Bukefalos 28 år!

Vaccinera mot botulism

Tja

jag har själv ingen egen häst. men jag hade nog valt att inte vaccinera. Hade jag fodrat med hö, finns det ingen anledning.

jag har fått lära mig att botulism endast är farligt i en sur miljö, så om ensilaget har minst 50% ts, så ska det inte vara någon fara.
dessutom gillar jag inte blöta ensilage, utan vill ha det ganska så torrt, så jag hade nog köpt ett som låg runt 60%.

har jag då fått lära mig rätt (av en foderexpert och agronom) så skulle det inte finnas någon anledning för mig att vaccinera.

Kram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
3 496
Senast: AI62
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 541
Senast: hastflicka
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp