Vaccinationer (ej covid)

TBE, Hepatit A + B och HPV för min del. Släkten bor i TBE-tätt område, och jag reser mycket. HPV-vaccinet tog jag efter sexdebut, tror jag var runt 20? Tänkte att någon nytta kunde det kanske göra oavsett om jag hade sexdebuterat eller inte.
 
Utöver de vanliga vaccinen man får som barn var jag tvungen att vaccinera mig mot meningokocker/hjärnhinneinflammation för att få lov att plugga i Storbritannien.

Jag har också tagit HPV-vaccin samt svininfluensavaccinet, och för ett par år sedan fick jag påfyllning av stelkrampsvaccin efter att ha blivit riven i ögat av en katt.

Just det, tror jag fick ta något innan vi reste till Sydafrika på semester också... Kan det ha varit Hepatit A kanske?
 
Åh, jag har så dålig koll på detta, hur länge räcker sprutorna man fick i skolan? Som jag knappt vet vilka de är.. I vuxen ålder har jag vaccinerat mig mot rabies samt hepatit A och B. Kommer ta TBE i vår eftersom det är så mycket fästingar i Roslagen där jag håller till sommartid.
Det beror lite på hur gammal du är vad du fick för vaccinationer som barn. MPR-vaccinet (mässling, påssjuka, röda hund) ger livslång immunitet och behöver inte "fyllas på". Stelkramp kan vara idé att fylla på vart 20:e år ungefär.
 
  • TBC-vaccin
  • Boostrix (difteri, stelkramp)
  • MPR i vuxen ålder eftersom jag tydligen inte haft röda hund
  • Säsongsinfluensa de senaste åren
  • Hepatit A+B
  • Stamaril (Gula febern)
  • Två olika mot smittsam hjärnhinneinflammation, minns inte namnen.
  • Vivotif (tyfus)
  • Dukoral (kolera) har jag druckit inför resor några gånger
Har rest en del med jobbet, hade entusiastisk företagsläkare som ville att vi skulle ha bra skydd.

Edit: svininfluensavaccinet tog jag också.
 
I vuxen ålder mot TBE och påfyllning av stelkramp. Tillhör ingen riskgrupp så influensa har aldrig slagit mig att jag skulle ha behov av att vaccinera mig mot.
 
Det beror lite på hur gammal du är vad du fick för vaccinationer som barn. MPR-vaccinet (mässling, påssjuka, röda hund) ger livslång immunitet och behöver inte "fyllas på". Stelkramp kan vara idé att fylla på vart 20:e år ungefär.
Jag fyller 33 i år, så jag antar att det är dags för stelkramp. Tog alla vaccinationer som erbjöds i skolan och fick alla som skulle ges som barn enligt mina föräldrar.
Får passa på att fråga när jag ändå ska fylla på TBE.
 
Jag är vaccinerad mot TBE på grund av att jag bor på landet och inte vill dö. Är vaccinerad mot HPV för att om jag älskar någon så mycket att jag vill ha sex med dem vill jag såklart inte smitta dem med en potentiellt dödlig sjukdom.

Är vaccinerad mot några mer ovanliga sjukdomar på grund av utlandsvistelse. Däremot inte rabies, men vid minsta risk skall jag ta det. Stelkramp likaså. Varför inte, liksom? Hade det gått att få tag på smittkoppsvaccin hade jag tagit det med. Jag är mycket glad i vaccin :D
 
Jag fick alla de vaccin som erbjöds som barn. Behövde inte fyllas på med TBC, när det kollades.
Har fyllt på med stelkramp, men det börjar bli väldigt länge sedan nu. (30-årsintervaller rekommenderades senast jag kollade upp det så det börjar väl bli dax igen)
Var den enda i familjen som inte tog mig iväg för att få svininfluensavaccin när det var aktuellt. (blev bara inte av)
Fick säsongsinfluensa-vaccin i november.
 
TBE pga hur jävla illa det kan bli om man får det. Och är ju i skogen en massa, har hund. Stelkramp efter en hund bet mig.

Fick också det failade pandemrix, i efterhand en dålig idé men jag verkar ha klarat mig utan men.
 
Har följt vaccinationsprogrammet som barn. Har i vuxen ålder vaccinerat mig mot TBE, svininfluensa, fyllt på stelkramp, difteri, kikhosta och BCG.
 
Jag har tagit det som erbjöds som barn. Till det har jag fyllt på stelkramp en gång samt vaccinerat mig mot Hepatit efter att ha stuckit mig på smutsig kanyl.
 
Inget sedan jag blev stor o stark nog för att protestera,så jag har bara vacc som man fick upp till 14 års ålder.
 
Utöver vaccinationsprogrammet som barn har jag vaccinerats mot: TBE, Hepatit A och B, HPV, fyllt på för stelkramp, Dukoral (kolera), tyfoidfeber, japansk encefalit (japansk hjärninflammation), meningokocker/hjärnhinneinflammation, influensaviruset vissa år och troligen något mer.

Flera av vaccinerna har jag tagit pga. studier i USA (påfyllnaden av stelkramp samt meningokocker/hjärnhinneinflammation var krav, tror även jag tog något ytterligare vaccin som jag glömt) eller för resa i Asien (Dukoral (kolera), tyfoidfeber, japansk encefalit (japansk hjärninflammation)).
 
Tuberkulos och hepatit. Fyllt på med stelkramp r/t hästbett.
Följt vaccinationsprogrammet som barn (f. 1983).
 
Jag är grundvaccinerad som barn, tog en påfyllnadsdos för några veckor sen bara på grunden, är vaccinerad mot tbc som barn och hep A+B som vuxen.
 
Har bara fått barnvaccinationerna man fick på 80-talet.
Jag missade andra dosen av MPR-vaccinet i 5e klass så har tänkt ta den men har inte blivit av hittills. Även tänkt fylla på difteri, den finns nog bara i kombo med stelkramp så får det på köpet.
Ska ta tbe också, är aldrig i naturen men det kan vara bra att ta den ändå, kanske vill ut i naturen nån gång.
Funderat på att ta bältrosvaccin, eftersom man kan få väldigt ont av bältros.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 553
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp