Vacker utan spackel

Det är när sminket blir ett måste för att ens kunna gå ut och handla, som det blir problem.
När sminket känns nödvändigt för att klara av det dagliga livet.
Vilket ickesvar på mitt inlägg.

Antisminkare borde få fram fördelarna med noll smink och knapp hudvård utan att racka ner på de som sminkar sig och har en mer "avancerad" typ av hudvårdsrutin var poängen med mitt inlägg.
 
Låt var och en välja hur denne vill se ut utan att kommentera det, tack! Du har absolut ingenting med hur någon annan vill se ut och vi har fan kommit längre än så.
Tyvärr inte.
Kvinnor gillar fortfarande att "hjälpa" andra kvinnor till att bli sitt "vackraste jag".
Jag har blivit utsatt för både vuxenmobbing och trakasserier för att jag inte har följt "kvinno-normen" och jagat skönhet på burk.
 
Okej. Men nu var det ju inte dig jag svarade (om jag minns rätt) utan rent generellt att folk överlag, också i tråden, skriver och säger att de inte behöver smink för att de har bra hy.
Precis så. Jag har ingen acne, inga extremt torra partier. Ja helt enkelt inte nåt som behöver "åtgärdas" i mitt ansikte. Hade ett tag några fula tunna blodkärl vid sidan av näsan och då la jag oftast bara en foundation. Nu har de försvunnit och mitt smink har blivit för gammalt.
 
När jag jobbade med butiksdemonstrationer så märkte jag stor skillnad i vilket bemötande/gensvar jag fick av kunder, om jag var sminkad eller inte - även om jag i övrigt agerade precis likadant. Det var betydligt lättare att få kontakt, få folk att åtminstone stanna upp ett ögonblick och/eller hälsa även om de inte var intresserade. Jag jobbade främst med livsmedel (laga/förbereda smakprover och bjuda kunderna i butiken, i syfte att sälja), vilket en kan tycka har noll och ingenting med utseende att göra.
Men där så förväntar t.o.m. jag mig någon som maxar sitt utseende. Även män då.
Det är ju reklambranschen.
 
Det vore också, för mig, ganska nedtryckande om någon inte ”såg” skillnaden eller inte kommenterade den. Man både klär upp sig och sminkar sig för att bli sitt ”bättre” jag och om ingen såg skillnaden skulle iallafall jag bli väldigt besviken
Det är hel okej, bara det inte åtföljs av "det borde du göra varje dag".
 
Sminkar mej väldigt sällan numera. Vid nån eventuell fest eller utgång men det är som sagt sällan, jag går inte ut längre. Har blivit ännu mer introvert dom sista åren och tar alla ursäkter jag kan för att slippa träffa folk mer än nödvändigt.
Har varit dålig på att färga håret med dom sista åren. Har alltid växlat mellan mörkt röd, mörkt violett, blåsvart eller brunsvart. Men sen kom jag in i en period när jag var så less på mitt hår så jag ville kräkas. Trivdes inte med nån hårfärg och inte med frisyren heller. Dessutom har håret blivit väldigt tunnt med åldern. Så jag fick ett ryck och blonderade mej för att slippa det röda som var kvar i håret. Det såg förjävligt ut. Men jag klippte ur det värsta och ett år senare så lade jag i lite igen för att få bort det sista. Så nu är jag blond då. Nästan min riktiga råttgråa hårfärg. Jag hatar det, det är skitfult men jag vet inte vad jag ska göra med skiten så det får va så tills jag kommer på vad jag känner för. Har aldrig gillat blont hår och trivs verkligen inte i det.
 
Så det är ok att klanka ner på hur människor ser ut för att dom själva väljer hur de vill se ut?

Även transpersoner som ändrar sitt utseende för att de vill känna sig hemma i sin kropp?
Det har jag inte påstått.
Men jag påstår att det handlar om en aktiv handling och inte om utseende.
Det är något som man väljer och inte något som man har fått av naturen.
Det man får av naturen är ju inget som går att bestämma över eller påverka.
Smink och estetiska ingepp har man ju själv beslutat om.
I min värld är det olika saker.
 
Tyvärr inte.
Kvinnor gillar fortfarande att "hjälpa" andra kvinnor till att bli sitt "vackraste jag".
Jag har blivit utsatt för både vuxenmobbing och trakasserier för att jag inte har följt "kvinno-normen" och jagat skönhet på burk.
Det är samma typ av kvinnor som jag hört från att jag har för mycket smink, för tajta klänningar, för säckiga jeans, för tråkig klädstil, för överdriven klädstil, inte ska gå på gym för att bygga muskler för det är fult på kvinnor etc. Det vill säga sådana där människor det inte går att göra nöjda och som har för lite viktigt i sitt liv för att fokusera på annat än andra människors utseende och leverne.

De mobbar glatt alla som inte följer deras personliga norm för hur man ska se ut, så det är ingen specifik "kvinnonorm" de propagerar för utan kommer påpeka på allt du gör om de inte tycker om det och hävda att man är okvinnlig. Och de är dom som behöver höra att vi andra har gått vidare och är trötta på deras härskartekniker.
 
Men där så förväntar t.o.m. jag mig någon som maxar sitt utseende. Även män då.
Det är ju reklambranschen.

När det gäller livsmedel uppfattar de flesta kunderna en som en butiksanställd, enligt min erfarenhet, trots att loggan tydligt syns på kläderna (i mitt fall var arbetskläderna dessutom svarta från topp till tå. Vilket kraftigt avviker från de kläder som butikernas personal bär, i de butiker som jag jobbade).
Att "maxa sitt utseende" uppmuntrades heller inte av arbetsgivaren. Tvärtom, en lätt (och mycket mycket neutral) sminkning och absolut ingen parfym var det som rekommenderades från deras håll om en ville ha nåt sånt, när det gällde livsmedel och dylikt. Dessutom är en väldigt begränsad när det gäller att "maxa sitt utseende" när en arbetar med öppna livsmedel, iom de regler som gäller för den typen av arbete (avseende hår, naglar, kläder etc).
 
När det gäller livsmedel uppfattar de flesta kunderna en som en butiksanställd, enligt min erfarenhet, trots att loggan tydligt syns på kläderna (i mitt fall var arbetskläderna dessutom svarta från topp till tå. Vilket kraftigt avviker från de kläder som butikernas personal bär, i de butiker som jag jobbade).
Att "maxa sitt utseende" uppmuntrades heller inte av arbetsgivaren. Tvärtom, en lätt (och mycket mycket neutral) sminkning och absolut ingen parfym var det som rekommenderades från deras håll om en ville ha nåt sånt, när det gällde livsmedel och dylikt. Dessutom är en väldigt begränsad när det gäller att "maxa sitt utseende" när en arbetar med öppna livsmedel, iom de regler som gäller för den typen av arbete (avseende hår, naglar, kläder etc).

Med det sagt, jag är inte intresserad av att diskutera det vidare i den här tråden av olika skäl utan lämnar den igen. Mitt ursprungliga inlägg var en reflektion över en kommentar om att om en inte jobbar med skönhet så bör inte smink etc påverka, vilket min erfarenhet är att det ofta gör även i andra branscher.
 
Jag har aldrig "lärt" mig använda smink (eller hur en BH "ska" sitta :rofl: ) . Bodde heltid hos pappa sen jag var 11/12 års ålder. Hade jag bott med mamma hade det kanske sett annorlunda ut...

Jag försökte och har i perioder försökt sminka mig. Slutade typ alltid att jag petade mig själv i ögat med mascaraborsten. :angel: Så jag gav upp.

Idag använder jag ibland lite lätt mineralpuder för att jämna ut färgen lite i ansiktet och ibland faller andan in och det blir lite läppglans också.
Men oftast har jag fullt upp med att komma ihåg att smörja mig med dagkrämen och är jag riktigt med på morgonen även fuktkräm under. 😅

Förundras alla som hinner med så mycket. Jag själv har fullt upp och ta mig ur sängen. :angel:

Jag färgade håret mörkt förut. Då jag är blond i grunden syntes det direkt när det växte ut. Och då tid/lust inte fanns där så slutade jag.
Ibland vill jag ha något förändring. Så då lägger jag i någon extremfärg i topparna eller som slingor.

Enda gångerna jag har gått fullt ut med hår och smink var vid studenten och studentbalen.
Studenten hjälpte en kompis mig och till balen gjorde proffs smink/hår.
Jag kände mig jättevacker och var supernöjd. Men skulle aldrig orka pyssla själv.

Något som fastnade från studentbalen är kommentarer från klasskamrater mfl. "Oj så fint. Vad annorlunda hon ser ut" .
Inget som sas direkt till mig men hörde från sidan om.
Gav mig ett nytt perspektiv om hur mycket smink osv kan påverka hur andra ser en.

Jag har/kan ta på mig mer jobb än jag har tid för i dagsläget. Aldrig sökt jobb heller då dom har hittat mig, så om jag är sminkad eller inte har iallafall inte påverkat mig på något vis. Iallfall inte med det jag jobbar med just nu.
 
Det är samma typ av kvinnor som jag hört från att jag har för mycket smink, för tajta klänningar, för säckiga jeans, för tråkig klädstil, för överdriven klädstil, inte ska gå på gym för att bygga muskler för det är fult på kvinnor etc. Det vill säga sådana där människor det inte går att göra nöjda och som har för lite viktigt i sitt liv för att fokusera på annat än andra människors utseende och leverne.

De mobbar glatt alla som inte följer deras personliga norm för hur man ska se ut, så det är ingen specifik "kvinnonorm" de propagerar för utan kommer påpeka på allt du gör om de inte tycker om det och hävda att man är okvinnlig. Och de är dom som behöver höra att vi andra har gått vidare och är trötta på deras härskartekniker.

Ja, jag tror också att det är en viss typ av människa som är sådär, och som du sa så går de inte att få nöjda. De har ett väldigt smalt lagom, och skulle någon lyckas pricka in sig på det där lagomet så skulle de ändå hitta något annat att störa sig på om de en gång lagt på sig de glasögonen gällande någon person.

Och är det inte utseende så är det annat.

Trädgården ser ju för hemsk ut, gräsmattan klipps för sällan och det finns ogräs i rabatterna, sådär skulle man ju aldrig vilja ha det. Men någon annan lägger då istället för mycket tid och pengar på sin trädgård. Det är ju alldeles för överdrivet, vem orkar nu lägga hela sommaren på att rensa ogräs. Och de där i den gula gården har inte bytt gardiner på säker 5 år, men de i den blå gården byter ju säkert 10 gånger i året, det är ju nog verkligen onödigt...

Och så fortsätter det i evigheter...
 
Det är samma typ av kvinnor som jag hört från att jag har för mycket smink, för tajta klänningar, för säckiga jeans, för tråkig klädstil, för överdriven klädstil, inte ska gå på gym för att bygga muskler för det är fult på kvinnor etc. Det vill säga sådana där människor det inte går att göra nöjda och som har för lite viktigt i sitt liv för att fokusera på annat än andra människors utseende och leverne.

De mobbar glatt alla som inte följer deras personliga norm för hur man ska se ut, så det är ingen specifik "kvinnonorm" de propagerar för utan kommer påpeka på allt du gör om de inte tycker om det och hävda att man är okvinnlig. Och de är dom som behöver höra att vi andra har gått vidare och är trötta på deras härskartekniker.
Håller helt med. Värsta kommentaren jag fått var från en så kallad ”vän” som kommenterade mina ögonbryn. Då var jag kanske sjutton år, men hon var typ 25 så hon var definitivt vuxen. Jag har naturligt blont hår, var ljusare som barn (då var det nästan vitt) men är fortfarande inom spektrat blond. Har däremot ärvt pappas färger för övrigt (han var svarthårig innan han blev gråhårig) och har svarta ögonbryn och ögonfransar naturligt. Den här personen anmärkte på att jag borde färga håret mörkare för som det såg ut nu såg det ut som att jag hade blonderat mig och att jag såg ut som ett luder (hennes ord). Det enda det ledde till var att jag typ plockade sönder ögonbrynen för att få bort dem. Hon hade liksom inte ens behövt öppna sin stora trut och säga det alls. Behöver väl inte säga att hon inte längre finns i mitt liv?
 
När det gäller livsmedel uppfattar de flesta kunderna en som en butiksanställd, enligt min erfarenhet, trots att loggan tydligt syns på kläderna (i mitt fall var arbetskläderna dessutom svarta från topp till tå. Vilket kraftigt avviker från de kläder som butikernas personal bär, i de butiker som jag jobbade).
Att "maxa sitt utseende" uppmuntrades heller inte av arbetsgivaren. Tvärtom, en lätt (och mycket mycket neutral) sminkning och absolut ingen parfym var det som rekommenderades från deras håll om en ville ha nåt sånt, när det gällde livsmedel och dylikt. Dessutom är en väldigt begränsad när det gäller att "maxa sitt utseende" när en arbetar med öppna livsmedel, iom de regler som gäller för den typen av arbete (avseende hår, naglar, kläder etc).
Men då är det ju att "maxa sitt utseende" efter de förutsättningarna.
Inom de givna ramarna, så att säga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 759
Senast: AraSlei
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 937
Senast: Tranan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 856
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp