VAB för friska barn?

mian1

Trådstartare
Jag har min dotter på 4-5-årsförskola (15 timmar gratis). I morses ringde de från förskolan att något av barnen spytt och det är risk för att det är vinterkräk på gång. Självklart låter jag min dotter vara hemma. Vi vill inte ha kräksjuka och det är bra om förskolan kan få stopp på smittspridningen.
Tidigare, när hon gick "på riktigt" brukade vi pussla med våra arbetstider så att vi kunde hålla henne hemma om det gick någon smitta. Tror att många av föräldrarna på förskolan gör så och tack vare det har vi sällan några sjukdomar som går. Knappt ens förkylningar.
Men hur är det med VAB egentligen? Skulle man kunna VABa i förebyggande syfte? Om förskolan ringer om magsjuka och de kan intyga för F-kassan att smittan finns på förskolan - kan man vara hemma med "sjukt barn" eller måste man vänta tills hon får magsjukan?

Bara en fundering!
 
Sv: VAB för friska barn?

Inkubationstiden på vinterkräcksjukan är 12 - 48 timmar innan sjukdommen bryter ut. Så träffade din dotter det kräckande barnet 1-2 dagar innan h*n blev sjuk kan hon redan ha blivit smittad. Efter sjukdommen så har man en kortvarig immunitet mot kräcksjukan men man kan bli sjuk flera gånger.

Från smittskyddsinstitutet:
Viruset har vid utbrott visat sig vara synnerligen smittsamt. Smittade personer kan sprida smitta upp till två dygn, ibland längre, efter att de tillfrisknat. Långtidsbärare av norovirus är känt.


Jag hade frågat på förskolan vad de tycker och hur de andra föräldrarna gör. Jag hade inte haft Rasmus hemma om det gick på hans avdelning utan instället förvarnat på jobbet och åkt direkt om han skulle visa minsta lilla tecken. Hellre att alla barn och fröknar är sjuka samtidigt än att det smittar från 1 barn till ett annat och håller på i flera veckor.


Jag och maken råkade ut för vinterkräcksjukan förra året.

Vi blev smittade via en kollega till makens barns klasskompis! Först bröt det ut på klasskompisen, sen 1 vecka senare blev jag sjuk. 2 dagar efter mig blev maken sjuk. När han hade vart dålig i 3 dagar så vart kollegans dotter sjuk och när hon vart sjuk i 2 dagar vart pappan (som burit smittan till oss) sjuk och när maken blev frisk så var 5 till av hans kollegor smittade ;) När alla var friska så hade de gått 2½ vecka sen kräcksjukan bröt ut i kollegans dotters klass.
 
Sv: VAB för friska barn?

En förskola här i närheten stängde hela versamheten förra vintern för att få stopp på smittan, de barn som inte var sjuka fick inte VAB, föräldrarna fick ta komledigt/semester/föräldrapenning. Det var myket skriverier i media osv men jag kan förstå FK, varför betala ut "vård av sjukt barn" om inte barnet är sjukt.
Tror vissa av förldrarna lyckade kringå genom att få läkarintyg om att barnen var "smittbärare".
 
Sv: VAB för friska barn?

Intressant fråga!I praktiken är det nog inget problem eftersom förskolan kan intyga att barnet varit hemma och man har ju ingen skyldighet att uppvisa sjukintyg på barnet. Men skulle man fråga FK så misstänker jag att det beror på hur man frågar:
- får jag vara hemma med ett friskt barn och vab:a?
eller
- det går kräksjuka på dagis och jag har ett barn som har varit mycket sjuk under hösten och har nedsatt imunförsvar, kan jag hålla henne hemma en dag för att undvika smitta och ta ut vab?
Ska man vara petnoga så är vab till för att man tillfälligt behöver vara hemma och vårda sitt barn och detta är ju ett sånt tillfälle. Vab kräver egentligen inte att barnet är sjukt, man får ju ta ut vab om dagmamman är sjuk tex och barnet måste vara hemma av den anledningen. Och ser man till det större perspektivet så kostar det mer om barnet är på dagis och verkligen blir smittat och kanske även hinner med att smitta ner en fröken. Så moraliskt sett borde det vara ok att vab:a med ett friskt barn under dessa förutsättningar.
 

Liknande trådar

Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
4 887
Senast: et_flickan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 565
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 497
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp