Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

J

Jossesj

Har ett problem, spelar ingen roll vart jag hamnar för jag tycker om båda ställena lika mycket, så jag tar det som är billigast. Kära bukefolk, hjälp mig att räkna ut det nu. Har inte en aning på vad höpriserna ligger på nu, bor i sundsvall.

Hästen jag ska hämta och ha på foder: Ett sto, varmblod, 11 år, 153 cm.
Äter: 4 kg havre om dagen, 10 dl betfor, vet ej hur mycket hö hon äter just nu så ni får väll chansa lite.

Stallplatser:
Nr1. 6 km hemifrån, nära alltså. Ett litet stall med två boxar. Ej paddock. Två STORA hagar. Hö, spån, in och utsläpp ingår. 1700 kr

Nr2. 1 mil och 3 km hemifrån. Stall med 12 boxar. Paddock m hinder osv. Medelstora hagar. In och utsläpp ingår. 1000 kr. Får alltså fixa hö och spån själv.

_______________

Kostnader att räkna ut:
Bensinpengar.
Hökostnaden.
Spånkostnaden.

_______________

Blir spån och höpriset över 700 i månaden?
Då jag har pojkvän nära stall nr.2 så går det på så vis att sänka bensinkostnaden.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Jag har själv börjat sätta mig in i det här med foder väldigt nyligen, men det som jag fått reda på hittills kanske kan vara svar på dina frågor.

För att veta hur mycket hö hästen behöver och hur mycket havre och betfor hästen behöver upptill höet måste man göra en höanalys. Då får du reda på vad höet innehåller och därifrån kan du sedan räkna ut hur mycket hö hästen behöver för att få i sig tillräckligt med energi och näring. När du sen vet hur mycket hästen får i sig genom höet så kan du lägga upp resten av fodret utefter det.

Hur mycket det kostar vet jag inte riktigt eftersom det ingår i stallhyran där jag står. Men det kanske någon annan kan svara på. (Stallhyra där jag står kostar ca 700 kronor och då ingår hö, så jag tror inte att hö kostar så mycket.)

(När du gjort en höanalys kan du kolla på nätet dör brukar finnas foderprogram eller vad de kallas så att man kan räkna ut hur mycket foder hästen ska ha och vad den behöver. Finns på agria bla. har jag för mig)

Bensin beror ju på hur mycket din bil drar, när mna får milersättning så brukar man ju räkna med 1,8 liter milen för att täcka andra småkostnader som tillkommer, typ däck och olja och sånt där. Men en normal bil drar väl någonstans runt 1 liter per mil (mellan 0,6 och 1,5 grovt räknat). Så får du ju räkna på hur ofta du åker till stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Tack för svar.
Ja självklart gör man analys, jag utgår bara från vad hon äter idag hos sin ägare. Men man får ju spåna lite på den frågan.

Tror du jag skulle tjäna nått på att stå på stallet för bara 1000 kr i stallhyra?
Tror du att en nätt häst på 153 äter grovfoder och står på mer än 700 i månaden?
Bara undrar vad du har för åsikt och vad du tror om det. Sen är det så klart bensinen..

:)
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

jag hade valt stallet där det där ingick.
Lite längre men kan du sova hos pojkvännen ibland så löser det ju sig ändå!
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Jag har som sagt inte blivit så insatt än, men generellt sett så behöver väl varmblod oftast ganska mycket grovfoder, mina kompisar har varmblodstravare som är ganska svårfödda, speciellt den ena som är lite äldre (14 tror jag, så det är ju inte lastgammalt precis)

Jag har en islänning som är väldigt lättförr, blir fet fort och han ska ha ca 6-8 kg hö om dagen enligt hon som hjälper mig med foder. Då får han inget extra mer än mineraler och någon gång ibland en näve havre.

Jag tycker att du ska fråga dig för lite där du bor, om du känner någon annan som har häst så kan du ju fråga var de köper sitt hö och ringa och fråga om priser. Anledningen till att du ska fråga någon du känner är att du då kan få reda på vad de har för värde på ett ungefär på det hö de köper. Då får du reda på om det är väldigt energifattigt eller om det är ett bra och näringsrikt hö. Då vet du på ett ungefär om du kommer behöva köpa mycket eller lite. Ett bra hö behöver man ju inte ge lika mycket av som ett ett näringsfattigt hö.
Försök höra med så många som möjligt så att du har lite olika priser att gå på. Även om ett det är lite dyrare på ett ställe så kan du ändå käna på att köpa hö där, om det är ett bra hö, för då behöver du inte köpa lika mycket.

Det är väl bästa sättet att komma fram till vilket stall som är billigast. Du skulle även kunna fråga i dessa stallen var de får sitt hö ifrån och vad det kostar att köpa hö därifrån (de kanske tar eget hö).

Jag vet inte riktigt hur mycket man ska räkna med att din häst äter, men säker 10 kg iaf eftersom min lättfödda islänning ska ha 6-8 kg.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Jag skulle nog tippa på att det i slutändan kommer kosta ungefär lika mycket.
Men om det är något som i slutändran kostar mer så gissar jag på stall 2, där det inte ingår spån och hö, sen utöver detta kostar det mera i bensin.
Däremot skulle jag personligen ändå valt stall 2, just för paddockens skull.

Men om du ska ha det billigaste tror jag å¨stall 1, höpriserna ät ju höga nu med.
Sen i 1a stallet vet du ju också precis vad det nödvändiga till hästen kostar varje månad.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Stall 1 blir troligen billigast om du inte får tag på otroligt billigt hö och spån till stall 2 och dessuton dubbel med resan dit ,

Mvh Mia
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Värt att tänka på är att det kan bli brist på grovfoder i år. Höpriserna har också på många håll gått upp (de flesta ligger runt 3kr/kg). Så att slippa ordna med grovfoder är en enormt skön börda att slippa. Utan att veta hur mkt hon äter så är det ju svårt att räkna på det, men under 500 kr/månad kommer du nog inte ner om det rör sig om småbalar. Storbal kan du nog (dock med reservation på att vi inte vet mängden) komma ner i runt 300-400 kr med lite tur (och sedan kan det som sagt vara svårt att hitta hö i år). Men det viktigaste är ju att du först kollar upp så att du har något hö att köpa innan du ev tackar ja till platsen. Att kolla upp är ju också vilka lagringsmöjligheter det finns. Hur mkt kan du ta hem i taget? Om du bara exempelvis kan lagra för 1 månad i taget så blir det ju en kostnad för att köra och hämta hö också. Oavsett hur mkt du kan ta hem så får du ju även räkna på en fraktkostnad.

Ingår inte kraftfoder i något av stallen? För havrekostnaden blir ju en del om hon nu äter 4kg. Sist jag köpte havre har jag för mig att priset på kraffts havre var ca 120kr för 30 kg. Vilket ger en kostnad på ca 500 kr i månaden enbart för havre. Men har man möjlighet att köpa havre hos någon bonde så går det ofta att komma billigare undan.

Spånet kostar hos oss 55 kr balen. Och då är det billigt. På Granngården tror jag de ligger runt 65 kr balen nu. Ungefär 4 balar/månad skulle jag räkna på (kan bli mindre om det är en lättmockad sak, men även lite mer om det är en skitpelle. Till min valack går det åt nästan 6 balar i månaden. Till stoet ca 3). Så där kan du räkna i runda slängar på en kostnad runt 200-300 kr.

Sen är det ju frågan hur mkt din bil drar? De flesta bensinare drar väl någonstans strax under 1 l/mil. Om du räknar med 1 liter för enkelhetsskull så landar bensinkostnaden för stall 1 på ca 500 kr. För stall 2 det dubbla dvs runt 1000 kr. Om det inte ingår fodring i någon av stallen kommer du ju behöva köra flera gånger per dag också om det inte är något ni hjälps åt med, och då får du ju räkna med ännu högre kostnad.

Stall 1 saknar paddock. Om du har tänkt att köra till ridhus då så måste du ju räkna in den kostnaden också. Då kan ju även anläggningskort komma som kostnad.

Månadskostnader för stall 1
Stallhyra 1700 kr
Havre ca 500 kr (men billigare om du kan ordna från bonde el dyl)
Bensin 500 kr

Stall 2
Stallhyra 1000 kr
Hö (om du får tag på) ca 500 kr
Havre ca 500 kr
Spån ca 300 kr
Bensin ca 1000 kr

Stall 1: 2700 kr (2200 kr om kraftfodret ingår) Stall 2: 3300 kr

Men som sagt, det är väldigt osäkra siffror. Det kan bli billigare och det kan bli dyrare beroende på mga faktorer.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

120 kr för 30 kg havre?!?!?!?!??!! Helt galet låter det, här betalar jag 1,50 kr/kg. Hö kostar här 2 kr/kg. Jag tror det är både billigare och bekvämare med stallet där hö ingår. Det är ett jävla jobb med att hämta hö tittsomtätt. Sen mindre bensin kostnader också. Jag tycker personligen att det är väldigt skönt att ha ett lite större stall = mer sällskap med paddock! Underlättar en massa, speciellt nu under vinter halvåret. Om den nu är ridbar då.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Jag tror absolut att du tjänar på stall 1.
Om man räknar i runda slängar... säg att hästen äter 10kg/dag,som någon nämnt innan så är det inte lätt att få tag på hö i år,det ligger på dom flesta ställen på minst 2,5 kr/kg.
Spånet ligger mellan 50-70 kr balen.

Hö 10kgx30dagar=300kgx2,5=750:-
Spån,låt säga att du gör av med lågt räknat 4 balar i månaden för 50:-/balen
=200kr

Bara där är du uppe i 950:- sen får du lägga på kostnader för hämtning.
Sen som någon annan nämnde,slippa oron att inte få tag på hö är värt mycket.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

något som kan vara bra att tänka på...
desto bättre hö du har så behöver du ge mindre havre eller liknande, kolla även hur mycket hö som ingår i första stallet eller om du behöver betala extra om du skulle behöva ge mer...
du bör nog ge din häst minst 10kg/dag, man ska alltid ha grovfoder som bas och ge så mycket som möjligt av detta...
kanske inte ens havre blir rätt foder pga annat hö? analys ger svaret...
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Skulle nog säga att din häst behöver runt 12 kg hö iaf, men varför får den 4kg havre ?? Behöver den verkligen så mkt ? Gör annalys på grovfodret och räkna sen ut vad som behövs.
Är svårt med val av stall, men tkr själv det är skönt att inte behöva fixa grovfoder och kan köpa spån om jag vill. Men skulle inte vilja ha över 1mil till stallet. Är väl kanske bortskämd och har typ bara 4km nu så går att cykla på 15 min.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Det kanske kommer som en överraskning då men du har väldigt billig både havre och hö.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

120 kr för 30 kg havre?!?!?!?!??!! Helt galet låter det, här betalar jag 1,50 kr/kg. Hö kostar här 2 kr/kg. Jag tror det är både billigare och bekvämare med stallet där hö ingår. Det är ett jävla jobb med att hämta hö tittsomtätt. Sen mindre bensin kostnader också. Jag tycker personligen att det är väldigt skönt att ha ett lite större stall = mer sällskap med paddock! Underlättar en massa, speciellt nu under vinter halvåret. Om den nu är ridbar då.

Det är det priset som det ligger på om du handlar på Granngården el dyl foderbutik. Kraftfoderpriserna har ju gått upp enormt. Men som jag sa tidigare så går det ju att få tag på billigare om man hittar någon bonde som säljer. 1.50 kr är ju däremot exceptionellt billigt idag! Du ska ju vara superlycklig som har så billig havre. :laugh: Det är få förunnat. Ditt höpris är ju också billigt. Så du har tur!
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

jag hade valt stall nr 1 :)
närmare, billigare, större hagar.

De bensinpengar du tjänar på att stå där kanske du kan lägga på att åka iväg och rida i en annan padock, ridhus :idea:
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

10 dl betfor låter enormt mycket!!:eek: Det brukade jag bara ge för att "safta" till resten av kraftfodret och för att jag inbillade mig att det gjorde det godare. Blötte bara upp ett par dl torrt...
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

1 l torr betfor är inte särskilt mycket, knappt 0,3 kg. Det ger typ 4 MJ och 20g smb rp.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Hmm... Alternativ ett låter som ett fynd. Om jag skulle räkna på mina priser här nere så kostar en spånbal 45:- och hö går på minst 2 :-/kg.
Räkna då på att din häst får en 12 kg hö/dag, som kan bli aktuellt med ett hö med medelvärden, då är du uppe i 720 :-/månad.

Spån hade det gått minst en bal i veckan här, så det är 180:-, 900:- per månad MINST för foder, sen kan du ju räkna på allt jobb de lägger på att ta in och ut din häst.

Är där bra ridvägar så hade jag inte tvekat.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

det stället med hö o spån ingår verkar rimligt, då det är ett rent ut sagt jävla jobb o åka o köpa spån och fixa hö varje år och få in det....har lev tå i 11 år och man tröttnar, men va gör man inte för sin häste. Men nu e ja på ett ställe där allt ingår spån + halm, hö och havre 1700 i månaden. Och jag slipper jobbet med det, det blir ingen jobbig klumpsumma när man ska ha hö, för höet kostar runt 2-4 tusen och spånet vet ja inte riktigt. Men summan blir jobbig för den som inte är rik så att säga...
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Jag vet det. 10 dl låter ändå grymt mycket.

Men man ger väl inte betfor för att komma upp i näringsmängden utan mer som komplement till resten av kraftfodret. Jag behövde det egentligen inte i min foderstat men ville ge ändå, för att det hjälper till att jämna ut näringsämnena. Nu har jag skippat det helt dock.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 666
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 097
Senast: Lutan
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 909
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp