Bukefalos 28 år!

vaccinera unghäst..

Fibusen

Trådstartare
har hört lite olika här nu.. gäller grundvacc.

min åring är vaccinerad 051228 och 060210,när är det dags igen??? känns som om jag kan ha missat en och måste börja om..

men endå så har jag hört att den sista sprutan ska ges innom ett år efter det näst sista,alltså INNAN 070210,för det är tre dom ska ha? hur funkar det?

kommer att åka in till atg klinik,hur mkt gör dom där? bara ger en spruta? hur lång tid kan det ta,och vad kostar det?

hur långt i förtid bör jag ringa och beställa tid?
 
Sv: vaccinera unghäst..

När vi vaccinerade våran som föl så vaccinerades han
29/8-01
9/10-01
och sen
21/5-02
sen ca ett år efter

så ca ett halvår emellan har jag för mig att det ska vara. Men är inte helt säker.
 
Sv: vaccinera unghäst..

nu förvirrade jag till det, återkommer
 
Sv: vaccinera unghäst..

tredje sprutan ska ges 6 månader efter andra
 
Sv: vaccinera unghäst..

fasiken!

men om man ska börja om att grundvacc,det kan man göra när som helst va? ska ringa och boka tid i morgon! sen när dom är grund vac,är det en gång om året som gäller då eller?

vad kostar det att ge en vacc spruta...?
 
Sv: vaccinera unghäst..

Du kan börja om när du vill, efter grunden är det en gång om året som gäller

Priser är helt olika, men runt 400 kanske?
 
Sv: vaccinera unghäst..

Vaccinerade min unghäst första sprutan i fredags. Hon ska ha igen om 4-6 veckor. Sedan är det en varje år. Trodde också att tredje sprutan var efter ett halvår, men det sa inte veterinären.
 
Sv: vaccinera unghäst..

Jag betalade 1385 kr för att vaccinera två hästa och två hundar. De tar ju massa avgifter bara för att komma ut. Stationsavgift 100 kr, insällelse 252 kr och resa 35 kr. själva vaccineringen kostade 220 per häst. plus moms.
 
Sv: vaccinera unghäst..

det sa en kompis till mig med.... hoppas hoppas att det är så!!!! isåfall har jag inte missat nån!
 
Sv: vaccinera unghäst..

ok,men då åkte dom ut då eller? jag tänkte åka in med han till atg klinik,tar kanske 10 min att åka så man tjänar ju på det! plus att han får lite transportträning också! :bump:
 
Sv: vaccinera unghäst..

Såhär står det på ridsportsförbundets hemsida om man söker på vaccination.

Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav).

Du har alltså inte missat någon vaccination på din häst.
 
Sv: vaccinera unghäst..

Läser på mitt vaccinationsintyg:

Grunvaccination
1:a inj. från 4 mån
2:a inj 4-6 veckor efter den 1:a
3:e inj 5-7 månader efter den 2:a

Återvaccination
12 månader efter grundvaccination, fortsätt sen att vaccinera varje år.

Stelkramp ger du i grundvaccinationen sen ska det åervaccineras vart tredje år.
 
Sv: vaccinera unghäst..

men varför sägs det olika???
jag har för mig att man skulle ge tre sprutor,och sen fortsätta med en spruta om året,men det är några år sen jag grundade min "tant"..

kan dom ha ändrat att det bara räcker att ge dom två sprutor??



ska nog ringa och fråga för säkerhets skull...'
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 259
Hästvård Struppipningsoperation närmar sig och jag försöker samla på mig så mycket jag bara kan: - Vad kostade op för er (inkl ev eftervård)? -...
Svar
6
· Visningar
1 315
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp