Vaccinationer (ej covid)

Fick för smittkoppor och kikhosta som barn, sen har jag haft röda hund, vattkoppor och påssjuka. Tog vaccin mot mässlingen bara för några år sedan då jag inte lyckades få det som barn trots att jag tussades ihop med varenda barn som var sjuk i det. Ja på den tiden skulle man ha alla barnsjukdomar.
 
I vuxen ålder: säsongsinfluensa, TBE och pneumokocker. När jag fått min andra covid- spruta tänker jag även vaccinera mig mot bältros. Det vill jag verkligen inte ha.
 
Har förutom vaccinationerna jag fick som barn också vaccinerats mot Hepatit A+B samt mot TBC. Hepatitvaccinationerna tog jag innan resa till Australien och TBC vaccinerades jag mot under min utbildning. Brukar ta influensavaccinationen varje år, dock ej 2020, var mycket annat då så det föll bort. :D

Är också covid-vaccinerad.
 
Den här tråden påminde mig om att jag måste ta en MMR booster! Tydligen har mitt skydd mot mässling försvunnit (fullt vaccinerad som barn: läkaren beställde titre test med min blodpanel förra året då det var mycket snack om mässling på campus och upptäckte att jag inte hade antikroppar längre) så jag måste fylla på så fort jag är vaccinerad mot covid och kan gå tillbaka till vanliga doktorn utan en massa videomöten först. Tack för påminnelsen!

(Kallas den för trippeln i Sverige? Mesales mumps rubella.)
 
Den här tråden påminde mig om att jag måste ta en MMR booster! Tydligen har mitt skydd mot mässling försvunnit (fullt vaccinerad som barn: läkaren beställde titre test med min blodpanel förra året då det var mycket snack om mässling på campus och upptäckte att jag inte hade antikroppar längre) så jag måste fylla på så fort jag är vaccinerad mot covid och kan gå tillbaka till vanliga doktorn utan en massa videomöten först. Tack för påminnelsen!

(Kallas den för trippeln i Sverige? Mesales mumps rubella.)
Den kallas MPR i Sverige.
 
Jag har fått de vaccinationer man får som barn. Sen har jag tagit influensavaccinationen sen jag började jobba inom vården. I övrigt har jag inte behövt ta så har inte funderat så mycket på det. :)
 
Förutom barnvaccinationerna (i vilka kikhosta av någon anledning inte ingick för just min årskull, vilket jag inte kände till förrän jag blev smittad som 20-åring... rekommenderas inte) så har jag i vuxen ålder vaccinerats mot svininfluensa, TBE, och okänt antal sjukdomar när jag skulle till Thailand (vet att rabies ingick för sköterskan berättade skräckhistorier om det medan hon gav mig sprutan :D).

Tillhör riskgrupp så tar säsongsinfluensavaccin varje år, och väntar otåligt på Covidvaccinet, som jag dock får ta samtidigt som alla andra eftersom Västra Götaland har bestämt att det är för jobbigt att bry sig om riskgrupper som behandlas i primärvården:grin:
 
Har barnvaccinationerna dock inte mit HPV då det ju kom senare. Tog mot Hepatit B och TBC i samband med utbildning. Tagit boosterdos mot stelkramp förra våren då min häst råkade bita litet hål så läkaren tyckte att jag bums skulle ha det i och med riskerna vid hästhantering och inte hade fyllt på sedan jag var 10 (drygt 20 år). TBE funderar jag på då vår region har fått fler TBE-fall än tidigare...
 
Det ar sa lange sedan att jag inte har en aning om vilka vaccinationer jag fick som barn. Jag har under de senaste 30 aren, eller sa, vaccinerats mot allt fran gula febern, Typhoid, meningitis, rabies, hepatitis (mer an en sort) till Covid-19. Det finns sakert flera jag glomt ocksa. Jag har fatt pafyllning av stelkramp lite da och da 🧐 vissa kallar mig klumpig da jag ofta star i vagen for saker som gor illa mig ... eller stiger pa dem.:cautious: Jag tillhor verkligen de som behover all hjalp hon kan fa.:p
 
Alla barnvaccinationer och påfyllningar av stelkramp. Sedan hepatit a och b pga jobbet samt mot fågelinfluensa eftersom dåvarande jobb var epidemiavdelning vid eventuell smitta.

Sen tar jag varje år influensavaccin och sen har jag naturligtvis båda covidvaccin doserna och kommer fylla på varje år antar jag.
 
Jag fick en extra spruta mot stelkramp eftersom det var osäkert om jag hade fullt skydd eller inte när jag blev biten av en hund. Har bestämt mig för att fixa TBE också.
 
Jag har de man fick i skolan, men sen är jag även vaccinerad för TBE, Hepatit A och B, Covid-19, booster stelkram eftersom jag blev hundbiten för några år sedan. Jag har även tagit Ducoral för turistdiarre men den försvinner ju efter ett par veckor så den är helt värdelös egentligen.

HPV kom inte förrän jag var sexuellt aktiv, men nu har jag lärt mig i denna tråden att det kanske går att behandla mina aggressiva cellförändringar med det så nu ska jag fråga nästa gång jag är där.
 
Senaste vaccineringen (borträknad covid) fick jag när jag var 11-12 (stelkramp) så det är ju 25 år sen… hur gick det till O_o?

Jag har bestämt mig att vaccinera mig mot TBE till nästa säsong (eller det kanske inte är som när man ger bravecto till hundarna, att man ger när fästingarna kommer fram, utan att man kan vaccinera sig när som helst på året :D?) och den här tråden har fått mig att fundera på om HPV är en bra idé att ta också, om det är så att det ger skydd mot cellförändringar även efter sexuella debuten?

Minns att när det kom så skulle man ta det så tidigt som möjligt och innan sexuell debut för att det skulle vara effektivt, men det låter på det ni skriver som att en rejäl utveckling skett! Värt att fundera på…
 
Utöver ”barnvaccinationerna” har jag tagit en första spruta mot hepatit A och B, blev dock aldrig av att jag tog andra, så skyddet är väl borta nu. TBE har jag också tagit första, tog i våras men fick sen inte ta andra pga graviditet, så den får fyllas på i vinter istället (ingen aning om det räcker med andra då eller om jag får börja om). Ja, och mot covid-19 nu då.

@Miao TBE-vaccinet ska du ta i god tid innan fästingarna kommer fram för att ha ordentligt skydd! Börjar du först på våren har du inte fullt skydd förrän slutet av sommaren (i och med att det är två sprutor), så börja senast i vinter för att vara säker (och ja, du kan lika gärna börja nu). :)
 
Senaste vaccineringen (borträknad covid) fick jag när jag var 11-12 (stelkramp) så det är ju 25 år sen… hur gick det till O_o?

Jag har bestämt mig att vaccinera mig mot TBE till nästa säsong (eller det kanske inte är som när man ger bravecto till hundarna, att man ger när fästingarna kommer fram, utan att man kan vaccinera sig när som helst på året :D?) och den här tråden har fått mig att fundera på om HPV är en bra idé att ta också, om det är så att det ger skydd mot cellförändringar även efter sexuella debuten?

Minns att när det kom så skulle man ta det så tidigt som möjligt och innan sexuell debut för att det skulle vara effektivt, men det låter på det ni skriver som att en rejäl utveckling skett! Värt att fundera på…
TBE är flera sprutor så jag skulle rekommendera att börja direkt. Vaccinet ges enligt följande:
  • Om du är under 50 år får du tre doser under det första året.
  • Om du är 50 år eller äldre får du fyra doser under det första året.
  • Dessa tre doser (eller fyra om du är över 50 år) skyddar dig i tre år.
  • Efter tre år kan du få en påfyllnadsdos.
  • En påfyllnadsdos vart femte år rekommenderas för att bibehålla skyddet
För att kroppen ska kunna bygga upp ett skydd mot TBE behövs flera doser av vaccinet. Vaccinationen bör därför påbörjas i god tid före fästingsäsongen, och även om du inte hinner ta alla dina doser innan dess får du ett skydd inför säsongen redan efter andra dosen. https://mindoktor.se/vaccination/vaccin-tbe
 

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 522
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp