Vaccinering, vaccinera för "tidigt"?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med min gamla häst. Men det sket sig. Hon fick första sprutan i måndags (23 januari), och då har jag räknat ut att hon ska få nästa inom fyra veckor, alltså 20 februari, för att det ska stämma med botulismen, veterinären rekomenderade det. Nästa spruta blir enligt veterinären efter fem månader, med undantag från sista botulismsprutan 19 mars, och då är vi alltså inne på den 20 juli. När jag tittade i min gamla kalender såg jag att den andra hästen fick sin spruta 17 augusti. Nu dunkar jag huvudet i väggen och sliter mitt hår, med tanke på att jag förutom att ta ut veterinär för botulism i mars varje år dessutom behöver ha ett besök i juli och ett i augusti. De två sista hade jag tänkt ha på samma tillfälle.

Så nu undrar jag om det ens går att ge den andra hästen vaccineringen en månad för tidigt? Det är influensa och stelkramp det handlar om.
 
Sv: Vaccinering, vaccinera för "tidigt"?

Självklart, vi vaccinerar högre tävlande hästar var 6:e månad enligt reglementet.
 
Sv: Vaccinering, vaccinera för "tidigt"?

Ja, det gör det. De hästar som tävlar internationellt vaccineras med 6 månader emellan, och de överlever.
 
Sv: Vaccinering, vaccinera för "tidigt"?

Det är ett år som längst, skulle själv aldrig låta det gå så lång tid.
 
Sv: Vaccinering, vaccinera för "tidigt"?

Den tredjesprutan skall ges ca 6 månader efter den andra och det är inget som är heligt på dagen dessutom är den inget krav alls om man ser för att ha en godkänd tävlingsgrund där räknas bara de två första sprutorna så vill du hellre ha det på hösten när din andra får så är det inget som hindrar att du ger tredje sprutan när din gamla skall ha i augusti, kan vara lättare och smidigare att slippa ha vaccinationer mitt i semestertider, både egna och veterinärers.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick sin årliga vaccination i början av Juli förra året. När veterinären ändå var ute till en annan häst, fick min första sprutan...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag ska grundvaccinera min häst. Då är det (om jag förstått rätt) först en spruta, sen efter 6 (?) veckor så tar man nästa spruta och...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
958
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp