Vaccination!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 894
D

daysi

Hejsan....sitter nu och tittar på vacc.kortet. Gjorde om grundvaccinationen för ett år sedan, eftersom det gick ett par dagar över året mellan tidigare vaccinationer...

SÅhär ser det ut nu med grundvaccen:

10/3-04
15/4-04
14/10-04

Så ska hon ju revaccineras årligen...innebär det att hon måste vaccineras nu innan 10 mars? Isåfall är det ju bråttom!

Sv: Vaccination!

Om det är influensa ska du vaccinera om nu. Inte precis att det måste vara den 10:e, men du kanske ska boka tid med vet nu så den kommer ut och gör det. Gör inget om det går lite över tiden

Har inte det betydelse för tävling och sådär?

Med hästar är dom väldigt noga med att det inte får gå över årsdagen. Det har med tävlingar och sånt att göra precis som du skriver.

Som jag förstår det enligt mitt vaccinationsintyg så ska du inte vaccinera hästen igen förrän senast den 14/10. Så är det i alla fall gjort på min häst. Att man alltså räknar ett år från den sista sprutan i grunden. Men om du vill vara helt säker så föreslår jag att du ringer och kollar med din veterinär. Då kan det ju inte bli fel.

Jag tycker det låter mest logiskt - att vaccinera ett år efter sista sprutan. Har du varit på tävling med din häst och de godkänt ditt vaccintyg?

Nä, min häst är inte inriden så än så länge har jag inte varit på någon tävling med henne.

Kollade precis vaccinationsintyget på min gamla häst och där är vaccinationerna gjorda som jag skrev tidigare - alltså inom ett år efter den sista sprutan i grunden. Denna häst tävlade jag mycket och det var aldrig några problem.

OK, eftersom de flesta svarat att hon ska vacc. före 14/10, bör det ju vara så. Kikat runt på nätet, och där står det rätt så luddigt... Dock känns det mest logiskt.
Tack för alla svar!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 981
Senast: malumbub
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
40 369
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 890
Senast: AbCdE
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka