Vaccinationer (ej covid)

Jag skulle vilja fylla på min stelkramp och även vaccinera mig mot TBE och rabies, men har ingen koll på vart jag skulle vända mig.
Har annars tagit alla mina barnvaccinationer.
 
Behöver man fylla på barnvaccinerna förutom stelkramp? Samt om man fyller på stelkramp får man mot drifters samtidigt? Ser att flera skrivit att de fyllt på barnvaccinerna.

Stelkramp har jag fyllt på, samt hepatit a + b och tbe är taget och slutvaccinerat sas. Har även en del annat från resor men tyvärr noll koll.

Funderar på vilka mer som är vettiga att ta?
 
De obligatoriska skolvaccinerna, ingenting sedan dess. Det är ingenting jag överväger helller.
 
Jag skulle vilja fylla på min stelkramp och även vaccinera mig mot TBE och rabies, men har ingen koll på vart jag skulle vända mig.
Har annars tagit alla mina barnvaccinationer.
Bor du i en större stad brukar det finnas vaccinmottagningar, annars kollar du med din vårdcentral.
 
Behöver man fylla på barnvaccinerna förutom stelkramp? Ser att flera skrivit att de fyllt på det.

Stelkramp har jag fyllt på, samt hepatit a + b och tbe är taget och slutvaccinerat sas. Har även en del annat från resor men tyvärr noll koll.

Funderar på vilka mer som är vettiga att ta?
Difteri tror jag ska fyllas på vart 20e år.
Ska se om jag hittar rekommendationerna …
http://www.folkhalsomyndigheten.se/...ccinationer/rekommendationer-for-vaccination/
 
Har bara fått barnvaccinationerna man fick på 80-talet.
Jag missade andra dosen av MPR-vaccinet i 5e klass så har tänkt ta den men har inte blivit av hittills. Även tänkt fylla på difteri, den finns nog bara i kombo med stelkramp så får det på köpet.
Ska ta tbe också, är aldrig i naturen men det kan vara bra att ta den ändå, kanske vill ut i naturen nån gång.
Funderat på att ta bältrosvaccin, eftersom man kan få väldigt ont av bältros.
Jag har också funderat på bältrosvaccinet. Fick bältros får något år sen och det är inte kul. Man kan få det flera gånger så... Mina föräldrar har faktiskt tagit det, mkt pga att min mormor fick en nervskada (?) efter att hon fick bältros som äldre (nervskada =alltså smärtan i nerverna). Vaccinet är rätt dyrt dock.
 
Jag gjorde klart min TBE-vaccinering förra året för ett par år framåt, samt har vaccinerats mot hepatit B för många år sen.
 
Förutom barnvaccinerna har jag tagit mot svininfluensa, HPV, Hepatit A+B, tyfus, gula febern och stelkramp (var också för difteri plus något mer tror jag?). Kan ha tagit något mer som jag glömt :p
 
Obligatoriska är de ju inte men förstår hur du menar. :)
Har du inte ens tagit tbe? Du är väl mkt ute i naturen med hundarna.
Är de inte? Så lät det då på den tiden. Eventuellt var det bara någonting mor och far sa, annars hade det tagit hus i helvete kan jag tro. 😅
Nej, för mig är det värt risken, den känns rätt minimal. :)
 
Jag skulle vilja fylla på min stelkramp och även vaccinera mig mot TBE och rabies, men har ingen koll på vart jag skulle vända mig.
Har annars tagit alla mina barnvaccinationer.
Vårdcentralen har de vanligaste vaccinationerna. Jag kunde se på hemsidan vilka vaccinationer den vårdcentral jag är listad hos erbjuder.
För specielle resevacciner, rabies osv är det en vaccinmottagning du vänder dig till. Vaccindirekt eller Svea vaccin till exempel.
Sen finns även något som heter Fästingbussen åtminstone här i stockholm som brukar stå utanför köpcentrum och liknande då och då.
Även vissa apotek har möjlighet att vaccinera 😊
 
Fick grundvaccinationerna som barn, har sedan fyllt på med vaccin för stelkramp (vid olycka), Twinrix (hepatit A + B), BCG (tuberkulos, det var via utbildningen- tror inte att det rekommenderas längre), Pandemrix (svininfluensan, var gravid vid tillfället), påbörjat TBE- vaccinationen. Har även tagit resevaccin vid några tillfällen så som tex mot malaria, gula feber och tyfoidfeber.
Känner att jag ska, efter att ha läst i denna tråd, uppdatera mig om HPV-vaccinet :up:
 
De man får som barn, och nu TBE som jag får via jobbet.
Borde egentligen fixa påfyllning av stelkramp med tror jag, också en risk i jobbet och såsom jag förstått hjälper det inte att ta den om man redan råkat ut för något (rätta mig gärna!) Men att man ofta ger det ändå.
 
Är de inte? Så lät det då på den tiden. Eventuellt var det bara någonting mor och far sa, annars hade det tagit hus i helvete kan jag tro. 😅
Nej, för mig är det värt risken, den känns rätt minimal. :)
Nä, alla vaccineringar är frivilliga. För små barn bestämmer ju föräldrarna men äldre barn får kanske välja själva, beror på föräldrarna.
 
Fyllt på ”barn vaccin” plus stelkramp i ”närtid” och är fullt grundad mot TBE (även barnet), fick en spruta mot svinis och ibland tar jag mot influensa (fast jag inte brukar bli sjuk), tex när jag var gravid och erbjöds det.

Annat har än så länge inte varit aktuellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 553
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp