Vacker utan spackel

Tycker det är sorgligt att se att unga människor operera sig till för att likna varandra.
På min tid bar vi likadana jeans.
 
Jaha, grattis? Jag har bevisligen inte samma upplevelse, och jag tycker att det är ledsamt att få den här typen av svar när jag öppnar mig om något som i grunden är ett känsligt ämne. Majoriteten av de gånger jag varit sminkad har det varit för att andra insisterat på det, inte för att jag själv har känt någon lust.

Det har alltså inte varit mina egna känslor som spelat roll, utan att andra tycker att jag ser bra ut enligt deras ideal. Jag har bara upplevt att det har peppats på när jag ser Korrekt Feminin ut, och att jag känner mig sjukt obekväm med det har ingen alls noterat. Jag tror inte att jag kan förklara det på ett sätt som är helt förståeligt för någon som inte har samma komplicerade relation till genus.

Du kanske känner dig bättre och snyggare med full makeup, men som sagt, för min del kunde det lika gärna vara full clown-look, det vore precis lika obekvämt. Att du valde just mitt inlägg att spinna vidare på gör att även du får sälla dig till de kvinnor som känt ett behov av att ha åsikter om hur lite jag sminkar mig.

Men du….om jag inte får all information så är det ju svårt att bemöta den på rätt sätt. Jag måste ju ändå tro, när inget annat skrivs, att du sminkar dig för att du själv vill.

Det är ju fruktansvärt om man sminkar sig mot sin vilja och då förstår jag ju också bättre att det känns jävligt obekvämt att få någon som helst respons på det.

Jag har ingen som helst åsikter om hur mycket eller lite andra människor sminkar sig och eftersom du känner mig lika lite som jag känner dig så kan du inte lägga åsikter hos mig som inte finns.
Om jag går till 99% av min tid osminkad (vilket jag ju också har skrivit) så borde du förstått att jag inte lägger någon värdering i detta. Det betyder också att jag inte känner mig ”bättre” när jag är sminkad (snyggare möjligtvis) och om du vill påstå det så är du ju inte bättre än vad du tycker att jag är.
 
Jag har tyvärr fötts med väldigt mycket rött i ansiktet. Till den grad att folk undrat om jag har rosacea, vilket jag inte har men jag är tämligen självlysande..
Ska jag vistas ute bland folk använder jag helst en cc kräm mot just rosacea och helst vill jag även måla ögonbrynen då de typ inte syns annars. I övrigt känner jag ofta inget behov av mer men i perioder tycker jag smink är väldigt kul och går då all in
 
Men du….om jag inte får all information så är det ju svårt att bemöta den på rätt sätt. Jag måste ju ändå tro, när inget annat skrivs, att du sminkar dig för att du själv vill.

Det är ju fruktansvärt om man sminkar sig mot sin vilja och då förstår jag ju också bättre att det känns jävligt obekvämt att få någon som helst respons på det.

Jag har ingen som helst åsikter om hur mycket eller lite andra människor sminkar sig och eftersom du känner mig lika lite som jag känner dig så kan du inte lägga åsikter hos mig som inte finns.
Om jag går till 99% av min tid osminkad (vilket jag ju också har skrivit) så borde du förstått att jag inte lägger någon värdering i detta. Det betyder också att jag inte känner mig ”bättre” när jag är sminkad (snyggare möjligtvis) och om du vill påstå det så är du ju inte bättre än vad du tycker att jag är.
Eftersom att jag själv bara svarade på en sak inlägget som @Invicta skrev (#142), och kom ihåg att det var ganska långt så gick jag tillbaka för att läsa det när jag såg att du också svarade på en del av det i ditt inlägg (#147), och inser att det innehåller mer information om varför det blev en negativ upplevelse, det låter inte jätteroligt när andra kommer med råd om hur man ska se mer stereotypiskt kvinnlig ut, när man inte är bekväm med det eller för den delens skull är icke-binär. :)
 
Jag känner många kvinnor som sällan eller aldrig sminkar sig.
Själv har jag inga problem att gå utan smink trots att jag har långt ifrån perfekt hy.
Är inte ett dugg intresserad av hudvård heller, orkar inte 😅
Brukar på sin höjd tvätta ansiktet på kvällen om jag haft smink. Smörjer med niveas stora vita burk 😁
På jobbet har jag en lätt foundation, mascara och fyller i mina ögonbryn, tar fem minuter.
Har inte särskilt mycket rynkor och set hyfsat fräsch ut, bra gener, inte pga mitt engagemang 😂
Färgar håret pga kul, när det grå tar över ska jag färga av och låta allt bli grått 🧓
 
Håller med ovanstående. Och som jag skrev tidigare är det så himla tråkigt med attityden att man kan vara utan smink "för att man har fin hy." det känns direkt som en känga till dom som inte sminkar sig om dom inte har perfekt hy.
Jag reserverar mig mot att man inte får säga någonting om sig själv för att andra ska ta illa upp. Hur jag väljer att göra med mitt liv har ju ingenting med hur jag ser på andra, eller hur?
 
Sminkar mig aldrig, har aldrig använt brun utan sol.
Däremot slingar jag håret. Har dock inte grått hår och har aldrig förstått varför det är så hemskt.
 
Jag har aldrig haft för vana att sminka mig. Jag äger några få nagellack, läppstift etc men sällan använt. Aldrig färgat håret men det behövs inte, än så länge är det fint ändå. Nu är jag 55 år och ögonbrynen får spretiga, fula strån som jag rycker bort men det blir det ju så lite kvar... och naglarna är torra. Bilden är tagen i somras. Den lille missevännen hade rymt när han bara var 6 veckor och jag trodde han var död. Sen dök han upp hos grannen, lite mager men frisk. Nyss räddad sitter han på min axel och spinner för full maskin😻.
 

Bifogade filer

  • 20210910_215856.jpg
    20210910_215856.jpg
    166 KB · Visningar: 90
Jag har ju vänner som har smink och hudvård som intresse, så jag förstår att en del tycker det är roligt och trevligt även om jag är helt oestetiskt lagd.


Men en del känner tvång att vara sminkade, och då är det ju sorgligt.
Verkligen! Jag gör det för att jag vill designa mig själv. Gillar starka färger och kontraster, inget naturligt här inte 😄
Av de jag umgås mest med är det bara jag som använder smink.

Några har färgat håret tidigare, men gör det inte längre. Jag har färgat mitt sen jag var 13 år. Nu är det mörkbrunt för jag tycker att min egna färg är för mesigt, tidigare var det ofta lila.
 
Jag reserverar mig mot att man inte får säga någonting om sig själv för att andra ska ta illa upp. Hur jag väljer att göra med mitt liv har ju ingenting med hur jag ser på andra, eller hur?
Ja jag vet, men ändå. Det påverkar ju ändå andra människor. Lite som att säga att man är för tjock för ett visst plagg, eller för smal för att vara barbent, eller måste sminka sig för att man inte har bra hy.
 
Ja jag vet, men ändå. Det påverkar ju ändå andra människor. Lite som att säga att man är för tjock för ett visst plagg, eller för smal för att vara barbent, eller måste sminka sig för att man inte har bra hy.
Fast jag kan inte styra hur andra människor tar vissa saker, därför kan jag heller inte ta ansvar för att allting jag säger inte ska gå att tolka fel eller snedvridet. Om jag skriver att jag anser att jag har bra hy och därför slipper sminka mig så säger det mer om mig och mina osäkerheter än vad det gör om hur jag ser på alla andra. Jag skiter fullständigt i om alla andra sminkar sig eller vad de gör. Dessutom har jag förståelse för att ifall man har problemhy så kanske man inte sminkar sig till vardags just för att inte belasta huden ännu mer. Så hur du fick mitt påstående till att jag skriver att jag anser att jag har bra hy och därför inte ser behovet av att sminka mig varje dag till att bli att jag klankade ner på andra människor är bortom mitt förstånd.

Det går liksom inte att alltid vara politiskt korrekt. Däremot ska man ju givetvis inte vara elaka mot människor som tycker olika än en själv, eller som har ett annat utseende än vad man själv har.
 
Jag har aldrig använt smink till vardags, men ibland till fest.
Jag har bara färgat håret på kul några gånger, rött, blått eller grönt.
Jag började bli gråhårig redan vid 30 så det orkar jag inte bry mig om.
Mitt utseende är mitt minsta problem i livet.
Jag gillar fest, dans och jobbar med kundkontakt.
Bristen på smink eller piffiga kläder har aldrig varit någon nackdel för mig.
 
Fast jag kan inte styra hur andra människor tar vissa saker, därför kan jag heller inte ta ansvar för att allting jag säger inte ska gå att tolka fel eller snedvridet. Om jag skriver att jag anser att jag har bra hy och därför slipper sminka mig så säger det mer om mig och mina osäkerheter än vad det gör om hur jag ser på alla andra. Jag skiter fullständigt i om alla andra sminkar sig eller vad de gör. Dessutom har jag förståelse för att ifall man har problemhy så kanske man inte sminkar sig till vardags just för att inte belasta huden ännu mer. Så hur du fick mitt påstående till att jag skriver att jag anser att jag har bra hy och därför inte ser behovet av att sminka mig varje dag till att bli att jag klankade ner på andra människor är bortom mitt förstånd.

Det går liksom inte att alltid vara politiskt korrekt. Däremot ska man ju givetvis inte vara elaka mot människor som tycker olika än en själv, eller som har ett annat utseende än vad man själv har.
Okej. Men nu var det ju inte dig jag svarade (om jag minns rätt) utan rent generellt att folk överlag, också i tråden, skriver och säger att de inte behöver smink för att de har bra hy.
 
Jag har aldrig börjat. Eller, färgade håret svart när jag skulle matcha musiken jag lyssnade på, annars ingenting.
 
På samma sätt gillar nån att sminka sig för att bli en annan (förhoppningsvis snyggare :) eller bara annorlunda) version av sig själv. .
Eller bara som konstnärligt uttryck.
De hade lika gärna kunnat göra det på en modell, men det är ju knepigare än att göra det på sig själv.
 
Jag känner faktiskt få som gör det. Av mina närmsta vänner och familj är det ingen som gör så varje dag.
De flesta färgar håret, många gör brun-utan-sol den period man är blek, många färgar bryn/fransar, en del gör fransförlängning, många fixar naglarna, en del gör fillers/botox och en del har gjort operationer. Och de typ alla sminkar sig. Kanske inte varje dag. Men ändå ofta.
Det är inte några extremytliga eller osäkra personer.
Och jag använder inte ens hudkräm.
Det går bra det med.
 
Fascineras lite över att det verkar vara "fult, osäkert och fejk" att vara intresserad av och ägna sig åt hud/hårvård/smink och som lite "fint, äkta och präktigt" att inte bry sig om vare sig hud eller hår.

Sminkar mig förvisso sällan, men lägger en del energi på hud och hårvård för att jag gillar det och känner mig fräschare.
Det är när sminket blir ett måste för att ens kunna gå ut och handla, som det blir problem.
När sminket känns nödvändigt för att klara av det dagliga livet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: AraSlei
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 944
Senast: Tranan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 869
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp