Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot botulism

Citerar dig, LIA:
Djup suck!

Hrmmm, å så snällt att du visar omtanke om mina hästar.

1) Jag har fodrat med HorseHage (ett slags hösilage) i 10 år och de mår fortfarande utmärkt, utan vaccinering.
2) Jag har en kompis vars häst just fått ny ägare som vaccinerade honom, med dödlig utgång.
3) Har även tittat igenom en massa gamla trådar om B. och det är en väldig mängd tyckande där.
4)Företaget som säljer vaccinet garanterar inte skydd för alla.
5) Foderproducenter som har hållit på med detta i 15 är vet hur de skall göra för att undvika jord- och kadaverinblandning.

Tycker du fortfarande att det låter som att jag inte vet vad jag gör?

/P
 
Svar ja!

Läs tråden nedan: "Botulism". Observera att hästarna även kan drabbas av Botulism genom andra vägar än hösilage.

.
Kommentarer:

1 Vet inte något om Horsehage. Vad innebär "ett slags hösilage"?
Hade dom drabbats av Botulism, hade dom garanterat inte mått utmärkt och knappast funnits idag. Vad vill du bevisa? Att dom inte drabbats eller att dom inte kan drabbas?

2 Hur säker är du på det? Vad dog hästen av?

3 Mycket tyckande, javisst, och så skall det vara. Men mycket fakta finns också.

4 Naturligtvis inte. Det vore väl bra dumt att göra, eller hur? Finns väl ingen inom human som gör det heller? Fakta är, om inte något hänt nyligen, att ingen häst som varit färdigvaccinerad har insjuknat i Sverige.

5 Åh f*n! Hur gör dom det? :confused: Något för lantbrukssverige att få reda på!

Fel i att vara omtänksam och även inkludera dina hästar? Undrar efter din något hånfulla kommentar.

LIA
 
Jag använder iofs inte silage just nu men jag kommer troligtvis att göra det snart och jag kommer inte att vaccinera. Har fodrat många hästar under årens gång men aldrig har något blivit sjuk av det.
Jag vaccinerar det man måste för att få tävla men annars inte.
 
Jag gör som jag vill och du gör som du vill...
Jag svarade inte på ditt inlägg utan skaparen av detta moderinlägg.
 
Jag vill inte bevisa någonting och jag behöver inte din omtanke i etern om mina hästar.
jag gör på mitt sätt och du gör på ditt.
Har alltså hört att vaccinet inte är helt säkert, att hästar kan dö av vaccinet, och då avvaktar jag med vaccination ytterligare en tid.

En fråga till forumet: Hur många hästar dör per år i Sverige i B. och hur många hästar äter hösilage, någon som kan visa lite statistik?
 
Jag gör som jag vill och du gör som du vill...
Jag svarade inte på ditt inlägg utan skaparen av detta moderinlägg.

Ja, du gör som du vill. Och jag svarar på vilka inlägg jag vill. Även om dom är korkade.

LIA
 
Jordbruksverket har mellan 1986 och 2000 registrerat 8 (åtta) konstater konstaterade ade fall av botulism. Det finns ett visst mörkertal, men problemet kanske ändå inte är enormt. Annat för den enskilde, det är naturligtvis förskräckligt när någon drabbas. Fakta.
 
Jag vaccinerar inte heller mina hästar,.
Sen ett litet inlägg egentligen finns det inget som heter höensilage utan allt heter ensilage bara att det är olika blött, att namnet höensilage kom till genom att vi började fodra våra hästar med det och då lät det bättre ;). Vi kollade också upp med försäkringsbolagen och det finns inget som kräver att hästarna ska vara vaccinerade då det är en jordbakterier som de kan få av vanligt hö eller går och rotar i jorden faktiskt.
 
Vi vaccinerar inte heller våra hästar.
Vi skördar vårt foder själva och ser till att slå med rejäl stubb = risken att få med jord i fodret är liten.
Bakterien finns i jorden som du skriver (inte i döda djur som råkar koma med i balen) och de hästar/andra djur som har dött har i de flesta fall utfodrats utomhus och då vet ju alla hur nedtrampat fodret blir om man inte har en bra anordning att lägga det i. Så vad är det då som säger att de ej fick i sig bakterien direkt från jorden?
Jag skulle tro att det är fler hästar som lider av luftvägsproblem och slaktas pga hosta som de fått genom dåligt hö än de som dör i botulism.
 
Min häst kommer snart att gå över till ensilage och jag vaccinerade honom för säkerhets skull. Jag menar - Visst det är ytterst få i Sverige som dör av botulism men varför chansa? Sprutorna kostar inte så mycket om man jämför med ett hästliv.
Har pratat med flera veterinärer om detta och meningarna verkar skilja sig. Vissa säger att det inte behövs och andra säger att det är nödvändigt.
 
Jag svarade på hälften av dina frågor, den om "ett slags hösilage" svarade jag inte på för jag har inte mera fakta än att HH tillverkas på licens, har ca 50 % TS och kommer i små fina dubbelpåsar om ca 25 kg och det var inte mycket att komma med.

Otrevlig?
jag uppfattade ditt inlägg med "djup suck" och "omtanke om dina hästar" som MYCKET mästrande.
/P
 
Det är tydligen bara jag som inte vaccinerar.
Jag har hört av en kompis att sju hästar vaccinerades, sex av dem dog i botulism. Ensilaget var fritt från botulinumbakterier eller hur det heter, alltså tror man att vaccinet i sig "avlivade" hästarna.



















Bakterien kan faktiskt oxå återfinnas i en vanlig vattenpöl.
Jag tror inte att sprutorna avlivade hästarna då botulismvaccinet inte innehåller sjukdomen så som influensavaccinet gör.

Sedan måste hästarna få alla sprutorna innan den blir immun och det är väl 3 månader ??
 
Se 1: Väntar på svar.

Se 2: Du har alltså "hört att vaccinet inte är helt säkert, att hästar kan dö av vaccinet". Vidare: "Jag har hört av en kompis att sju hästar vaccinerades, sex av dem dog i botulism". Snacka om brist på fakta!

Se 4: Väntar på svar.

Se 5: Du skriver "Foderproducenter som har hållit på med detta i 15 är vet hur de skall göra för att undvika jord- och kadaverinblandning". Nu vet du ingenting om fodret?? Hur går det ihop?
Jag väntar med spänning och intresse på att få ditt svar på frågan: "Hur gör dom det? Något för lantbrukssverige att få reda på!"

Sanningen är väl, att du i dina första inlägg kom med en del påståenden, som inte är korrekta, eller hur?
Det var dessa som åstadkom min "suck". Är så trött på "försvar" för anti-vaccination-ställningstaganden med sådana argument. Dom bidrar bara till ovederhäftig ryktesspridning.

LIA
 
det förekommer ÄVEN från döda djur!

mitt stall fodrade med hösligare för några års sen där en groda kommit med. en liten groda.
och då uppkom sjukdom från häst!

hur ska man kunna se allt som följer med??
då måste man ha hyperbra syn.

däremot håller jag med att fodra med dåligt hö är inte bättre.
 
Jag vaccinerar inte mina 5 hästar. Har tagit det beslutet efter att ha rådfrågat diverse kunniga personer. Har hört att det farligaste djuret som man kan hitta i en ensilagebal är katt.. Vi tar eget ensilage på gården, jag vet varifrån mitt foder kommer.
 
Våra stallkatter sover i hösilaget....Inga döda hästar än... :)
 
1) Den har jag svarat på. Vad mer vill du ha?
2) Ja de har den teorin att hästarna dog av vaccinet, men det KAN ju vara så att de (6 av 7) fått i sig bakterier från något annat håll. Men så har jag inte tänkt förut, jag visste inte att bakterierna bildades även i jord.
5) Du blandar ihop 1 och 5 här. Licensierade forderproducenter vet hur de skall göra och fler och fler höbönder i lantbrukssverige har lärt sig under årens lopp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 519
Senast: AI62
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 544
Senast: hastflicka
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp