Bukefalos 28 år!

va gör ja nu?

M

mil

tänkte sälja min häst, men tyckte att nåt inte stämde riktigt, såg lite knackig ut bak. tog ut veterinären för en hältutredning och hon tyckte också att nåt var konstigt bak. vid böjprov blev han ordentligt halt ena fram. fick remiss till röntgen som inte visade nåt alls. vid vidare hältutredning på kliniken fick vi fram hälta båda kotor fram och ena framknät, som han blev sprutad för. veterinären där tyckte inte att hon såg nåt bak men det tyckte jag. 14 dagars antiinflammatoriskt hoppades hon på skulle ta bort det bak om det nu fanns nåt där. återbesök efter 3 veckor.

Hästen, som också har rätt kassa hovar har nu trampat av sig en sko, han var rätt nyskodd så hoven är mycket för liten för att sätta en sko på än, nu går han med gummidojja. han är självklart mer halt av detta också. detta gör ju att ja inte kan åka på återbesök än på länge.

nu till de större problemen... jag behöver ju bli av med hästen. står idag arbetslös o måste nog flytta på mig lite för att få jobba med det ja är utbildad till. men nu står jag med en 7 åring som är lite halt på alla fyra och vi vet inte vad det kommer från. Försäkringen tar ju det mesta men det kostar ju ändå självrisk, resor och sånt. Om han nu skulle bli bra senare så är det ju inte lätt att sälja en nybehandlad 7åring?! dessutom är han väldigt speciell, en riktig enmanshäst, han accepterar nästan bara mig. även mina riktigt hästvana kompisar tycker han är otäck, bits, trängs och är inte alls pålitlig, så lättsåld är han ju inte i vilket fall.

vad gör ja nu? ska ja gå här hemma o vänta tills hoven växt ut ordentligt (säkert två månader) och sen åka på återbesök? propsa på ryggröntgen? varför tar ingen veterinär blodprov? -erlichias? hur får ja honom såld sen? då måste ja ju sätta igång honom och se om han håller, det handlar ju om ett år till. om ja måste veckopendla? har ja då råd med två boenden +en stallplats och nån som tar hand om min huligan? Jag vet att ja inte får tänka så men det känns som det bästa hade varit att röntgen visade på nåt ordentligt. Jag tycker lika mycket om min häst som ni alla andra tycker om era, men just nu känns allt helt hopplöst.. hjälp tack...
 
Sv: va gör ja nu?

Om du lånar ut honom då? Om han blir friskförklarad vill säga, en halt häst kan man ju knappast låna ut.. Men om du flyttar och tar med dig hästen, det behöver väl inte betyda att han kostar mer på ett nytt ställe än på det gamla? Du får ju förhoppningsvis jobb me?
 
Sv: va gör ja nu?

Varför skulle inte en veterinär ta blodprov om man ber om det?

What ever

Om jag var i din situation så skulle jag leta efter en lösdrift, där han kan gå som konvalecent och bli hel från sina inflammationer.

Det är dessutom ett billigt alternativ. Att sälja sedan, blir ju ofta en prisfråga. Skulle han trots allt inte ens bli hel av att bara gå, ja, då kanske du får ta ett snack med försäkringsbolaget för utdömmning.
 
Sv: va gör ja nu?

Trist, men som hästägare har du nog inget annat val än att tugga i dig den bittra sanningen och göra allt för att hästen ska bli bra. Be vet ta alla provet som går och röntgen och hoppas på att det inte finns ngt utan att du bara haft otur med hälta precis innan du skulle sälja.

Men det finns ju sätt för att underlätta din börda lite.
Låna ut som sällskapshäst under konvalecenttiden?
Lösdrift?
Uppstallning i billigare stall?
Sedan när hästen är frisk igen så måste du sätta igång ordentligt om du vill ha ett vettigt pris. Kanske skaffa medryttare då som hjälper till lite med kostnad?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp