Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Ha ha, ja det är ju faktiskt så...alla har olika förutsättningar!:laugh:

Det kanske inte passar sig med en gårdsbes i ditt fall om du ska sälja en häst, men isf vet du nog bäst själv om det och bokar klinik bes!

Ett bra upplyst stall och en bra jämn asfalterad väg för böjprov samt ett bra ställe att longera hästen på så vips, goda förutsättningar för en bra besiktning av en häst. Givetvis ska veterinären vara kunnig därtill!:grin:

Exakt vad i mitt inlägg fick dig att tro att jag inte har ett bra, upplyst stall? Jag kan berätta för dig att min stallgång är såpass lång så att man kan göra böjprov på den... Kom några av dina fördomar på skam nu?

Jag vill inte vara elak men du verkar ha otroligt förutfattade meningar om än det ena, än det andra.

(jag skulle teoretiskt sett kunna bo i ett slott, de brukar vara gamla, men det gör jag nu inte)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag skulle aldrig vända mig till en ATG-klinik, bl a av det skäl du anger - de jag har upplevt har grymt dålig kundservice. Det finns andra skäl också, men de lämnar jag utanför denna diskussion. Jag betalar inte för tjänster jag inte är intresserad av, och lämna pengar för sugig service är inget jag ägnar mig åt. Mina pengar lägger jag hos någon som har service, alltså en klinik som förstår mina behov och tillgodoser dem.



Vid de beloppen kräver försäkringsbolaget oftast klinikbesitning, inte sällan med röntgen så det får givetvis bli en förutsättning för köp



Du får faktiskt lita på att jag har ett fullt fungerande stall men som inte har tvångsspilta, superstrålkastare och gjuten bana för att springa. Det lämpar sig helt enkelt inte för besiktningar, även om det fungerar utmärkt för träning av högpresterande hästar.



Men nu får du ge dig, du är väl medveten om att varje fungerande asfaltväg är doserad?! Alltså inte lämplig för utvärdering av gångarter med eller utan böjprov.

Jag har varit på MÅNGA försäljningsstall, vanliga stall, tävlingsstall, större anläggningar etc som inte alls lämpar sig för gårdsbesiktning. Ännu mindre gör de små privata stallarna detta. Som flera veterinärer konstaterat; det är inte optimalt att göra besiktningar i fält. Jag litar på dem, anser de att deras bedömning inte är rättvisande under förhållanden som ges - varför skulle jag tvivla?

Du väljer att ge exempel på kliniker som inte fungerar - dem kan du väl inte utgå från?

Ja, exakt, jag kan bara berätta mina egna tankar och erfarenheter och dessa kommer från ATG, Bollerup och SLU i Uppsala, de 2 sistnämnda är 2 av sveriges mest kända stationer för övrigt!
Du ger väl dina kommentarer efter DINA erfarenheter och nu verkar du ha hittat en mkt bra klinik antar jag som du kanske vänder dig till med stort förtroende?!
Bra isf! Jag kan tyvärr inte åka ända ner till skåne i dagsläget och göra klinik bes på häst bara för att där finns det en jättebra som du tycker!
Vad menar du med att jag bara ger ex på kliniker som inte fungerar?
Vart ska jag då vända mig någonstans, var inte kliniker bättre än att ta ut en vet?
Nu är alla dem jag berättat om kliniker som inte fungerar och enligt dig är det ATG kliniken i Gävle och Solvalla. Täby galopp klinik, Slu Ulltuna, Bollerup

Jag är inte ute efter att min veterinär ska utvärdera gångarterna vid en bes!
Detta gör jag själv el har kunniga med mig!
Jag är enbart intresserad av om hästen visar reaktion el markering vid rörelse samt efter böjning av hela benet, detta syns mkt bra på en vanlig svensk asfaltsväg, givetvis jämn och rak utan håligheter!
Att den är ngt doserad vid uppförandet av vägen enligt trafik byggelse, ja må så vara men detta spelar knappast stor roll in i en besiktning!
Har hästen en markering så lär den visa sig ändå och då åker man givetvis till klinik för att göra hältutredning med ev sprutning el behandling som följd!

Jag har således hört från andra veterinärer att man absolut ger en korrekt bedömning av en häst i "fält" alltså tex på en gårds bes om man har dem rätta förutsättningarna!
Man måste inte vara Einstein för att kunna göra ett böjprov korrekt,(finns många vet som kan böja "fram" en hälta och många som inte utför böjningen fullt ut men det sker både på klinik och hemma, däremot krävs det ett öga för att se ev markeringar osv!
Och detta behövs inte heller en klinik för!
Isf skulle det inte få finnas sk gårdsbes om dem nu är så otillförlitliga!

Får jag fråga vilken klinik du använder dig av med stort förtroende?
Min mamma bor nere i skåne så det vore trevligt att kunna rekommendera din klinik för henne! :laugh:
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Exakt vad i mitt inlägg fick dig att tro att jag inte har ett bra, upplyst stall? Jag kan berätta för dig att min stallgång är såpass lång så att man kan göra böjprov på den... Kom några av dina fördomar på skam nu?

Jag vill inte vara elak men du verkar ha otroligt förutfattade meningar om än det ena, än det andra.

(jag skulle teoretiskt sett kunna bo i ett slott, de brukar vara gamla, men det gör jag nu inte)

Oj, nej då missförstod jag dig. Jag trodde utefter ditt svar att du inte hade bra förutsättningar, mitt fel!
Inga förutfattade meningar alls med lösdrift, en jätte bra möjlighet! Mamma har ett kanonställe med goda kvaliteter, lösdrift osv.

Jag skrev att en lösdrift med dåligt lyse och dålig uppbindnings möjligheter kanske inte är det bästa för en gårds bes, du svarade på detta så då antog jag att det var såna förutsättningar du hade!;)
En lösdrift med bra stall och bra lyskälla kan absolut va en god förutsättning för en lyckad gårds bes!

Toppen isf!
:laugh:
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Tycker nog att en "vanlig" gårsbesiktning räcker om man inte vill röntga. MEN då (gårdsbesiktning) använder jag mej av en duktig häst-vet och inte distriktare... Både som köpare och säljare. Har visserligen aldrig varken köpt eller sålt någon häst över 100´.

Tycker jag med, både som säljare och köpare!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

När vägen lutar är det svårt att bedöma markeringar, oregelbundenheter och ljud, alla nödvändigheter för utvärdering av hästens rörelsemönster. Veteriären kan ge sin syn utifrån vad som visas och jag vill ha en rättvisande bild. Därför inga besiktningar i fält för min del. Jag kräver helt enkelt mer än så av min besikting, om jag väljer att göra någon.

Trist att du inte hittar någon klinik du trivs med, prova de privata - där får man oftast en helt annan service än de större. HBG kommer jag t ex aldrig att ta en häst till igen, någonsin. Sämre behandling har varken jag eller hästarna fått.

Som sagt; jag vet mindre nogräknade säljare som gärna ser gårdsbesiktning eftersom de går UA efter klinikbesiktningar med anmärkning. Mer regel än undantag.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

När vägen lutar är det svårt att bedöma markeringar, oregelbundenheter och ljud, alla nödvändigheter för utvärdering av hästens rörelsemönster. Veteriären kan ge sin syn utifrån vad som visas och jag vill ha en rättvisande bild. Därför inga besiktningar i fält för min del. Jag kräver helt enkelt mer än så av min besikting, om jag väljer att göra någon.

Trist att du inte hittar någon klinik du trivs med, prova de privata - där får man oftast en helt annan service än de större. HBG kommer jag t ex aldrig att ta en häst till igen, någonsin. Sämre behandling har varken jag eller hästarna fått.

Som sagt; jag vet mindre nogräknade säljare som gärna ser gårdsbesiktning eftersom de går UA efter klinikbesiktningar med anmärkning. Mer regel än undantag.

Det är det som är problemet, finns rötägg inom både kliniker och distriktare! Tyvärr!

Hade en hingst som blivit premierad och varit bedömd sedan föl, bara fått lovord såväl hopp mässigt(9-9) samt gångarter (diplom),kom till kliniken(ATG)
för en sårskada, veterinären öste galla så som att hingsten var hängig i framknän, hon tyckte inte alls det var ett fint hingst ämne osv!
Kändes väldigt märkligt!

En annan klinik böjde knappt hästen, släppte efter ca 30 sek, kände knappt igenom den. Otrevlig personal och massa stoj och stim!
Jag var köpare och kände mig väldigt lurad på bes!

Och på Bollerup då som sagt med undermåligt underlag för böjprov!

HBG har jag oxå hört är dåliga!:crazy:

Tråkigt när man inte kan lita på att dem kan utföra sitt jobb, likaså är det svårt att hitta en god hovslagare som en veterinär kan det tyckas!:(
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Därför tycker jag det är tryggare med en klinik, en större organisation - vid felbedömningar etc.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Ojoj mycket olika åsikter. Har ett par frågor. Om man väljer att besikta med röntgen på klinik vad är det då för röntgen som ingår? Är det alla fyra benen eller är det även ryggen? Vad är en exportröntgen?
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Det ingår ingen röntgen alls, det är något man beställer utifrån vad man vill titta närmare på. På Agrias hemsida kan man läsa följande:

---
Med "friröntgen" avser man röntgen av kot- och hasleder med misstanke på eventuellt lösa benbitar. På halvblod röntgas också som regel bakknän. Vid exportröntgen kommer det förutom ovanstående till en mängd olika röntgenobjekt såsom strålben, karpus, spattområde m m, allt efter veterinärens önskemål i det land dit hästen skall exporteras
---
http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2017
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!


Jag betalade som sagt 1500kr i skåne, men jag tror tex Ulltuna uppsala tar betydligt mer för en klinkbes, så ute & cyklar är du absolut inte. Självfallet är det dyrare ju högre upp i landet eller sthlms området. Så är det ju med allting, och självfallet vetbes oxå.

Jag föredrar klink, det känns bättre, eller det är väl egentligen bara för att jag alltid använt mig utav d. Men en äldre häst som kanske inte ska användas till ngt än skogsmulleridning klarar man sig gått & väl på en gårdsbes.

Tycker även att det är jävligt dåligt att hoppa på TS på dettavis, ngnstanns kommer ju siffrorna ifrån. Men somsagt, Buke är ju rätt kända för att "kunna lite mer, jag vet bäst, attityd" TRÖTTSAMT!!!!!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Skrämmande att moderator får vara så otrevlig och hoppa TS som skriver utifrån sina erfarenheter och vad hon har kollat upp, moderator skriver ju även hon från sina erfarenheter, så hon gör ju faktiskt samma sak, minst sagt löjligt.

Sist jag köpte häst fick jag själv bestämma vilken besiktning jag ville med vilken veterinär och vad som skulle ingå och säljaren stod för kalaset.

För enkelhetens skull valde jag en duktig hästveterinär och gårdsbesiktning pga stallet gick att springa i, fanns bra lyse och uppbindningsmöjligheter samt både ridhus, ridbana, rundkorall och gårdsplan med bra underlag. Personligen så är inte besiktningen sååå viktig för mig, för mig handlar det om sunt förnuft, ser hästen frisk och kry ut trevlig och låter bra när den går, ja då kommer veterinär antagligen inte säga så mkt annat iaf vare sig det är på en klinik eller ej.

Min häst var inte speciellt dyr (42 000kr) och var röntgad mindre än 5 månader tidigare pga en tidigare skada och det var inga konstigheter. På min besiktning kollade vet även tänderna ordentligt på samma sätt som dem gör på klinik så för min del spelar det som sagt inte så stor roll vilken typ av besiktning sålänge jag känner att jag får ut det jag vill av besiktningen.

Men visst det ska ju inte komma en smådjursveterinär som är livrädd för hästar det är inte så lyckat, men det måste vara sällsynt att dem skickar ut en hästrädd veterinär på en hästbesiktning? Låter iaf galet i mina öron.

Självklart förstår jag att man vill göra en klinik besiktning med röntgen osv om det är en väldigt dyr häst eller om man misstänker skavanker, men peppar peppar har jag aldirg råkat ut för det utan mitt sunda förnuft har fungerat utmärkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 193
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 678
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 980
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp