Vaccinationer (ej covid)

Är de inte? Så lät det då på den tiden. Eventuellt var det bara någonting mor och far sa, annars hade det tagit hus i helvete kan jag tro. 😅
Nej, för mig är det värt risken, den känns rätt minimal. :)

Vi sysslar inte med kroppsliga tvång i Sverige (med några få undantag under tvångslagstiftning). All vård är frivillig, både förebyggande och behandlade :)
 
Förutom de vaccin jag fick som barn har jag inte tagit några andra vaccin.

Fick dock vaccin mot röda hund efter min förlossning för fyra år sedan. Blev tydligen inte vaccinerad mot det som barn.
 
Tog mot rabies för många år sen, genom jobbet. Numera får jag inte ta det vaccinet, inte heller får jag vaccinera mig mot TBE, tyvärr.

Tog vaccin mot säsongsinfluensa i november förra året (2020). Bör egentligen ta det varje år pga riskgrupp pga medicinering, men brukar inte. Just nu med corona tyckte jag fick det var viktigt för att inte riskera få det och behöva belasta vården ytterligare.

Är TBE pga dina mediciner? I så fall ligger ju jag pyrt till vad gäller den också... fan.
 
@Malibu_Stacy: Jag är vaccinerad mot Hep B och pneumokocker (lunginflammation) pga mina mediciner och sjukdom. En booster med stelkramp också när jag körde in en pinne i benet när jag jobbade. Sedan givetvis säsongsinfluensan. Jag måste ta tag i TBE-vaccinationen också.

Sedan är jag ju så gammal att jag fick mot TBC och smittkoppor (som inte tog, jag är född immun) när jag var bebis ;)
 
Hade det gått att få tag på smittkoppsvaccin hade jag tagit det med. Jag är mycket glad i vaccin :D
Inte ens sjukdomen smittkoppor finns ju längre så det blir nog svårt! ;) Jag är född 1971 och vaccinerades mot smittkoppor som liten, tror att vi var en av de sista årskullarna som vaccinerades mot det.
 
Inte ens sjukdomen smittkoppor finns ju längre så det blir nog svårt! ;) Jag är född 1971 och vaccinerades mot smittkoppor som liten, tror att vi var en av de sista årskullarna som vaccinerades mot det.
Den finns, men bara i labb. Det finns även en plan från FHM om hur alla skall vaccineras om sjukdomen tar sig ut från sagda labb igen. Jag hade varit mycket gladare med vaccin i mig än utan oavsett. Hade gärna haft poliovaccin också (polio är nära nog utrotat) och massa andra ovanliga sjukdomar. Men så är jag en av de extremt få som till exempel tar på bältet i bussen och läser instruktionerna för nödlandning i flygplan. Jag är inte orolig eller nojig, men jag tycker om att leva och eftersom vaccin inte gör någon skada vill jag gärna ha dem. Lite för att det känns coolt att veta att mitt immunförsvar har koll och för att vetenskapen i sig ger mig glädje.
 
Vaccinerad mot TBE, Hepatit A+B, mot pneumokocker och mot rabies. Tog mot svininfluensan också och brukar vaccinera mig mot influensan när det vaccineras på jobbet.
 
Bara vanliga vaccinationsprogrammet plus pandemrix.
Har tänkt vaccinera mot TBE men inte kommit loss!
Kommer även vaccinera mot covid när jag får 😊
 
Den finns, men bara i labb. Det finns även en plan från FHM om hur alla skall vaccineras om sjukdomen tar sig ut från sagda labb igen. Jag hade varit mycket gladare med vaccin i mig än utan oavsett. Hade gärna haft poliovaccin också (polio är nära nog utrotat) och massa andra ovanliga sjukdomar. Men så är jag en av de extremt få som till exempel tar på bältet i bussen och läser instruktionerna för nödlandning i flygplan. Jag är inte orolig eller nojig, men jag tycker om att leva och eftersom vaccin inte gör någon skada vill jag gärna ha dem. Lite för att det känns coolt att veta att mitt immunförsvar har koll och för att vetenskapen i sig ger mig glädje.
Jag tror faktiskt att jag är vaccinerad mot polio också :D Och tar på mig bältet i bussar!

Intressant, det där med att ha kvar sjukdomen i labb - för att ha som biologisk krigföring eller för att ha kvar ett vaccin "utifall att"?
 
Jag tror faktiskt att jag är vaccinerad mot polio också :D Och tar på mig bältet i bussar!

Intressant, det där med att ha kvar sjukdomen i labb - för att ha som biologisk krigföring eller för att ha kvar ett vaccin "utifall att"?
Som biologisk krigföring var nog inte syftet när den sparades (finns på fem labb runt om i världen om jag inte missminner mig) och om någon skulle få för sig att släppa ut den så hade det ju blivit biologisk krigföring mot alla, överallt. Så den har väl mest sparats för forskning vad jag förstår, och med det finns en yttepytterisk att den kan återkomma.
 
Som biologisk krigföring var nog inte syftet när den sparades (finns på fem labb runt om i världen om jag inte missminner mig) och om någon skulle få för sig att släppa ut den så hade det ju blivit biologisk krigföring mot alla, överallt. Så den har väl mest sparats för forskning vad jag förstår, och med det finns en yttepytterisk att den kan återkomma.
Alternativet hade ju varit att förstöra den överallt!
 
Alternativet hade ju varit att förstöra den överallt!
Jag skulle precis in och rätta migsjälv! Citerar wikipedia:

The last case of smallpox in the world occurred in an outbreak in the United Kingdom in 1978. A medical photographer, Janet Parker, contracted the disease at the University of Birmingham Medical School and died on 11 September 1978. Although it has remained unclear how Parker became infected, the source of the infection was established to be the smallpox virus grown for research purposes at the Medical School laboratory. All known stocks of smallpox worldwide were subsequently destroyed or transferred to two WHO-designated reference laboratories with BSL-4 facilities – the United States' Centers for Disease Control and Prevention (CDC) and Russia's State Research Center of Virology and Biotechnology VECTOR.
WHO first recommended destruction of the virus in 1986 and later set the date of destruction to be 30 December 1993. This was postponed to 30 June 1999. Due to resistance from the U.S. and Russia, in 2002 the World Health Assembly agreed to permit the temporary retention of the virus stocks for specific research purposes. Destroying existing stocks would reduce the risk involved with ongoing smallpox research; the stocks are not needed to respond to a smallpox outbreak. Some scientists have argued that the stocks may be useful in developing new vaccines, antiviral drugs, and diagnostic tests; a 2010 review by a team of public health experts appointed by WHO concluded that no essential public health purpose is served by the U.S. and Russia continuing to retain virus stocks. The latter view is frequently supported in the scientific community, particularly among veterans of the WHO Smallpox Eradication Program.
 
Det jag fick som barn, polio, kikhosta och vad det nu kan ha varit. Minns röda hund i mellanstadiet, många fick också mässlingen men det hade jag som fyraåring.

För drygt 30 år sen fyllde jag på tbc och stelkramp.

Fick fågelinfluensan via jobbet.

Fick ny stelkramp - 14 då jag höll på att få blodförgiftning.

TBE har jag aldrig tänkt på eftersom jag bara fått en endaste fästing i hela mitt liv trots över 50 somrar i Stockholms skärgård.

Hade tänkt att ta influensan i höstas, men influensan hann före.

Kommer att få covid-19 via jobbet men vet inte när ännu.
 
Vi sysslar inte med kroppsliga tvång i Sverige (med några få undantag under tvångslagstiftning). All vård är frivillig, både förebyggande och behandlade :)
Vi var tvungna att ha med en underskriven lapp om att målsman godkände vaccinationen för den dos vi fick i 4an.

Jag minns ingenting sådant, bara intrycket av att det ingick i skolplikten.
Å andra sidan är det möjligt att jag var för traumatiserad för att lägga märke till detaljer. :angel:
 
Hmm.... det du citerar låter preciiiis som om USA och Ryssland vill ha det kvar för att kunna hota med biologisk krigföring... Men jag kanske är paranoid?
Du är inte paranoid. Det är samma som med kärnvapen. Ingen vill vara först med att göra sig av med det. Tyvärr.

Folkhälsomyndigheten skriver:

Under början på 2000-talet ökade hotet om att smittkoppor skulle användas som ett terrorvapen. Utvecklingen av nya vaccin tog åter fart och många länder utökade sina förråd av vaccin. I USA inleddes också ett omfattande vaccinationsprogram av militär och sjukvårdspersonal. Många länder bland dem Sverige har utarbetat särskilda planer för hur smittkoppor skall bekämpas om den åter skulle dyka upp.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 552
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp