henne att acceptera? Känns ju lite kladdigt att smörja in huvudet med solskydd 😔
Sonen hatade hatt/keps. Vi har bara varit ihärdiga och satt på den tusentals gånger. Upplever att det är lättare om någon av oss, eller helst båda, också har hatt/keps. Nu funkar det hyfsat, kepsen sitter på för det mesta.
Hade samma problem med mössor. Men det var enkelt att "tvinga fast" med knäppe under hakan. Inte hittat nån solhatt med lika bra funktion än..

Heh @Stålvilja på förskolan knöt de helt enkelt hatten rätt hårt (alltså inte så det gör ont, men han kan inte lyfta av hatten bara).
Den vi har hemma med kardborreband tar han snabbt av sig...

Sonen hatade hatt/keps. Vi har bara varit ihärdiga och satt på den tusentals gånger. Upplever att det är lättare om någon av oss, eller helst båda, också har hatt/keps. Nu funkar det hyfsat, kepsen sitter på för det mesta.
Hade samma problem med mössor. Men det var enkelt att "tvinga fast" med knäppe under hakan. Inte hittat nån solhatt med lika bra funktion än..

Det är så jag jobbar nu, på med keps/möss hon tar av, på igen osv. Tror hon blir störd på skärmen eller kanten, i vintras hade hon en hjälmmössa som hon till slut accepterade. Letat efter en solhatt som har lite mer "fasta" kanter som går att vika upp men har inte hittat något. Så provat med keps också, går inte bättre det. Vill gärna ha ett snöre att knyta, på en keps finns ju inget sånt.

Jag får fortsätta vara ihärdig. Pappa använder keps, jag brukar aldrig ha något på huvudet men jag kan ju försöka ha det och så får vi se om det kan bli bättre då 😊

Vi körde med snöre under hakan och satte dit den om och om igen om hon tog av den. Nu 3 år funkar det jättebra med både keps och hatt, hon sätter på den själv om den ramlar av.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Cushings syndrom hund
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Kvarka-vaccinering
Tillbaka