Vaccinera mot botulism?

Behovet av försvar kan bero på mängden inlägg som antyder att man är en dålig hästägare om man inte vaccinerar.


Som sagt tidigare i tråden så väljer man bäst själv med egen motivering utifrån sig själv, och skuldbeläggande kommentarer i sammanhanget tycker jag är förkastliga .
 
Det är dyrt med hästar, de flesta vill sina hästar väl men de allra flesta har begränsat med pengar. Det gäller att avgöra vad som är bäst för hästen inom sin budget. Ska man vaccinera för en minimal risk eller förbättra stängsel för att minska en större risk? Eller installera frostfritt vatten eller vaccinera?

Ja man kan tycka att alla borde ha råd med allt, men få har råd med det bästa stängslet, den bästa transporten, det bästa staketet, den bästa maten, det bästa stallet den bästa sadeln osv... Det blir ganska många måsten, man måste ha en bra sadel, hästen måste få bra mat, hästen måste få bra hovvård men efter det kommer många bra och ha.

Man gör det bästa av sin budget utifrån sina förutsättningar och erfarenheter.

Ja, jag har heller inte vänt mig emot det. Jag har svarat hur jag resonerar och varför. Och att andra kan resonera annorlunda och det är helt okej för mig.
 
Min ena är vaccinerad, den andra inte. New foresten stod i ett stall ned hösilage när jag köpte henne (ingen av mina hästar var vaccinerade mot något när jag köpte dem, den stora var ett och ett halvt och shettisen sex år då), och när hon ändå är grundvaccinerad har jag bara fortsatt. Dock tål hon inte hösilage för magen, så efter att jag flyttade till eget (och även i förra stallet) har hon enbart ätit torrhö. Frågade veterinären när jag skulle grundvaccinera shettisen om hon tyckte det var lämpligt och det tyckte hon inte när han också lever på samma torrhödiet. Men nu ångrade jag mig nästan om hästar kan få botulism även av torrhö, det hade jag ingen aning om. :eek:
 
Förr gjorde vi det - 15 år sen. Då var det ofta ganska blött hösilage och ibland tom ensilage. Numera gör vi det inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 868
Senast: lillaP
·
Hästvård Är så att vi i dagarna börjat ge små mängder hösilage till min häst då höet vi har är väldigt dammigt och orsakat hosta hos flera. Saken...
Svar
3
· Visningar
703
F
Hästvård Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 838
Senast: My Beauty
·
Foder & Strö Okej alla Bukefalister, hjälp mig! Har tänkt börja utfodra min häst med hösilage. Är det nödvändigt att vaccinera mot Botulism? Har...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: Muppo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp