Vaccinera mot botulism?

Men hur tänker du nu? Du skriver att det "bara" skyddar hästen från att dö. Är det så bara?
Om nu hästen blir smittad så överlever den med vaccin. Men det är inte gott nog utfall för dig?

Jag uppfattade det som att de fortfarande fick mer/mindre svåra bestående men.
 
Puttar upp med en fråga. Grundvaccinerar man mot botulism med flera sprutor som med hästinfluensa, eller ger man bara en spruta och så är de skyddade?

Behöver eventuellt gå över på hösilage (igen) eftersom det är omöjligt att få tag i hö med bra världen, hösilaget är iallafall inte fullt lika katastrofalt. Men då måste hästarna förstås vaccineras först, så jag undrar lite över vad det kostar och hur lång tid innan man ger hösilage man bör vaccinera, och sådär.
 
Grundvaccinering ges 3 sprutor med 4 veckors intervall för botulism. De räknas inte som skyddade förrän sista sprutan.

Sen behöver de påfyllnadsspruta 1ggr/år

Så ska man gå över till hö måste man påbörja grundvaccineringen senast två månader innan?
Hur mycket kostar en spruta, på ett ungefär?
 
En liten fråga bara, jag skulle vilja vaccinera min häst. Får hästen tävla efter en spruta eller är det "karens"/startförbud i ett par dagar efteråt? :)
 
Så ska man gå över till hö måste man påbörja grundvaccineringen senast två månader innan?
Hur mycket kostar en spruta, på ett ungefär?

Alltså risken att de drabbas är ju låg så börja grundvaccinationen så snart som möjligt och gör klart den sen som den ska göras. Även om hästen redan äter silaget .

Runt 350- 400 kr brukar det ligga på i runda slängar.
 
Alltså risken att de drabbas är ju låg så börja grundvaccinationen så snart som möjligt och gör klart den sen som den ska göras. Även om hästen redan äter silaget .

Runt 350- 400 kr brukar det ligga på i runda slängar.

Så typ 1200 för alla tre sprutorna då? Och därefter runt 400 kr/år? Isåfall är det ju verkligen inte mycket att fundera på :up:
 
Så typ 1200 för alla tre sprutorna då? Och därefter runt 400 kr/år? Isåfall är det ju verkligen inte mycket att fundera på :up:

Ja . Sen om du tar ut veterinär för att vaccinera tillkommer ju som vanligt utkörning och inställelse avgift osv , så då blir det ju dyrare totalt hela besöket såklart - men om dina DV som vi har här, har drop in någon kväll/vecka året runt utom semestertid mitt i sommaren så kan man på de tiderna åka dit med hästen och då sprutar de i transporten. = Besök och utförande tar några minuter och då har du inte utkörning/inställelseavgift osv .

Samma om du ändå är på klinik i något annat syfte, då kan du passa på att vaccinera då.
Mer än 400 kr för själva sprutan har det aldrig nånsin kostat mig och mina hästar har varit vaccinerade i snart 2 decennier.
Du kan även ringa veterinär och få prisuppgift exakt på just vaccinet . En sån prisuppgift kan de alla ge .
 
Jag kan vara blind/leta dåligt men jag hittar inget om BotVax där...

Nej det står säkert inget specifikt ang botvacc där - precis som det inte står ngt specifikt ang stelkramp vaccin osv .
Däremot finns ju generella restriktionen ang vaccin beroende på sport . 96 timmar för trav/galopp och annars 7 dagar för SVRF s grenar .

Om det är angeläget att tävla i dagarna hade jag oavsett vaccin valt att inte just då vaccinera just de dagarna /veckan. För hästens skull.
Precis samma ang vaccinering gäller ju mäniskor att de kan bli påverkade av vaccin några dagar. Skillnaden är ju att mäniskor kan bestämma själva hur de mår och anpassa belastning utifrån sitt egna mående.
 
Senast ändrad:
96 timmar på alla vaccinationer, är nog ett bra riktmärke för att ta sig igen en incheckning och ev veterinär kontroll.
 
Själv har jag som riktmärke att inte rida hästen genomsvettig de första 72 timmar efter en vaccination. Därefter vid ev event, 96 timmar för att slippa ev diskussioner, har en vet som gärna kommer typ kl 6.00 på morgonen.
 
Jag vaccinerar mot botulism, av den enkla anledningen att jag sett två hästar förlora livet i den sjukdomen och aldrig vill vara med om det igen. Vad jag minns hittade vi aldrig något dött djur i balen dom åt av, och det var ett någorlunda torrt hösilage som vi själva slagit och balat. För mig är det viktigare att lägga pengar på att hästarna har ett bra vaccinationsskydd när möjligheten finns, än att ha två extra schabrak eller vad man nu annars skulle lagt dom pengarna på.
 
Det låter som om de flesta i den här tråden tar för givet att det alltid handlar om pengar när man väljer att inte vaccinera. Min häst äter som sagt vanligt hö och vaccineras inte. Anledningen till det är enbart att han är extremt känslig för alla typer av vaccinationer och brukar bli dålig av dem + att han som sagt äter hö och inte hösilage. Om han åt hösilage skulle jag absolut tycka att det var värt att vaccinera, trots risken att han ska bli dålig, men inte så länge han bara äter hö. Så för min del handlar det absolut INTE om pengar - det är ju inte ens dyrt.
 
Har alltid vaccinerat min tant (18år) å även ungen fick vaccin på momangen, han fyller 2 år i år.. så j*a dyrt som det är med häst så ser jag ingen anledning till att snåla på en sådan sak. no way.
 
Det låter som om de flesta i den här tråden tar för givet att det alltid handlar om pengar när man väljer att inte vaccinera. Min häst äter som sagt vanligt hö och vaccineras inte. Anledningen till det är enbart att han är extremt känslig för alla typer av vaccinationer och brukar bli dålig av dem + att han som sagt äter hö och inte hösilage. Om han åt hösilage skulle jag absolut tycka att det var värt att vaccinera, trots risken att han ska bli dålig, men inte så länge han bara äter hö. Så för min del handlar det absolut INTE om pengar - det är ju inte ens dyrt.

Vet inte om det bl.a. var mig du tänkte på? Eftersom jag frågade om kostnad och så.
Men isåfall vill jag bara förtydliga att jag undrade om kostnaden för egen del då jag för tillfället har skitdålig ekonomi men överväger att gå över på hösilage framöver.

Jag tror säkert det ligger annat/mer än bara pengar bakom beslut att inte vaccinera för de allra flesta :)
 
Vet inte om det bl.a. var mig du tänkte på? Eftersom jag frågade om kostnad och så.
Men isåfall vill jag bara förtydliga att jag undrade om kostnaden för egen del då jag för tillfället har skitdålig ekonomi men överväger att gå över på hösilage framöver.

Jag tror säkert det ligger annat/mer än bara pengar bakom beslut att inte vaccinera för de allra flesta :)

Nej nej, jag syftade absolut inte på just dig! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 867
Senast: lillaP
·
Hästvård Är så att vi i dagarna börjat ge små mängder hösilage till min häst då höet vi har är väldigt dammigt och orsakat hosta hos flera. Saken...
Svar
3
· Visningar
703
F
Hästvård Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 835
Senast: My Beauty
·
Foder & Strö Okej alla Bukefalister, hjälp mig! Har tänkt börja utfodra min häst med hösilage. Är det nödvändigt att vaccinera mot Botulism? Har...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: Muppo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp