Vaccination- klinik vs distriktare?!

ujent96

Trådstartare
Var och besiktigade nya hästen på klinik för snart en månad sen och passade då på att även vaccinera honom mot stelkramp och hästinfluensan. Nu till problemet- tycker det känns helt onödigt att åka till klinik för en enkel vaccination, då jag inte har eget släp.
Å andra sidan vet jag inga bra vet. som åker ut och vaccinerar här omkring. Hur hade ni gjort, struntat att ni inte tycker speciellt bra om de vet. som åker ut för att slippa åka iväg, eller hade ni åkt till en klinik till en bra vet, trots det extra besväret?!
Alternativt behöver jag tips på bra vet i området norra skåne, som åker ut.

Sv: Vaccination- klinik vs distriktare?!

Det är ju bara en vaccination. Hur fel kan det bli? :) Känns drastiskt att dra iväg med hsäten till klinik för en sån grej.

Ring runt till närliggande kliniker och fråga om de åker ut för såna grejer. En del gör det. Om du nu inte gillar DV som verkar i ditt område. :)

Det är ju bara en vaccination. Det kan ju vem som helst göra. Även de veterinärer du inte tycker om.

Jo jag håller med, det är bara det att den DV som jag hade senast till min förra häst tog verkligen sats med hela armen och fullkomligt högg in sprutan. Resultatet blev en spruträdd häst som det tog tre år med annan vet att komma någorlunda över den händelsen. Det är därför jag tvekar, brukar inte "sjåpa" med sådana småsaker normalt sett...

Om distriktsvet är så oduglig som du beskriver så verkar det inte vara något val enligt dig? Isåfall är det väl annan vet eller klinik som gäller, det är ju inte så ofta man vaccinerar så då går det väl att vara pjåskig,det är väl två sprutor till du ska ha.
Men i Skåne som är så häst-tätt så borde det väl finnas veterinärer som åker ut, en del kliniker har ju vet som åker ut också. Om du står i något stort stall så kolla vilken vet som kommer ut nästa gång, om du inte gör det så kolla med ett stort stall i närheten, isåfall kan du troligen få den veterinären att åka förbi dig när h*h ändå är ute. Och bor du långt ute i obygden så är det väl bara att ta böket att låna/hyra transport och åka iväg.
Jag har aldrig haft oturen att träffa på en vet som inte sticker hästarna på ett acceptabelt sätt, men finns det en sådan hos dig så förstår jag om du vill undvika personen.

Hej!

bor själv i norra Skåne och kan kanske ge dig några tips, om det nu är rätt väderstreck förstås.
Hör av dig till mig.

A

men du det gäller en vaccination... vilken veterinär som helst kan uföra det!

Jo det är jag fullt medveten om. Det är klart att vem som helst kan UTFÖRA det men HUR det utförs skiljer uppenbart här där jag bor iaf. Det är inte kul att stå med en spruträdd häst sen ....ska kolla runt på närliggande kliniker om de kör ut....tar gärna emot tips på bra vet som jag av någon anledning missat...

Var någonstans i norra Skåne bor du då? Jag bor i nordvästra delen, dvs i Åstorp, och min veterinär kommer ut och vaccinerar.

Dessutom räcker det att man vaccinerar 1 gång/år hos denne veterinär för att räknas som helkund och då kommer de ut vid akutfall vilken tid på dygnet som helst alla dagar i veckan och året runt. De har direktreglering och är dessutom välutrustade med bl a mobil röntgen. Detta är toppen tycker jag som har en något last-fånig häst. :bump::bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 102
Senast: tuaphua
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna... 2
Svar
22
· Visningar
2 364
Senast: zassoo
·
I
Hästvård Svullen på insidan av frambenet, svullnaden började övertill insidan kotan och sträckte sig upp en dm. Lite värme över svullnaden, ingen...
Svar
6
· Visningar
3 212
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 464
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V