Vaccinationer (ej covid)

TBE är flera sprutor så jag skulle rekommendera att börja direkt. Vaccinet ges enligt följande:
  • Om du är under 50 år får du tre doser under det första året.
  • Om du är 50 år eller äldre får du fyra doser under det första året.
  • Dessa tre doser (eller fyra om du är över 50 år) skyddar dig i tre år.
  • Efter tre år kan du få en påfyllnadsdos.
  • En påfyllnadsdos vart femte år rekommenderas för att bibehålla skyddet
För att kroppen ska kunna bygga upp ett skydd mot TBE behövs flera doser av vaccinet. Vaccinationen bör därför påbörjas i god tid före fästingsäsongen, och även om du inte hinner ta alla dina doser innan dess får du ett skydd inför säsongen redan efter andra dosen. https://mindoktor.se/vaccination/vaccin-tbe
Aha såg att jag var tvåa på bollen...
 
Förutom barnvaccinationerna så brukar jag vaccinera mig mot influensan då och då (2020 blev det inte av men då satt jag å andra sidan bara hemma också).

Är vaccinerad mot TBE, hepatit A+B, pneumokocker. Överväger vaccin mot bältros men borde prata med nån läkare om saken och har inte haft ork.
 
Jag har som de flesta i Sverige fått ett gäng vaccinationer som barn. Som vuxen har jag fyllt på med polio och stelkramp. Den sistnämda flera gånger dels pga klantig och dels pga resor. Vaccination mot svininfluensa när den var aktuell.

i år har det formligen exploderat! Tre sprutor mot covid, den tredje pga att jag är 65. En spruta mot den årliga influensan. Slutligen så påbörjade jag en vaccination mot TBE i slutet av sommaren och har nu fått två och ska ta den tredje i mitten på december... Sju (7) sprutor på 8 månader!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 535
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp