Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Fast varför inte? Det är ju ett bra fodermedel, som dessutom jämnar ut Ca/P-kvoten om man i övrigt fodrar med mycket spannmål. När jag jobbade med tävlingshästar fick dom 1-2 l blöt betfor 2ggr/dag, bra för magen, energi och vätska dessutom. Min pålle får 1 l torr nu, bra komplement till havren och gör att jag nästan inte behöver ge några mineraler.
Alltså, jag kritiserar inte dig för att du inte ger betfor, utan bara ifrågasätter varför man inte kan använda det som kraftfoder.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

Jag har den synen på hästköp/fodervärdsavtal att jag inte vill göra ett förrän jag har ekonomi för att göra det fullt ut. Fullt ut för mig är att jag ska kunna ha häst på det sätt jag vill ha häst, och inte måsta göra avkall på mina intressen med hästen pga pengabrist.

Jag vill ha tillgång till ridbana och ridhus så att jag ska kunna hålla igång hästen och träna för instruktör i dressyr och hoppning 2-4 ggr/månad. Det är inte nödvändigt att detta ska finnas på gården men det ska vara skrittavstånd åtminstone. Mitt nuvarande jobb är sådant att jag skulle kunna dela på fodringar och utsläpp och ha sådant ett par ggr i veckan, men byter jag jobb och jobbar heltid dagtid så vill jag ha möjlighet att be någon annan ta dessa saker och då vill jag kunna betala för det utan att jag får äta havregrynsgröt eller nudlar varje dag :p

Allt beror ju på vad du har för ambitioner. Vill du bara ha en skogsmulle så kanske inte ridbanan väger så tungt. Vill du ha stallkompisar så kanske alt 2 väger tyngre. Att hö och spån inte ingår i alt 2 kanske går att lösa genom att man köper in det kollektivt, hur gör de andra? Jag skulle inte stirra mig blind på priset, jag tror att det i slutändan kommer att skilja så lite att jag helt skulle välja plats efter hur jag tycker att stallen är. Bra stall- och hagmiljö, bra stämning och träningsmöjligheter skulle jag personligen gå efter förutsatt att jag då hade råd att tanka bilen oavsett vilken av sträckorna som skulle bli aktuell att köra...
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

För hästens skull # 1!
Vad innebär f ö stora resp medelstora hagar??

En bil kostar mer än bara bensin att använda, mycket mer!
Till # 1 kan du ju dessutom lätt cykla.

Ekonomiskt blir # 1 mindre kostsamt.

LIA
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

alternativ nr 1 är väldigt billigt tycker jag. Nu ger jag min pålle hösilage men det går på 600-700kr i månaden.

om du är bekväm så tar du alternativ nr1. Det är en stor stress (för mig) att veta att jag har hö till hästarna, att jag får hem det i tid osv. Väldigt enkelt om du inte behöver skaffa det själv.

Dock är det ju ett stort plus med ridbana.. så det är ju att väga för o nackdelar. Lycka till med valet
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

*KL*

Oj, tack för all respons.
Vart ska jag börja..

Hämtar hästen nästa helg istället så jag hinner tänka igen detta.
Jag tror det lutar åt stall.1 faktiskt. Den med två boxar.
Det är nära ridstadion också.
Det enda är at stallägaren är lite knepig men det får man väll ta, haha.
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

skulle ta stall ett, jäkla krångel att leta foder. Sen kan du cykla till stallet, jag har 6km till "mitt" stall o cyklar varje dag :)
 
Sv: Va ärligt nu bukefolket, ekonomifråga!

*KL*

Oj, tack för all respons.
Vart ska jag börja..

Hämtar hästen nästa helg istället så jag hinner tänka igen detta.
Jag tror det lutar åt stall.1 faktiskt. Den med två boxar.
Det är nära ridstadion också.
Det enda är at stallägaren är lite knepig men det får man väll ta, haha.

Har du träningsmöjligheter även i stall 1 så skulle jag, om jag varit du, valt det eftersom jag gärna vill ha tillgång till ridbana och/eller ridhus. Det är trots allt jäkligt skönt att ha löst foderbiten. Du kanske kommer jättebra överens med ägaren, gör du inte det så är du inte livegen någon utan kan flytta senare ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 667
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 097
Senast: Lutan
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 909
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp