Vaccinationskravet för tävling

Asa_S

Trådstartare
Är det ändrat? Jag är helt bombsäker på att det var 2 sprutor med 6 veckor (ca) och sedan 6 mån och därefter 1 år. När jag läser på Ridsportförbundets hemsida finns inte den tidigare spruta 3 med, utan bara 1 o 2 och sedan efter ett år.

Jag är ju fullt läskunnig men vill någon vara snäll och bekräfta att man inte behöver vaccinera om efter 6 mån - rätt var det är har jag väl hittat in på någon inaktuell sida (googlade) och kommer på tävlingsplats med ogiltigt vaccinationsintyg.

Sv: Vaccinationskravet för tävling

För tävling behöver du inte vaccinera om efter 6 mån. Däremot rekomenderar vaccintillverkarna att man gör det för att få ett fullgott skydd.

Jepp, måste vara ändrat för i de nya vaccinationsintygen står det spruta 1 och 2 och sen trean först efter ett år.

"Enligt det internationella förbundet, FEI:s bestämmelser gäller en 6-månaders intervall för vaccinering mot hästinfluensa på internationella tävlingar"

Men om hästen inte tävlas på den nivån, eller du inte har några planer på att hästen ska nå till den nivån, så måste du inte vaccinera efter ett halvår. Men det skadar ju inte.

Det kan skilja mellan olika vaccin hur många vaccinationer som ingår i grundvaccinationen.

Det kan även skilja mellan olika förbund vad som gäller. Inom SVRF är det en grundvaccination med 4-6 veckors mellanrum därefter årligen. Inom galoppen är det grundvacc med 4-6 veckors mellanrum, spruta nr 3 efter 6 mån och därefter var 6e månad upp till 3 års ålder sen årligen.

Det stämmer säkert, jag har bara koll på SVRF, eller hade ska jag väl säga eftersom jag fortfarande trodde det var 6 månader till spruta 3 tills jag läste i det nya intyget - som troligen är utgivet från tillverkare av ett specifikt vaccin, jag är för lat för att gå och hämta det och titta :D

Jag är hyffsat säker på att det varit så i minga år tillbaka, alltså att det bara krävs tre sprutor. Jag VET att bestämmelserna var sådanna för tre år sedan i alla fall (när vi grundvaccinerade den ena). Dock reagerade veterinären på att vi ville ha sprutan först efter ett år och inte sex månader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
18 024
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är... 43 44 45
Svar
893
· Visningar
23 441
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
17 040
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck