Bukefalos 28 år!

Va ska ja göra?

G

Gräsfröet

För ett tag sen började min cocker spanieltik dra i kopplet när man är ute och går, och stänger helt av öronen. Hon förutsätter att man går bakom när hon är lös, så jag brukar gömma mig, men ingen förändring. Jag har försökt att få henne att sluta dra med dem metoder son jag kommit på ;)
Nu är det inte roligt att gå längre "tycker jag, inte hunden" och vill få ett slut på dragendet, vad ska jag göra?
Jag har försökt helstryp, halvstryp, och nu har vi sele. Vänt när hon dragit osv. HJÄLP
Förslag :confused: :bow:
 
Sv: Va ska ja göra?

Min syster har också en dragare tyvärr har inget hjälpt med honom,men ett av tipsen hon fick förutom det du redan provat är att (om hon intresserar sig för godis) när ni är på promenad varje gång hon/han lyssnar och stannar el. kommer tillbaka till dig belöna. vidar utveckla det senare med att när du säger nej och rycker lite i kopplet att belöna när hon/han slutar att dra även om det bara är en kort stund, ge dig inte. Detta fungerade på min hund.Selen i sig hindrar inte hunden att dra men hindrar att man skadar nacken på hunden när man rycker till.
 
Sv: Va ska ja göra?

Då detta skett plötsligt så skulle jag kolla upp henne. Tänka igenom om det är något som hänt. Har vardagen ändrats?

Sedan skulle jag köpa/låna boken som Turid Rugaas nyligen kommit ut med. "Vad gör jag när hunden drar i kopplet"
Den är väldigt bra och förklarar inte bara hur man ska få bort beteendet utan även en hel del tankeställare på varför beteendet uppkommer.


Vad händer när hunden är lös och du gömmer dig? Ingen förändring skriver du men vad menar du med det? Något måste ju hända, antingen att du går upp ur ditt gömställe när du märker att hunden fortsätter knalla eller så måste ju hunden stanna till och undra var du är. Berätta mer!
 
Sv: Va ska ja göra?

Jag anser att alla ryck i koppel är fel och det finns ingen anledning till att göra det. Det är bara ett sätt att få ur sig sin egen frustration över att träningen inte fungerar och har inget med korrigering av hund att göra. Innan varje ryck, så måste du släppa efter pyttelite på kopplet, rycker du sen till i kopplet har du med andra ord bestraffat att hundens tryck i halsbandet har minskat. = Du bestraffar att hunden inte drar. :smirk: Helt fel, med tanke på vad man var ute efter.

En bättre metod är som Turid beskriver i boken jag tipsat om ovan. Stanna och vänta ut. Hunden har ett mål med sitt dragande, att komma framåt. Genom att stanna så hindrar du den från att nå sitt mål = en korrigering på lagom nivå. När hunden minskar trycket det minsta i kopplet så fortsätt framåt, utan att belöna med godis/röst. Så fortsätter man. Finns även lite andra varianter på den, men det går utt på samma sätt.
 
Sv: Va ska ja göra?

Ja, det verkar som bra tips. Jag har lärt mig att man alltid ska försöka vara så intressant för hunden som möjligt, så att den väljer själv att vara med en.

Tex altid böelöna olika mkt, på olika sätt, då vet hunden inte alltid vad den har att vänta. Om man tex håller på att lära in en övning, belönar man så fort hunden börjar förstå, men sedan övergår man till att belöna bara när den gör det direkt på kommando, och helt rätt osv.

Tror det var i Turid Rugaas bok oxå. (Man är ju lite stolt, heter Turid i andranamn! Och giowanna i tredjenamn, därav namnet påd etta forum! ) Onödig info!! :D
 
Sv: Va ska ja göra?

Jag rycker aldrig i kopplet när hunden har halsband. När jag säger ryck menar jag inte att det är ett ryck som kan kallas för bestraffning men ibland hjälper inte det att säga hennes namn när hon är extremt upphetsad av någon( doft,el. annan hund som går en bit framför) Detta är det ända sättet som jag får kontakt med henne på i vissa situationer.

När hon lugnat ner sig går det utmärkt med bara hennes namn och hon får bara beröm nu.
 
Sv: Va ska ja göra?

Jag ska gå ner till bibleoteket och låna boken på en gång! :smirk:
På den dagliga skogspromenaden brukar hon vara lös. Hon har börjat gå längre och längre ifrån mig, så jag började gömma mig bakom ett träd/sten eller vad som hellst. Efter ett tag börjar hon fatta att jag inte går bakom henne så hon börjar lete efter mig. När hon hittar mig så får hon en godis. Här är jag osäker, ska jag ge henne en godis/beröm eller ska jag strunta i det. Hon har alltid haft mycket kontakt med mej, speciellt på apellplan :banana: Men det är när hon ser fåglar och känner dofter av vilt som hon struntar i mej och fokuserar helt på djuret/spåret. Ska jag bara gå vidare (då får jag släpa henne i kopplet) eller ska jag stå kvar så hon får titta?

Jag började med sele för att hon drar så mycketo hc jag är rädd om hennes nacke.
Hoppas det är någon som kan svara :bow:
 
Sv: Va ska ja göra?

När du gömmer dig eller bara byter om och går åt motsatt håll som hunden är på väg åt, så ge massor av beröm och någon godisbit eller erbjud lek till din hund. Det ska vara värt att veta var du är.

Ytterligare en sak du kan göra är att ta med dig riktigt gott godis i en påse, när du ser att din hund är en bit framför, lägg ut några godisbitar på marken och så låtsas du sitta och äta och mumsa på detta godis tills hon kommer. Se till att det inte finns någon godis kvar när hon kommer fram. Då känner hon bara på lukten att hon missat något riktigt smaskigt och är ganska angelägen om att hålla sig nära sin matte som är en riktigt jäkel på att hitta gott godis.
Gör om övningen flera gånger under promenaden, låt henne hinna med och få någon godis ibland.

Är hon inklickad? Jag har och tränar även andras hundar med att belöna varje gång de ser/känner doften av vilt. Då får jag en hund som söker upp mig varje gång den ser/doftar vilt istället för att springa efter.

Du gör så här:

När du är på promenad i skogen och så får hunden syn på ett rådjur. Då visar du med hela kroppen hur glad du är och öser beröm och godis över hunden. Tala om vilken duktig hund hon är! Gå sedan åt en annat håll, så hunden inte visar mer intresse för rådjuret. Så jobbar du varje gång du märker att hunden ser eller får upp spår på vilt. Beröm massor och erbjud godis, lek, kamp eller godissök. Något som hunden uppskattar väldigt mkt.

Så har jag tränat mina hundar och de kommer alltid springades till mig när de får syn på vilt. Kallas "skvallerträning". Hunden kommer farandes och säger: Matte, matte, det står ett rådjur där borta, får jag godis eller lek nu?


Sele är alltid bra för hundar. De minimerar risken för nack/ryggskador.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 736
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 320
Senast: lilstar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 615
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp