Vaccinera mot botulism

Ingen av de hästar som har varit fullt vaccierade har dött!! Vaccinet tar bara typ B, men det är det ända som är påvisat i Sverige.

Jag skulle aldrig ta risken att inte vaccinera, inte efter att ha upplevt denna hemska sjukdom. Men jag fodrar inte heller med hösilage.

Det finns MASSOR av gamla trådar om detta ämnet. Sök på botulism så kan du få mycket information där!

min häst är vaccinerad.
hon gick ett halvår ovaccinerad, och åt hösilage, ingenting hände.
men jag vill inte ta den risken, bättre att vaccinera.

Som någon tidigare i tråden skrev, så har ännu ingen häst som varit vaccinerad dött i Sverige.
Min häst är vaccinerad,
för om hästen skulle dö i botulism betalar Agria (vet ej hur det står till med de andra försäkringsbolagen) ej ut livförsäkringen om hästen inte var vaccinerad. Så enligt min mening är det värt kostnaden. Faktum är att jag tycker att det är DUMT att INTE vaccinera sin häst mot botulism, när det står så mycket pengar på spel.
/Anna

Saxat från Agria.se:

"Det finns inget krav från Agrias sida att en häst ska vara vaccinerad mot botulism, för att försäkringen ska gälla om hästen drabbas av det.

Däremot är det ett krav att hästen ska vara dokumenterat korrekt vaccinerad mot stelkramp, för att försäkringen ska gälla om hästen drabbas av stelkramp."

Ok... Har flera kompisar vars hästar dött i botulism. Mitt föl är hos en kompis till mig som fodrar med hösilage och jag tänker vaccinera henne. Tack för era svar!

jag vaccinerar.
bättre att åtminstonde försökt ta "det säkra steget" än att ej göra det.
dyrt blev det. sammanlagt ca 2300 kr för 2 hästar med grundvaccinet...men nu är iaf mina vaccinerade.

känner nämligen oxå till hästar som dött...ovaccinerade

Det är tydligen bara jag som inte vaccinerar.
Jag har hört av en kompis att sju hästar vaccinerades, sex av dem dog i botulism. Ensilaget var fritt från botulinumbakterier eller hur det heter, alltså tror man att vaccinet i sig "avlivade" hästarna.

Jag tänker inte vaccinera och jag litar på att min foderleverantör har så mycket kunskap att han inte får in rådjurskid eller möss i fodret.
/P

Jag vaccinerar, då min häst får hösilage som inte verkar vara helt ok... det hittades en fjäder i en bal, t.ex. Eeek. :eek:

Innan fick han hösilage från en bonde som kunde sina saker, där hela 'foderproceduren' kunde följas, och då var han inte vaccinerad.

Jag vaccinerar inte heller. Jag har fem kusar nu.
Araben vaccinerade jag i början, men sedan hade jag en diskusition med "min" veterinär. Efter det skippade jag vaccineringen.

Dessutom har vi hög kvalite på ensilaget.
Min arab äter bara hö just nu, han är utlånad till en kompis.

hmm, nu blev jag fundersam. :confused:
det var min fd dressyrtränare som upplyst mig om det. (och hon är försäkringsombud för agria)
Men men, alla kan ju höra fel nån gång ;)

Jag vet ju inte när det var skrivet, kan ju ha ändrat sig sen dess. Får väl se vad som händer i det här fallet, (oxå Agria.)

Ett dåligt hösilage kan ge andra sjukdomar/problem än botulism. Ge aldrig ett foder som du vet eller misstänker inte håller god kvalitet!

Jag ska byta stall på nyår och där har dom ensilage och min häst får inte äta ett strå innan han är fullt vacc och mer kan inte jag göra, då har man i alla fall gjort vad man har kunnat.Jag personligen är livrädd för sånt hö.Är man dessutom nybörjare och inte är insatt i hur det ska lukta och se ut för att vara ett godtjänt hö så blir man nog väldigt osäker om man vågar ge sin häst höt.Den första tiden ska han få vanligt hö som jag skaffar själv till alla sprutorna är klara.Ska försöka att få ge hästen hö på natten och insläpp och ensilage på morgonen och lunchen så får han båda delarna.Jag hoppas att det går.Jag vill inte att min häst ska få botulism bara för att jag har bytt stall.

Jobbar på att hitta ett bättre foder. Just nu är det som att välja mellan pest eller kolera - dammigt hö eller detta silaget. Han hostar av höet, så det blir silaget i alla fall.

Usch. Vill ha eget stall. :(

*Djup suck*!

Pialotta och Znozan! Sök efter och läs tidigare trådar om Botulism, så ändrar ni nog inställning. Om ni tar beslut att utfodra med hösilage men inte vaccinera, skall ni åtminstone veta, vad ni gör.

Skriver det här med omtanke om era hästar.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
427
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
477
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka