Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Tycker nog att en "vanlig" gårsbesiktning räcker om man inte vill röntga. MEN då (gårdsbesiktning) använder jag mej av en duktig häst-vet och inte distriktare... Både som köpare och säljare. Har visserligen aldrig varken köpt eller sålt någon häst över 100´.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Hur ofta vet man att man inte vill röntga? Ibland finns det någon liten rörelsestörning som man vill slå en plåt på för säkerhetsskull, kolla i munhålan (sedering och riktigt ljus) - listan kan göras lång på anledningar att åka direkt till kliniken utan omvägar via gårdsbesiktning.

Men i slutänden är det säljare och köpare som bestämmer själva. Och det är viktigt att veta skillnaden mellan ett UA-protokoll och en frisk häst...
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag tycker du verkar ha väldigt dåligt på fötterna i dina motiveringar till gårdsbesiktning, att du är helt ute och reser i prisfrågan är ju bevisat (för oss blir det betydligt billigare att åka till klinik, vår resa med hästen är mycket billigare än distriktsveterinärens i egen bil), dessutom finns det betydligt bättre förutsättningar på klinik än de vi kan erbjuda i stallet. Det är bara början.

Ofta vill man ju titta närmare på någon förutsättning, och då ska man ändå kånka iväg till klinik, vilket alltså gör mer än dubbla kostnader. Att jag sedan arbetat med hästar, i stall med försäljning och VET varför man som säljare väljer gårdsbesiktning och jublar när köparen väljer gårdsbesiktning säger allt för egen del.

Att jag var ute och reste ang prisfråga är även det klart bevisat från mitt håll!
Varsågod, nr till ATG kliniken i Gävle tex står i mitt inlägg här uppe!:grin:
Min prisuppgift var således inte okorrekt!
Att priset varierar i Svea rike, ja det är klart bevisat vart man nu bor!

En gårdsbes kostar ca 1500kr inkl vets resa, om vi nu möts halvägs och säger att en klinik bes kostar 2000kr generellt plus hyra av släp(om man inte har ett sådant ca 200kr, plus ev bensinkostnad, säg 200kr så kostar en klinik 2500kr ca exkl tiden!

Det jag syftar på är mkt att i dagens läge är det inte som för ca 3-4år sedan vad gäller vet bes hemma!
Det är kunniga veterinärer som måste fylla i SAMMA frågor som klinik veterinärerna då dem använder LIKA intyg!
Det nya intyget är otroligt noggrannt med 2 A4 sidor för veterinären att fylla i.
Förr var det vid gårds bes ett A4 med några diffusa frågor.


Många smiter dock undan som säljare när det är gårdsbes vad gäller underlaget som hästarna böjs på, ofta grus, vilket om man är på plats som köpare bör begära att hästen böjs på asfalt!

Jag säger varken bu el bä, både gårds bes samt klinik bes har båda sina fördelar.
Min sakfråga var bara att en gårds bes idagens läge kan anses som lika sammanfattande som en klinik bes!
Förr använde sig inte gårds bes mer än av bara springa rakt fram med böjprov, idag använder sig dem flesta av utökad rörelse kontroll så som longering!

Sen därtill bör det sägas att ta hem en vanlig häst veterinär med klinik som kommer och gör häst bes kan anses som LIKA kunnig som en på klinik!
Men jag förstår problemet med att ta ut en distrikts veterinär för dessa besiktningar.
Stor skillnad, men då bör man även som köpare begära isf att en kunnig "hästvet" kommer ut och utför bes.

Annars kan det säkert ske att man får ut en katt el koss vet som kanske inte har samma kunnighet i just hästens anatomi och beteende.
Min fråga rörde inte distrikts vet vs häst kliniks veterinärer utan just gårds bes vs klinik bes!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Hur ofta vet man att man inte vill röntga? Ibland finns det någon liten rörelsestörning som man vill slå en plåt på för säkerhetsskull, kolla i munhålan (sedering och riktigt ljus) - listan kan göras lång på anledningar att åka direkt till kliniken utan omvägar via gårdsbesiktning.

Men i slutänden är det säljare och köpare som bestämmer själva. Och det är viktigt att veta skillnaden mellan ett UA-protokoll och en frisk häst...

Det sker väldigt sällan att man helt plötsligt vill röntga.
Nu pratar jag om hästar under 100.000kr dock.
Över hundra så är det nästan regel att man redan bestämt röntgen!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Men snälla, du kan väl ändå inte mena att det är likvärdiga produkter bara för att man använder samma protokoll?!

Vi betalar 1075 kr för klinikbesiktning, man ska vara väldigt duktig för att komma upp i ett totalpris om 2500 kr som i ditt exempel. Det som främst skiljer kliniken från gården är just faciliteterna, det är SÅ mycket säkrare att ha riktiga gångar att springa på (inte en doserad asfaltväg), ordentliga undersökningsutrymmen (ljus etc) - kort sagt; det är betydligt större skillnad mellan tjänsterna än den enkla vägen att konstatera att de använder samma protokoll, alltså likvärdigt.

Min klinikvet skulle aldrig utföra besiktning i fält, just för att det är så stor risk att man missar något när det inte finns ordentliga undersökningsutrymmen.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Och jag har nästan bara upplevt just detta: man hittar något man vill titta närmare på (om det sedan är röntgen, UL eller annat kan var osagt)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Det är kunniga veterinärer som måste fylla i SAMMA frågor som klinik veterinärerna då dem använder LIKA intyg!
Det nya intyget är otroligt noggrannt med 2 A4 sidor för veterinären att fylla i.
Förr var det vid gårds bes ett A4 med några diffusa frågor.

Det beror ju helt på vad du väljer för veterinär. Jag har besiktat rätt många hästar det senaste året bara och det finns ingen givenhet i vilket protokoll som används.

Det sker väldigt sällan att man helt plötsligt vill röntga.
Nu pratar jag om hästar under 100.000kr dock.
Över hundra så är det nästan regel att man redan bestämt röntgen!

Hur i hela friden kan du säga så? Jag säljer nästan uteslutande unghästar och det händer även på dem att man vill röntga t ex beroende på ökad ledvätska nånstans.

Jag tycker att du uttalar dig väldigt märkligt och det verkar nästan som att du pratar utifrån ett enskilt fall. Ska jag vara ärlig så skiner det ganska mycket okunnighet igenom dina inlägg...
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag tycker du verkar ha väldigt dåligt på fötterna i dina motiveringar till gårdsbesiktning, att du är helt ute och reser i prisfrågan är ju bevisat (för oss blir det betydligt billigare att åka till klinik,,

Mantorp Atg tar 2713 kr för en vanlig vetrinärbesiktning utan några plåtar så inte är väll TS ute och cyklar med priserna .

Dock så verkar det skilja otroligt mycket var i Landet man bor och sen kan man väll tycka att alla ATG kliniker borde ha ungefär samma prisbild ?

Nu har Mantorp blivit fruktansvärt dyra sen man byggde om . Huuuaaa ;)

Mia
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

TS påstår i sitt startinlägg föga oflexibelt "En klinikbesiktning kostar otroligt mkt mer, ca 2500kr-3000kr."

Och det är ju rent båg. Ingen hänsyn tagen till var i landet man befinner sig där - en sanning och den gäller.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Men det är väll hårda ord att kalla det båg .
Samtidigt kan jag tycka att lite kanske man ska välja sina ord som Moderator och att det kunde skilja så mycket kunde jag själv aldrig tänka mig mellan klinikbesiktningarna ?

Mia
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Det beror ju helt på vad du väljer för veterinär. Jag har besiktat rätt många hästar det senaste året bara och det finns ingen givenhet i vilket protokoll som används.



Hur i hela friden kan du säga så? Jag säljer nästan uteslutande unghästar och det händer även på dem att man vill röntga t ex beroende på ökad ledvätska nånstans.

Jag tycker att du uttalar dig väldigt märkligt och det verkar nästan som att du pratar utifrån ett enskilt fall. Ska jag vara ärlig så skiner det ganska mycket okunnighet igenom dina inlägg...

Men herregud!
Blir så jäkla förbannad på att man helt plötsligt ifrågasätter min kunnighet!
Att man inte tycker som jag är en annan sak, det tycker jag vi ska disk för och nackdelar, men att göra påhopp. Blir besviken...
Har läst många inlägg här där folk reagerar på hur personangrepp ofta sker här på Buke!

Jag redogör härnedan för min kunnighet.
Jag har tävlat tom 1.40 både i sverige och utomlands, arbetat som beridare i Tyskland!
Tränat för Piia Pantsu, Jens och Peder Fredricsson samt även fått varit med vid ett tillfälle för Sylve Söderstrand.
En i familjen jobbar idag på en ATG klinik samt en vän jobbar som "hästveterinär" med egen klinik.
Min familj har sysslat med uppfödning av hbl i mindre skala.
Jag har haft eget företag inom just hästar och utbildning så jag vet en hel del, dock inte full lärd som man aldrig kan bli med hästar.
Man lär sig någort nytt varje dag!

Jag har både köpt och sålt en hel del hästar genom åren, jag har varit med när miljon hästar har sålts (Peder Fredricssons) samt har mängder av vänner inom hästbranschen som både sålt och köpt hästar av både privat personer samt näringsidkare!

Jag menar att man får i dagens läge en lika sammanfattande bes av en gårds bes OM du tar ut en behörig kunnig "hästvet" och att detta duger fint vid inte allt för dyra hästar!
Detta är MIN åsikt och vad jag har varit med om!

Men klinik är kanon att använda sig utav när det gäller lite dyrare hästar och oftast har man då redan i för väg bokat in en röntgen.
Det är oftast inget man bara kommer på vid en vanlig bes att oj, jag vill röntga oxå, har ni tid för det? Det har dem flesta kliniker INTE! Då får man återkomma i de flesta fallen och boka ny tid för även kliniker har tidsscheman och dagsplaneringar!

Jag tycker att det är upp till KÖPAREN att välja vart, oavsett om det är en billig häst el inte!
Om säljaren säger nej till ev röntgen, ja då är det nåt fuffens!
Som köpare anser jag dock att man alltid bör vara närvarande vid besiktningar!

En kunnig häst vet använder sig av dagens utställda jordbruks protokoll, likaså ska distrikstvet göra så, gör dem inte det ska man reagera!
Dessa protokoll är desamma som på klinik!

Att en klinik har andra förutsättningar?
Hm, ja det stämmer till viss del.

Bor du ute på landet i nåt gammalt hus med lösdrift och massa får gemensamt i ligghallen är det nog inte så lämpligt med gårdsbes där vet ska stå och arbeta och syna hästem...men det tycker jag är sunt hästvett.
Har du en bra stall så ser jag inga hinder alls till att man tar ut en veterinär.

Inget specifikt fall, min mamma har dock nyligen köpt en häst för 55.000kr med "vanlig" gårdsbes och vi var med givetvis och var nöjda med veterinärens undersökning.
Dock ville jag disk lite i frågan!:crazy:

Om man har en häst med ökad ledvätska, ja det är klart man vill röntga hästen, men detta är inget man bara märker av helt plötsligt utan detta finns och då vill man med säkerhet föra hästen till klinik och röntgen för att utesluta vissa saker.
Då ska man givetvis inte ta en gårds bes...sunt förnuft!
Jag skrev exakt det i ett tidigare inlägg, har man en fullt frisk häst för en mindre summa pengar så går en gårds bes lika bra, MEN om man har en skadad häst el en häst som visar defekt el markering, el är en dyrare häst så bör man åka till klinik där dem kan utreda närmare med tex hakar, grepp, röntgen osv!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Men det är väll hårda ord att kalla det båg .
Samtidigt kan jag tycka att lite kanske man ska välja sina ord som Moderator och att det kunde skilja så mycket kunde jag själv aldrig tänka mig mellan klinikbesiktningarna ?

Mia

Tack!:crazy:
Det räcker med ett vanligt att "priser skiljer sig i landet" som vi nu konstaterat!
Att kalla min prisuppgift båg är väl knappast sant? Vi har ju kommit med bevis att det faktiskt är så att det kan kosta upp till 2700kr på klinik för en vanlig bes!
När jag fick svar från andra att hej hallå, vi har fått betala 1500kr för en klinik bes så var jag först att praktiskt taget ursäkta mig med mitt påstående!
Det KAN faktiskt skilja sig i pris men jag kallar dem inte okunniga, att dem ljuger el är ute och cyklar!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Mantorp Atg tar 2713 kr för en vanlig vetrinärbesiktning utan några plåtar så inte är väll TS ute och cyklar med priserna .

Dock så verkar det skilja otroligt mycket var i Landet man bor och sen kan man väll tycka att alla ATG kliniker borde ha ungefär samma prisbild ?

Nu har Mantorp blivit fruktansvärt dyra sen man byggde om . Huuuaaa ;)

Mia

Exakt!:crazy:
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Bor du ute på landet i nåt gammalt hus med lösdrift

Haha, ja, jag bor på landet i ett gammalt hus, lösdrift har jag också (inga får dock). Du kan få numret till min husveterinär om du vill prata med henne om förutsättningarna hos mig :idea:.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag menar att man får i dagens läge en lika sammanfattande bes av en gårds bes OM du tar ut en behörig kunnig "hästvet" och att detta duger fint vid inte allt för dyra hästar!

Vad är en behörig veterinär? Jag trodde man var legitimerad veterinär och känner inte till behörighetsdetaljen.

Det är oftast inget man bara kommer på vid en vanlig bes att oj, jag vill röntga oxå, har ni tid för det? Det har dem flesta kliniker INTE! Då får man återkomma i de flesta fallen och boka ny tid för även kliniker har tidsscheman och dagsplaneringar!!

Det är inget problem jag upplevt, kanske för att jag anlitar en klinik som har möjlighet att vara lite flexibla för att kunden ska få service?


Om säljaren säger nej till ev röntgen, ja då är det nåt fuffens!

Inte alls, säljer jag en billigare häst låter jag inte köparen röntga. Ett fynd kan vara helt utan betydelse men resulterar ändå i reservationer vid en försäkringsändring, oftast en köpare som backar (trots att fyndet anses vara utan betydelse för användbarheten) och jag som säljare står med en utmärkt häst som är osäljbar.

Fungerar hästen och är igång på den nivå som jag är intresserad av ser jag inget hinder att köpa utan röntgen, och skulle själv som köpare förstå en säljare som inte är intresserad av det förfarandet.

Bor du ute på landet i nåt gammalt hus med lösdrift och massa får gemensamt i ligghallen är det nog inte så lämpligt med gårdsbes där vet ska stå och arbeta och syna hästem...men det tycker jag är sunt hästvett.

Vårt stall har varit hingststation åt två relativt kända hingstar, och är mycket väl fungerande (har tidigare huserat hästar på svår nivå hoppning och fungerat som tränings och tävlingsstall), men där finns absolut inget vettigt ställe att göra ett böjprov. Doserad asfaltväg anser jag inte vara vettigt för det ändamålet, särskilt inte med hagar på bägge sidor (ja, hästar blir distraherade).

Jag vill ha lugn, slät yta, bra resonans, tillgång till vettigt ljus och ljud och möjlighet att fördjupa undersökningen. Det dyra är inte att köpa hästen, det dyra är att hålla den. Och en krasslig häst för 100 000 kr kostar lika mycket att behandla som en krasslig häst för 5000 kr. Jag vill veta att hästen är frisk, därför anlitar jag veterinär.

Jag kan mycket väl - och har gjort så - köpt utan besiktning. Hellre utan besiktning än med gårdsbesiktning.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Titta en gång till i ditt startinlägg där du promt meddelar exakt kostnadsintervall för en klinikbesiktning. Att du sedan varit tvingad att backa är en annan sak.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Vad är en behörig veterinär? Jag trodde man var legitimerad veterinär och känner inte till behörighetsdetaljen.



Det är inget problem jag upplevt, kanske för att jag anlitar en klinik som har möjlighet att vara lite flexibla för att kunden ska få service?




Inte alls, säljer jag en billigare häst låter jag inte köparen röntga. Ett fynd kan vara helt utan betydelse men resulterar ändå i reservationer vid en försäkringsändring, oftast en köpare som backar (trots att fyndet anses vara utan betydelse för användbarheten) och jag som säljare står med en utmärkt häst som är osäljbar.

Fungerar hästen och är igång på den nivå som jag är intresserad av ser jag inget hinder att köpa utan röntgen, och skulle själv som köpare förstå en säljare som inte är intresserad av det förfarandet.



Vårt stall har varit hingststation åt två relativt kända hingstar, och är mycket väl fungerande (har tidigare huserat hästar på svår nivå hoppning och fungerat som tränings och tävlingsstall), men där finns absolut inget vettigt ställe att göra ett böjprov. Doserad asfaltväg anser jag inte vara vettigt för det ändamålet, särskilt inte med hagar på bägge sidor (ja, hästar blir distraherade).

Jag vill ha lugn, slät yta, bra resonans, tillgång till vettigt ljus och ljud och möjlighet att fördjupa undersökningen. Det dyra är inte att köpa hästen, det dyra är att hålla den. Och en krasslig häst för 100 000 kr kostar lika mycket att behandla som en krasslig häst för 5000 kr. Jag vill veta att hästen är frisk, därför anlitar jag veterinär.

Jag kan mycket väl - och har gjort så - köpt utan besiktning. Hellre utan besiktning än med gårdsbesiktning.


Behörig veterinär menas med legitimerad om man nu vill vara ord polis!;)

Nr 1) Du säger att kliniker är flexibla? Jag har varit med om exakt motsatsen. Kliniken har inte haft möjlighet att utföra röntgen då jag skulle köpa en häst som visade reaktion utan vi fick återkomma vid ett senare tillfälle! Detta vid en ATG klinik!

Nr 2) Som säljare bestämmer du givetvis om du vill låta röntga din häst efter förfrågan av köparen. Du kan neka med all rätt, det är din häst!
Om jag tittar på en häst, och jag skulle inte begära röntgen på en häst för 30.000kr men jag skulle begära det runt 100.000kr, om då säljaren nekar mig denna rätt, så skulle jag avböja och tacka för mig...och fundera starkt på vad som låg till grund för säljaren att neka detta!
Med stor sannolikhet skulle jag begrunna att det döljer sig något som säljaren är medveten el rädd för!
Tycker även jag att det är löjligt att röntga "billigare" hästar, fynd utan betydelse kan visa sig som medför reservation...men allt beroende på priset på hästen givetvis!

Nr 3) Din kommentar! Bara för att ditt stall fungerat som hingst station betyder inte det att ditt stall visar god kvalitet! Nu hoppar jag inte på dig personligen, du har säkert ett jättefint stall men jag menar att...
Jag har betäckt ston och varit hos VÄLDIGT kända hingsthållare där det sett rent utav förjä*ligt hos!

Feldoserade vägar? Men herregud, nån måtta får det väl vara!
En rak och jämn asfalterad väg duger absolut bra för att genomföra ett böjprov!

Dessutom kan hästarna tycka det är mkt mindre distraherande att få vara på hemmaplan istället för ett nytt ställe med nya hästar, och som många kliniker (mina erfarenheter av både Ulltuna i Uppsala, Bollerup samt ett antal ATG kliniker så som Gävle och Solvalla och Täbys klinik) så är det en annorlunda atmosfär, lite trångt kan tyckas och mkt liv och rörelse(då jag varit där).

Ett hemskt scenario var när jag var i Bollerup för ca 4 år sedan och skulle bes och röntga min häst, vi fick gå till nåt jäkla skjul där dem höll på med typ markarbete/vägarbete, var inte alls jämnt el ett bra underlag. Det rummet dem kände igenom hästen var jätte litet, hästen blev mkt stirrig och möttes i rummet av en annan häst som kom ut från röntgen rummet, ja det var ingen ordning alls, och detta på Bollerup kliniken med "riktiga" häst veterinärer.
Jag kände att jag hade lika gärna kunnat utföra en bes hemma med en simpel distriktare praktisk taget.

Att just ditt ställe inte lämpar sig för "gårdsbes", ja det är upp till dig. Alla har olika möjligheter och det hela handlar om sunt förnuft tycker jag.
Som min liknelse med att ha ett litet lösdrifts stall utan tillgång till ordentligt ljus och uppbindning, ja det är inte att föredra om man ska välja "gårdsbes".

Vad grunnar du på att köpa en häst hellre utan besiktning än MED gårdsbes.
Det var just detta inlägg och denna kommentar i en annan tråd som gjorde att jag postade detta inlägg.

Blir lite förvånad över detta men berätta gärna vad du grunnar det på.
Jag tycker helt klart hellre en gårds besiktning än ingen alls.
Finns otroligt mkt bra veterinärer som kommer ut och gör bra besiktningar på hemmaplan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Titta en gång till i ditt startinlägg där du promt meddelar exakt kostnadsintervall för en klinikbesiktning. Att du sedan varit tvingad att backa är en annan sak.

Ja för att det är detta jag vet om, jag har som sagt en i familjen som jobbar på en ATG klinik, min mamma köpte nyligen en häst så vi ringde runt till flera stationer samt distrikts vet för att få reda på pris då VI betalade besiktningen!

Sen därtill mina egna erfarenheter från tidigare samt vänner och bekantas berättelser!

Men nu fanns det ju några kliniker där det faktiskt kostat mindre än det jag skrev så då får man givetvis backa!:grin:
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Haha, ja, jag bor på landet i ett gammalt hus, lösdrift har jag också (inga får dock). Du kan få numret till min husveterinär om du vill prata med henne om förutsättningarna hos mig :idea:.

Ha ha, ja det är ju faktiskt så...alla har olika förutsättningar!:laugh:

Det kanske inte passar sig med en gårdsbes i ditt fall om du ska sälja en häst, men isf vet du nog bäst själv om det och bokar klinik bes!

Ett bra upplyst stall och en bra jämn asfalterad väg för böjprov samt ett bra ställe att longera hästen på så vips, goda förutsättningar för en bra besiktning av en häst. Givetvis ska veterinären vara kunnig därtill!:grin:
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Nr 1) Du säger att kliniker är flexibla? Jag har varit med om exakt motsatsen. Kliniken har inte haft möjlighet att utföra röntgen då jag skulle köpa en häst som visade reaktion utan vi fick återkomma vid ett senare tillfälle! Detta vid en ATG klinik! .

Jag skulle aldrig vända mig till en ATG-klinik, bl a av det skäl du anger - de jag har upplevt har grymt dålig kundservice. Det finns andra skäl också, men de lämnar jag utanför denna diskussion. Jag betalar inte för tjänster jag inte är intresserad av, och lämna pengar för sugig service är inget jag ägnar mig åt. Mina pengar lägger jag hos någon som har service, alltså en klinik som förstår mina behov och tillgodoser dem.

Nr 2) ...men jag skulle begära det runt 100.000kr, om då säljaren nekar mig denna rätt, så skulle jag avböja och tacka för mig...och fundera starkt på vad som låg till grund för säljaren att neka detta!.

Vid de beloppen kräver försäkringsbolaget oftast klinikbesitning, inte sällan med röntgen så det får givetvis bli en förutsättning för köp


Nr 3) Din kommentar! Bara för att ditt stall fungerat som hingst station betyder inte det att ditt stall visar god kvalitet! .
Du får faktiskt lita på att jag har ett fullt fungerande stall men som inte har tvångsspilta, superstrålkastare och gjuten bana för att springa. Det lämpar sig helt enkelt inte för besiktningar, även om det fungerar utmärkt för träning av högpresterande hästar.

Feldoserade vägar? Men herregud, nån måtta får det väl vara!.

Men nu får du ge dig, du är väl medveten om att varje fungerande asfaltväg är doserad?! Alltså inte lämplig för utvärdering av gångarter med eller utan böjprov.

Jag har varit på MÅNGA försäljningsstall, vanliga stall, tävlingsstall, större anläggningar etc som inte alls lämpar sig för gårdsbesiktning. Ännu mindre gör de små privata stallarna detta. Som flera veterinärer konstaterat; det är inte optimalt att göra besiktningar i fält. Jag litar på dem, anser de att deras bedömning inte är rättvisande under förhållanden som ges - varför skulle jag tvivla?

Du väljer att ge exempel på kliniker som inte fungerar - dem kan du väl inte utgå från?
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp