Vaccinera mot Botulism!

Arabis

Trådstartare
På tal om annat.
Jag har aldrig fodrat med hösilage innan & vet inte så mkt om varken fodret eller vaccinet.
Har läst lite här på trådar & så.
Hur många vaccinerar, hur många gör det inte??
Vad ska man vara uppmärksam på? Hur stora är riskerna med botulism?
Dessa balar jag tänkt köpa är ju ompressade & då oxå upprullade en gång. Hade där varit ngt olämpligt i balen borde det ju upptäckts då, eller??
Vad är riktigt dåligt & vad kan man sortera bort?
Har sett vitt på en del balar ibland, ( som kompisar haft).
Kan man sortera bort det & fodra med resten?

* vet inte så mkt* :confused:
 
jag har inte vaccinerat än, men ska göra det.
när det gäller fodret så kan du inte se på det om det är dåligt, botulinum varken luktar eller syns. även om balarna är ompressade så tror jag inte att man hade upptäckt det "olämpliga", det kan ju vara en lite mus eller lite jord...och balen är ganska stor :smirk:
jag vet inte heller så mycket om just ensilage, men det finns det andra här som gör!
 
Det vita i hösilagebalarna är vinsyra och inte farligt, om du luktar på det så luktar det jäst vin.
Mögel luktar illa + det är grönt.

Alla hästarna i mitt stall är vaccinerade mot botulism, jag ser det som en extra livförsäkring.

/Frida
 
Att vaccinera mot Botulism var mitt livs största misstag då min 21 åriga, välmusklade hbl valack blev allergisk mot vaccinet och fick muskelinflammationer. Trodde han hade sträckt sig i hagen så han fick vila några veckor. Tappade varenda muskel. Sedan åkte vi till Åby ATG klinik med honom, fick antibiotika och var frisk efter en vecka, men han har ännu inte fått tillbaka alla muskler och kommer troligen inte att få det nånsin, han är 22 nu.

Har flera kompisar vars hästar blivit dåliga och ATG veterinären avrådde från vaccination, då riskerna för reaktioner är stora och vaccinet bara täcker en av åtta former av Botulism och skyddar dessutom inte heltäckande.

Så det var första och absolut sista gången jag vaccinerar min häst mot Botulism! Kommer inte vaccinera någon framtida häst heller. Jag håller mig till Influensa och Stelkramps vaccin.Det är tillräckligt höga risker med dem!

/TIGERHEART
 
Jag vaccinerar INTE.

Egentligen skulle jag såklart VILJA det. Men eftersom de envisas med att ha botulismvaccinet i förpackningar om FEM doser, och öppnad förpackning måste förbrukas på en gång så fungerar det inte ekonomiskt. Jag har bara två hästar, och vaccinet är inte direkt billigt, så jag skulle bli ruinerad om jag ska köpa 3*5 doser (tre sprutor i grunden för botulism).

Ingen annan här vill vacc, så jag kan inte dela med någon heller.

Att vara medveten om är också att det tar ett bra tag innan man uppnått fullgott skydd, tror det är efter andra sprutan, och det är ju ett tag mellans pruta 1 och 2.

Botulismvacc skyddar mot EN typ av botulism (det finns flera), det är dock bara den som hitills konstaterats på häst i Sverige.

Risken för botulism minskar om du har en TS-halt på över 60%. Vid TS-halt över 70% blir dock hösilaget känsligare, så det är en balansgång.

Vita små prickar på hösilaget är jästsvamp och ingen som helst fara. Är det mycket kan man ta bort den sektionen och lite innanför och använda resten av balen. Svarta eller gröna prickar däremot, eller mycket vitt mer åt "luddhållet" är mögel och då ska du kassera hela balen (eftersom du har småbal, är det storbal kan man om man vill chansa ta bort det dåliga plus en stor del runtomkring. Jag kasserar dock hela storbalar med om jag hittar dåligt).

Luktar balen konstigt så använder jag den inte heller.

problemet med just botulism är att eländet INTE märks. När man använt 3/4 av balen och hittar en död råtta tex är ångesten ganska stor kan jag säga (det har hänt mig, använt 3/4 av ens storbal, hur fräsch som helst. Så hittade jag en halv råtta i balen. TVÄRPANIK var bara förnamnet, men lyckligtvis fick ingen av mina botulism)

Sen, det är sett till antalet hästar som äter silage FÅ fall av botulism i Sverige, men det är en fruktansvärd sjukdom med nästan 100% dödlighet, så kan man vaccinera så bör man!

För att göra det hela intressantare så har det inrapporterats en del ganska kraftiga biverkningar på botulismvaccinet..

Risk vs Vinst helt enkelt, som alltid...

(När jag 01 pratade med X veterinärer ang vacc så svarade de allihopa, inkl SVA att risken var otroligt, fantastiskt liten att man skulle åka på botulism av ett hösilage med en TS-halt kring 65%, och att risken faktiskt var större för biverkningar av medicinen. Men påpekade att OM hästen nu har maxad otur och får botulism så är det en fruktansvärt hemsk sjukdom, inte minst för djurägaren som tvingas se på. Jag bara delger den här informationen, den är INTE för att påverka någon att INTE vaccinera!)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 145
Senast: Snö
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 239
Senast: Trissa
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp