Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot botulism

4) Vad är det som är så självklart med att producenten inte behöver garantera att deras produkter fungerar?
 
Då var det inte vaccinet som dödade den flocken.

När började man använda detta vaccin?
 
1 "Vad innebär "ett slags hösilage"?
"Vad vill du bevisa? Att dom inte drabbats eller att dom inte kan drabbas?"

2 Så var det med den uppgiften. HUR vet man att fodret var fritt från bakterier? Balen var väl uppäten? Det räcker med en bal och övriga kan vara friska!
Hade man vaccinerat klart (3 gånger)?
Dessutom, OM(!) dessa 6 hästar dog av Botulism, ökar det, i Sverige, konstaterade antalet påtagligt.

5 Jag trodde det var producenterna av "HorseHage" du menade i inlägget. Hursomhelst, så vore det intressant att få svar på frågan "Hur gör dom det? Något för lantbrukssverige att få reda på!"
Är det så, att det du lutar dig emot, är att bönderna idag lärt sig och vet hur man gör, innebär det inga säkerheter. Vet man hur skördearbete går till, så vet man också att INGEN helt kan undvika att få in jordpartiklar eller djurdelar i balarna. Risken finns alltid, så länge vi inte skördar för hand.


Antagligen tycker du jag mästrar igen, men det är svårt att låta bli. ;)
Du skrev; "Tycker du fortfarande att det låter som att jag inte vet vad jag gör?"
Nu kan vi konstatera, att du inte visste, eller hur?
Förstår du nu min omtanke om hästar, inkl dina?

Vänligen
LIA

PS! Se "Myfairladys" inlägg. "Har hört att det farligaste djuret som man kan hitta i en ensilagebal är katt. Vi tar eget ensilage på gården, jag vet varifrån mitt foder kommer."
Tycker du, mot bakgrund av det du nu vet, att dom argumenten är tunga? :confused:
 
Garantera att produkterna fungerar, är en sak, beroende på produkt. Garantera att dom fungerar, för alla under alla tänkbara omständigheter, en annan.

I fallet "Företaget som säljer vaccinet garanterar inte skydd för alla.", är det väl inte så konstigt, att man garderar sig? Man kan omöjligt veta allt om alla individer, hanteringar etc.

LIA
 
Vi slår vårat själv med och högre stubb får man leta efter ;) Sen tycker jag att bara för att vi inte vaccinera våra hästar så bryr vi inte om dem mindre för det vi kanske tom blir lite petigare med ensilage vem vet :angel: :bow: :bow:
 
Jo jag vet. :) Men jag ville veta hur många som gör/inte gör det också.
jag vågar inte ge häsilage, livrädd för sjukdomen.
Eftersom vaccinet som sagt inte tar alla typer utan bara en, och det finns ju inget som säger att andra typer inte kan komma fram i sverige...
Kramiz
 
Var i kontakt med Flyinges vet. ang boutilismvac. skall man eller skall man inte. Fick följande till svar; Det finns många typer av boutilism men bara en typ som kan angripa häst och det är den man vaccinerar mot. Så jag tvekade aldrig utan har vaccinerat mina. Har hört så många säga att det finns så många olika sorters bout. att det inte är någon mening att vac. då ´det inte täcker alla typer men vet. på Flyinge gav svaren jag ville ha. :bump:
 
Kanske svaret du ville ha men inte hela svaret. Typ B är den variant som hästar är känsligast mot o den man hittat på hästar i sverige (när man hittat ngt vilket inte alltid är fallet, diagnosen får ofta ställas på symtomen) men hästar angrips även av de andra typerna, inte helt ovanligt i USA o jag tror inte våra hästar är annorlunda.
PL
 
Visst bakterierna finns i jorden men hästar drabbas normalt sett inte av att få i sig bakterierna utan genom att få i sig toxinet. För att bakterierna skall växa till fordras en syrefri miljö tex i ensilage eller innuti ett kadaver. Djur kan ha bakterierna i tarmen o de kan börja växa till o producera toxin när djuret dött. Typ B är oftast inte det man hittar i kadaver utan det får man oftast genom jordinblandnin i ensilage o sedan rätt miljö för tillväxt. Rätt miljö för tillväxt är låg ts-halt o högt pH, högt pH får man vid dålig ensilering men även ett kadaver i fodret höjer pH lokalt.
PL
 
Men att du orkar!
Jag har försökt att så gott jag kan, jag är ingen agronom ej heller veterinär, svara på dina frågor och om jag fortsätter blir det munhuggeri.
Jag anser fortfarande att jag vet vad jag gör och jag kommer inte att vaccinera ännu. Och jag vill inte ha din spydiga omtanke om mina hästar via internetet.
 
Tack!
Tänk så enkelt det var. :)

Noterar att dom egenskaper Pialotta hänvisade till, saknas i redovisningarna över fodret, vilket i sig säkerligen är alldeles utmärkt.

LIA
 
Visst får dom det. Men är det inte ett plus om man då har fakta och förutsättningar klara för sig? Än viktigare är det väl att inte sprida felaktigheter såsom varande fakta?

Många, fr a yngre, läser dom här trådarna, och tar lätt åt sig och för vidare även felaktigheterna och vips har vi nya "vandringssägner".

Att försöka bringa klarhet i sakernas tillstånd uppskattas tydligen inte, så därför lägger jag ner här.

LIA
 
Visst kommer det fram en massa felaktiga uppgifter men ett inlägg som:
"*Djup suck*!

Pialotta och Znozan! Sök efter och läs tidigare trådar om Botulism, så ändrar ni nog inställning. Om ni tar beslut att utfodra med hösilage men inte vaccinera, skall ni åtminstone veta, vad ni gör.

Skriver det här med omtanke om era hästar.

LIA "
tolkar i varje fall jag som " ni är idioter o det är synd om era hästar om ni inte tycker o tolkar fakta som jag".
PL
 
Bli vuxen!

LIA
Det där tar jag som en komplimang, tack för den!!!

Jag är senior sen decennier och när någon tycker att man har barnasinnet kvar är det bara att tacka och ta emot.
/P
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 496
Senast: AI62
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 541
Senast: hastflicka
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp